Gå til innhold

Litt Carputer-snakk

Ranger emnet

ePiFaNT

Anbefalte innlegg

• Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg synes dette blir litt for drøyt!

hvorfor støydempe en som er i en bil?

for det første! hvem har en data hjemme som bråker så mye att man må støydempe dataen?

jeg har ikke dt i hvertfal. så fort jeg setter på en sang så hører jeg ikke dataen min, samma som i bilen. skrur man på motoren så hører du garantert ikke dataen, sant du ikke har en mercedes fra 2005 og har dataen i passasjer sete!.

Også har dere det med Hardisker, hvorfor bruke 2.5 tom? jeg har hatt utallige hardisker i løpet av livet, ingen hardisker har blitt ødelakt, selv om jeg har klart å miste dem i bakken osv. burde da klarer den lille vibreringa til bilen, i såfall så hjelper det lite med gummioppheng, de klarer jo ikke å motvirke grusveier eller dumper i veien, da dumpene er for store.

Vis jeg skulle laget data i bilen så hadde jeg kjøpt meg en 40 gb hardisk. som ikke er noe farlig med. og testa om den holdt, For det tror jeg den gjør.

Men det var bare mitt synspunkt. håper jeg ikke såra noen.

- Vw bora 1.9tdi 4motion

X 1991 Audi S4 2.2t

X 2000 Passat

X 1993 Audi S4

X 1995 Audi 80 2.8e Quattro X 1985 Audi Coupe Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette blir litt for drøyt!

hvorfor støydempe en som er i en bil?

for det første! hvem har en data hjemme som bråker så mye att man må støydempe dataen?

jeg har ikke dt i hvertfal. så fort jeg setter på en sang så hører jeg ikke dataen min, samma som i bilen. skrur man på motoren så hører du garantert ikke dataen, sant du ikke har en mercedes fra 2005 og har dataen i passasjer sete!.

Også har dere det med Hardisker, hvorfor bruke 2.5 tom? jeg har hatt utallige hardisker i løpet av livet, ingen hardisker har blitt ødelakt, selv om jeg har klart å miste dem i bakken osv. burde da klarer den lille vibreringa til bilen, i såfall så hjelper det lite med gummioppheng, de klarer jo ikke å motvirke grusveier eller dumper i veien, da dumpene er for store.

Vis jeg skulle laget data i bilen så hadde jeg kjøpt meg en 40 gb hardisk. som ikke er noe farlig med. og testa om den holdt, For det tror jeg den gjør.

Men det var bare mitt synspunkt. håper jeg ikke såra noen.

Såra neppe noen, viste bare at du ikke har så veldig peiling på harddisker.

En harddisk som går i bakken, er i låst posisjon. Ergo, hodet spretter ikke ned i plata.

En disk som er i bevegelse er derimot noe annet, et hardt dunk i den, og du smeller av det øverste lager. og med tanke på hvor lavt det hodet sviver over plata, så er det ytterst lite som skal til for å ødlegge hele disken.

Kansje der og da.. Kansje ikke på 10år.

Men disken har uansett en fysisk skade, en sektor som kan lage trøbbel når den kjører over der.

Du sier du har mista disken i gulvet... De diskene kan dø når som helst, bare så du vet det. Håper du har backup.

Det heter at en disk tåler mellom 150-300G i låst posisjon, det høres kansje mye ut, men det å bråstoppe i bakken, er faktisk ekstremt mange G.

Jeg har og planer om å døtte en vanlig disk i bilen. Men det en 20Gb'er laptopdisk og en 17Gb vanlig disk. Dette for å teste om de tåler det.

17gb'eren skal bare skrus fast. mens 20gb'eren skal i oppheng.

Jeg tenker 17gb'eren er død i løpet av 3månder.

20gb'eren dør nok aldri om det jeg prøver å lage fungerer.

Det jeg lager, er ment for å eliminere disse bråstoppene, slik at maksimal G-kraft blir lavest mulig.

Håper dette var litt opplysende for deg. =)

Når det gjelder støy. Helt enig!

Du merker ingenting når bilen sviver uansett.

Og handler du mini-itx, som var planen min etterhvert, så får du dem uten vifte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner jo det att disken tåler mindre når den er i gang osv, men det er litt overdrivi synes nå jeg. ikke ofte det er så store dumper i veien så diskene blir ødelakt.

Er det noen her som har fått ødelakt diskene sine ved kjøring med bil?

- Vw bora 1.9tdi 4motion

X 1991 Audi S4 2.2t

X 2000 Passat

X 1993 Audi S4

X 1995 Audi 80 2.8e Quattro X 1985 Audi Coupe Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvem har en data hjemme som bråker så mye att man må støydempe dataen? jeg har ikke dt i hvertfal. så fort jeg setter på en sang så hører jeg ikke dataen min, samma som i bilen. skrur man på motoren så hører du garantert ikke dataen, sant du ikke har en mercedes fra 2005 og har dataen i passasjer sete!.

I en bil sliter man nok med støy som det er fra før av, om man ikke skal innføre mer. Å sette sammen en maskin som ikke støyer er pr. dags dato ikke noe problem. Ikke koster det spesielt mye mer heller.

...selv om jeg har klart å miste dem i bakken osv. burde da klarer den lille vibreringa til bilen, i såfall så hjelper det lite med gummioppheng, de klarer jo ikke å motvirke grusveier eller dumper i veien, da dumpene er for store.

Det er ikke snakk om å få disken til å ligge 100% stille. Det er bare snakk om å gjøre massen høyere, slik at den har vanskeligere for å settes i bevegelse. Ved å avkoble en slik høy masse med gummioppheng av tilpasset mykhet vil man fremdeles ha en viss bevegelse av disken, men disse vil være såpass myke at de ikke utgjør noen risiko :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

Noen som har kommet noen vei nå eller?

Jeg driver fortsatt bare og tenker på det, men begynner å se lyset nå :)

Liker tanken på å bygge en PC inn i en gammel bilspiller...

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prioritert andre ting ganske lenge nå, men dersom det blir carputer på meg blir det en Mac Mini. Regner med jeg avventer situasjonen til etter den har kommet med Intel-prosessor før jeg bestemmer meg.

Jeg har også snust litt på MacPower Mvisto, et harddiskkabinett med eget Linuxbasert os. Smell inn en disk, koble til en skjerm og en forsterker, så er du i gang. Lite plass tar den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prioritert andre ting ganske lenge nå, men dersom det blir carputer på meg blir det en Mac Mini. Regner med jeg avventer situasjonen til etter den har kommet med Intel-prosessor før jeg bestemmer meg.

Jeg har også snust litt på MacPower Mvisto, et harddiskkabinett med eget Linuxbasert os. Smell inn en disk, koble til en skjerm og en forsterker, så er du i gang. Lite plass tar den også.

Der har vi Mac-fanten vår ja :)

Jeg klarer bare ikke å bli overbevist...

Ser ingen annen grunn til å velge Mac Mini enn at den er relativt billig og er et ferdig system :wonder

Det jeg egentlig frykter mest er vel programvareutvalget. Til PC finner man egentlig alt tenkelig, mens det virker som det bare er de aller mest vanlige programmene som er laget for Mac.

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@BeemerZ1: jeg er enig i at programvareutvalget til carputerbruk nok er ganske begrenset til OS X. Mye av grunnen til at jeg ville valgt Minien er fordi den dekker mine behov (jeg vil f.eks. ha separat GPS), den er stabil, og fordi jeg er Apple-fanboy :)

Programvareutvalget til OS X er faktisk enormt, problemet ligger bare i at de som ikke bruker Mac heller ikke leter etter programmene. De aller fleste programmene til Mac er også langt mer praktiske, brukervennlige, "smarte" og har også i de fleste tilfellene et svært lettfattelig og pent GUI.

Heldigvis har alle forskjellig smak, og friheten til å velge det man selv vil :)

@Typhon: Sleng for all del ut bilder og sånt ja! Du vet hvordan vi er etter bilder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider