Gå til innhold

Litt Carputer-snakk

Ranger emnet


ePiFaNT

Anbefalte innlegg

  • Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er jo også hevet over enhver tvil at de fleste cd-rom enheter er bedre drivverk enn dem som sitter i bilspillere. Desverre så er det svært mange av disse cd-rom enhetene som støyer endel.

 

mvh

 

Glenn

Jeg funderer litt på om det kan ha med mangelfull demping av et relativt tynt og skranglete kabinett å gjøre.. Mulig man skulle ha eksperimentert litt rundt hvor stille man kan få dem... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst fordi VIAs C3-prosessorer ikke yter spesielt mye i forhold til oppgitt mhz-tall. En 1,2 Ghz skal yte ca like mye som en 800 Mhz Pentium, har du noengang prøvd å kjøre XP på en 800? Det har nemlig jeg, og selv i forhold til min 5 år gamle Powerbook G3 400mhz (!) var den ENORMT treg..

 

Jeg ville nok gått for enten Mini-ITX kort med Pentium M eller Mac Mini. Som Stian skriver kan man bruke så godt som alle slags prosessorer, såfremt man kan forsyne dem med nok strøm og kjøling.

 

SoundBlaster er noe jeg ikke engang vil peke på med en lang, lang pinne. Creative har en egen proff-avdeling, E-MU, som lager noen svært gode kort (0404 og 1212) :)

 

Selvfølgelig er det ikke det kjappeste som finnes her i verden. Men man kan også tweake et system ganske bra til å kjøre på en heller slapp maskin. Ta vekk unødvendige tjenester i bakgrunnen o.s.v.

 

Jeg skal teste dette her etterhvert, så kan jeg jo komme med en rapport på hvordan det fungerer i det hele tatt.

 

Må også legge til at pentium m har vært vurdert. Me får sjå :)

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg ekke kaffidrikker, så jeg funker ikke før i 19:00 tia ;D

 

tenker jeg må ta noe gammal HW og bygge meg en Carputer, som nerd har jeg "litt" liggende.. :P

Gjør det! Du trenger i praksis ikke noe annet enn helt vanlige datadeler. Et lite men er det; IKKE bruk pc-strømforsyningen og en billig inverter! Da er du nesten garantert å få støy og masse humsk som ikke er bra. Dropp hele strømforsyningen og kjøp deg en Opus eller Carnetix 12V-12V inverter.

 

Og ja, husk nå å jorde alt sammen ;)

 

EDIT: og husk for guds skyld bilder! Vi forumtøser ELSKER bilder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig bare helt vanlig logikk (og gjerne store mengder kaffe). :D

 

Jo mer masse som skal settes i bevegelse, jo mer energi trengs. Du sitter helt klart mest komfortabelt i en bil som er tung og har myke fjærer enn en bil som er lett og har harde fjærer.

 

Man kan også benytte samme type demping som Birger L. Andersen har forsøkt seg på kommersielt via Base Technology. Denne har også i flere sammenhenger blitt benyttet internt i pc'er for å stabilisere avlesning etc.

 

Videre tror jeg det vil være en stor fordel om man kan legge store deler av et slikt system bak i bilen, men med mating og et styringsystem forran. På denne måten kan man kjøre signalet digitalt bakover, og holde kablelengder på et absolutt minimum mellom systemer og påfølgende forsterkere.

 

Utfordringen vil uansett bli software systemet som skal styre en slik løsning.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre tror jeg det vil være en stor fordel om man kan legge store deler av et slikt system bak i bilen, men med mating og et styringsystem forran. På denne måten kan man kjøre signalet digitalt bakover, og holde kablelengder på et absolutt minimum mellom systemer og påfølgende forsterkere.

 

Utfordringen vil uansett bli software systemet som skal styre en slik løsning.

 

mvh

 

Glenn

 

Om systemet plasseres bak trenger man jo kun en "kommunikasjonskabel" mellom frontenheten og selve maskinen. Noe som faktisk kan være noe så enkelt som en touch-skjerm med VGA-kabel...

 

Jeg har også vurdert dette med digital overførsel av signalene. Om man plasserer systemet bak blir uansett kabelstrekkene fra hovedkort/lydkort til D/A-konverter så korte at jeg ikke ser den helt store gevinsten. Bortsett fra å selv kunne velge D/A-konverter såklart :) PS: I standard oppsett vil man ikke kunne være i stand til å justere lydstyrken på et digitalt utsignal :(

 

Noe som derimot ER interessant, er at profesjonelle lydkort som oftest har BALANSERT analog utgang.. Hvorfor i ALLE dager finnes det ikke flere bilforsterkere med balanserte innganger???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om systemet plasseres bak trenger man jo kun en "kommunikasjonskabel" mellom frontenheten og selve maskinen. Noe som faktisk kan være noe så enkelt som en touch-skjerm med VGA-kabel...

 

Jeg har også vurdert dette med digital overførsel av signalene. Om man plasserer systemet bak blir uansett kabelstrekkene fra hovedkort/lydkort til D/A-konverter så korte at jeg ikke ser den helt store gevinsten. Bortsett fra å selv kunne velge D/A-konverter såklart :)

 

Noe som derimot ER interessant, er at profesjonelle lydkort som oftest har BALANSERT analog utgang.. Hvorfor i ALLE dager finnes det ikke flere bilforsterkere med balanserte innganger???

 

Tror du missforstod meg her.

 

Poenge mitt er at jeg vil mye heller kjøer lange digitale signalveier, enn analoge. Defor ville det være en fordel å kjøre kablene etter converter så korte som mulig.

Balansert drift er på mange måter oppskrytt hype. Den forbedredel lyden alle "smarte" hifi journalister hører, er ikke annet enn en nivåøkning på 3db. Som vi vet er nivåforskjeller en meget stor psykoakustisk effekt. Jeg kan til en viss grad se fordelene til bilbruk, i og med at det høyere signalnivået er med på å undertrykke støy.

Forøvrig hjelper det ikke med balanserte innganger når et fåtall av dagens cdspillere har balanserte utganger. Da er man avhengig av en linjedriver.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du missforstod meg her.

 

Poenge mitt er at jeg vil mye heller kjøer lange digitale signalveier, enn analoge. Defor ville det være en fordel å kjøre kablene etter converter så korte som mulig.

 

Jeg tror fremdeles jeg skjønte deg. Problemet ligger bare i hvordan du har tenkt å styre lydnivået når det digitale utsignalet ligger på et fast nivå. Da må man enten å finne en måte å justere det digitalt på, og samtidig forsikre seg om at D/A-konverteren takler et variabelt digitalt signal, eller å styre volumet etter D/A-konverteringen på "vanlig" analog måte. Noe som også blir vanskelig ettersom volumkontrollen vil befinne seg bak, og du befinner deg foran....

 

 

Balansert drift er på mange måter oppskrytt hype. Den forbedredel lyden alle "smarte" hifi journalister hører, er ikke annet enn en nivåøkning på 3db. Som vi vet er nivåforskjeller en meget stor psykoakustisk effekt. Jeg kan til en viss grad se fordelene til bilbruk, i og med at det høyere signalnivået er med på å undertrykke støy.

Forøvrig hjelper det ikke med balanserte innganger når et fåtall av dagens cdspillere har balanserte utganger. Da er man avhengig av en linjedriver.

 

Jeg tenkte ikke på lydforbedrende egenskaper, jeg tenkte kun på det faktum at balanserte signaler har bedre støyundertrykkende egenskaper. At det finnes svært få cd-spillere med balanserte utganger er i mine øyne en like stor feil som at det ikke finnes forsterkere med sådanne. Til bilbruk er jeg av den oppfatning at et balansert signal vil være mye bedre egnet enn et vanlig "single-ended" signal:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg går med planer om å lage meg et carputer oppsett. Ikke bare for lyd, men musikkvideo'er og annet stasj. (Navigasjon etc)

Har gått til innkjøp av en 7" LCD med tuchscreen som skal brukes "istedet" for mus.

Spilleren jeg bruker er en Pioneer DVH-P5000MP. Pc blir montert i bagasjerommet for å unngå støy fra vifter og hd.

 

Utstyr som skal inn:

7" LCD m/tuchscreen

m-atx hovedkort

512mb minne

3ghz cpu

250gb hd (opphengt i gummi)

Trådløst tastatur (må finne noe som passer i hanskerommet)

 

Så noen spørsmål:

Har noen direkte url til 12v-12v strømforsyning?

Url til et brukbart lydkort?

 

Håper jeg ikke ødelegger tråden deres, men siden vi først er inne på carputer tenkte jeg det passet å spørre..

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det! Du trenger i praksis ikke noe annet enn helt vanlige datadeler. Et lite men er det; IKKE bruk pc-strømforsyningen og en billig inverter! Da er du nesten garantert å få støy og masse humsk som ikke er bra. Dropp hele strømforsyningen og kjøp deg en Opus eller Carnetix 12V-12V inverter.

 

Og ja, husk nå å jorde alt sammen ;)

 

EDIT: og husk for guds skyld bilder! Vi forumtøser ELSKER bilder :D

 

 

Hehe, jeg har en GOD inverter jeg nok bruker i førsteomgang.

+ en 20gb laptopdisk med overgang fra laptopdiskting til vanlig 80pins ide :)

Må bare se hva jeg har til overs av hk's og cpu'er.

Vet jeg har en duron et sted i røkla.

 

Når det gjelder cpukraft og XP.

 

B U L L S H I T at det kjører dårlig på en 800.

 

Ffs, vi kjørte XP greit på 333mhz CELERON'er. Det du må, tweake. OG NOK MINNE!

Seriøst. 512mb minne, og du er ganske bra saved.

 

Tenker 1ghz'en er mer enn nok. Du kan få problemer med realtime convertering av filmer via f.eks ffdshow. But hell, det skal på en 1,8" - 17" ,ikke noen CRT projector ;)

 

Ellers må jeg få tak i noen gummisnorer, ei tung plate (har noe kobber, funker vel fint som kjøling også :D ) . Tenker jeg får lagd meg boks i plast, stefar jobber på plastfabrikk!

Ellers, noen andre gode ide'er?

Har wlankort og div som seff må i. må jo kunne uploade mp3lista via trådløst =)

 

Har folk noen ide'er? Trø på. Jeg må prøve å få gjenomført dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er "litt Carputer-snakk", så her kaprer du ingens tråd :)

 

For 12V-12V strømforsyninger; sjekk webshopen på Carputer.no

 

Lydkort: hva slags prisklasse hadde du tenkt deg? Både ESI Juli@, E-MU 1212 (?) og M-Audios Audiophile-kort er gode valg. Alle ligger på rundt 1000-1500 kroner, noe som vel på en måte er et minimum av hva jeg vil anbefale deg å bruke på et lydkort. Avhengig av hvor kresen du er såklart :)

 

EDIT: Opus og andre strømforsyninger

 

ESI Juli@

 

ProLyd selger M-audio Firewire Solo til 1495,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder cpukraft og XP.

 

B U L L S H I T at det kjører dårlig på en 800.

 

Ffs, vi kjørte XP greit på 333mhz CELERON'er. Det du må, tweake. OG NOK MINNE!

Seriøst. 512mb minne, og du er ganske bra saved.

 

Da trekker jeg tilbake at XP kjører dårlig på en 800 :)

 

Problemet ligger bare i hvor mye styr og dilldall man egentlig skal bli nødt til å gå igjennom før man har en brukbar Carputer. Det er for det meste her min anbefaling av Mini`en ligger; den må ikke monteres, den kommer ferdig med Bluetooth og WiFi, den må ikke tweakes på noen som helst måte, og man slipper å tuste med Kernel Streaming eller ASIO-drivere for å unngå Kmixer. Og alt fungerer, rett ut av boksen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror fremdeles jeg skjønte deg. Problemet ligger bare i hvordan du har tenkt å styre lydnivået når det digitale utsignalet ligger på et fast nivå. Da må man enten å finne en måte å justere det digitalt på, og samtidig forsikre seg om at D/A-konverteren takler et variabelt digitalt signal, eller å styre volumet etter D/A-konverteringen på "vanlig" analog måte. Noe som også blir vanskelig ettersom volumkontrollen vil befinne seg bak, og du befinner deg foran....

 

Joda, du har et poeng der, men det kan løses greit. via fjernkontroll, med sensor fremme. Ellers finnes det jo lineære digitale volumkontroller også.

 

Jeg tenkte ikke på lydforbedrende egenskaper, jeg tenkte kun på det faktum at balanserte signaler har bedre støyundertrykkende egenskaper. At det finnes svært få cd-spillere med balanserte utganger er i mine øyne en like stor feil som at det ikke finnes forsterkere med sådanne. Til bilbruk er jeg av den oppfatning at et balansert signal vil være mye bedre egnet enn et vanlig "single-ended" signal:)

 

Jeg er som sagt til en viss grad enig med deg, men gjør man innstallasjonen riktig, er støy skjeldent et problem alikevel. Samtidig har man i dag spillere med svært mye signalnivå på utgangene (dog er dette signalnivået ikke lineært). Skal man kjøre balansert bør det være ekte balanser og da begynner vi fort å snakke om økonomiske aspekter, noe som gjør det svært lite egnet for entry-level, og mid-range produkter. Og ærlig talt så er det jo der det faktisk trengs. Proffene gjør ofte en så pass god jobb at støy skjeldent er noen problem.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er "litt Carputer-snakk", så her kaprer du ingens tråd :)

 

For 12V-12V strømforsyninger; sjekk webshopen på Carputer.no

 

Lydkort: hva slags prisklasse hadde du tenkt deg? Både ESI Juli@, E-MU 1212 (?) og M-Audios Audiophile-kort er gode valg. Alle ligger på rundt 1000-1500 kroner, noe som vel på en måte er et minimum av hva jeg vil anbefale deg å bruke på et lydkort. Avhengig av hvor kresen du er såklart :)

Hvilke utganger er det på disse kortene? Og hvilket "oppsett" vil du anbefale? Spilleren min har ikke noen egen inngang for signal, men må bruke en overgang fra Pioneer (egentlig inngang for cd/dvd-veksler)

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt forskjellige utganger, de fleste har balanser/ubalansert "vanlig" signal, S/PDIF, AES/EBU, optisk og koaksial digital ut osv.. varierer endel fra kort til kort. Uansett kan nok ikke du bruke annet enn de vanlige ubalanserte utgangene. Altså phonokontakter.

 

Kanskje et M-Audio Firewire Solo? Med ESI Juli@ kan du selv velge mellom balanserte eller ubalanserte utganger, noe som kan være kjekt om du har planer om å oppgradere senere. Et E-MU kort kan også være greit, men det har jeg ikke sjekket opp i hvem som selger ennå.

 

Er det noen spesiell grunn til at du vil innom spilleren forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår