Gå til innhold

Litt Carputer-snakk

Ranger emnet


ePiFaNT

Anbefalte innlegg

Et hint til alle de som bruker normal 3,5" HDD(som meg..), er å montere de stående.(dette fordi hvis de treffer en hump blir det bare lesefeil, og det skjer ingen fysisk skade med HDD) Har fått ganske mye juling i en passat nå, men disken har ikke endret seg i det hele tatt...

 

Får testa seg skikkelig i år da, må jo se på dvd til og fra go-kart treninga.. :P

 

Eneste dritt er at touch'en til 8" hopper ut hele tia, trur jeg må levere den inn til repp igjen.. :(

 

Litt bilder fra det provisorikse passat-prosjektet:

"rive opp gulv for å skjule kabler"

kabellegging_red_img_2657.jpg

 

8" i dash'en på passelat

img_2333_redigert.jpg

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg må bare skrible litt her...

 

Via er for tregt. Det fungerer til en hel del, ja, men det er fremdeles for tregt.

Hvorfor? Fordi det finnes noe bedre. Pentium M, faktisk, som får enhver Via-cpu til å virke som en Commodore 64. Pentium M utvikler 30W varme og kan kjøles passivt. CPU-kraften er MER enn nok til det viktigste:

 

Windows XP + Foobar2000

 

Noen vil kanskje lure hvorfor jeg anser Foobar som viktig. Vel, hvilke andre programmer finner man som FULLT UT støtter ASIO?

ASIO gjør at man kan, med ett 7.1 lydkort (oh, og dem finner man faktisk på mange Pentium M hovedkort) kjøre dette lydkortet som.. tamtamtada: 4-veis aktivt delefilter med delebratthet helt opp i "uendelig" dB/oktav, tidskorrigering, individuell volumstyring, opp til 1xxx band EQ (eller parametrisk for dem som vil ha det heller) og alt annet som man ellers trenger UTENOM pc'en ;)

 

Med ett godt utstyrt hovedkort, en middels rask cpu og Foobar så trenger man ikke lenger tenke på å engang ha hovedenhet i bilen, man har det man da trenger og vel så det.

 

Det finnes Mini-ITX-hovedkort (må ikke forveksles med VIA) som støtter Pentium-M, eneste problemet er at man dessverre ikke finner dem her til lands. Utover ulempen ved å måtte dra frem VISA-kortet er det KUN fordeler ved denne løsningen.

Noen vil si at det er dyrere, men jeg vil påstå at du sparer EN HEL HOVEDENHET ved å gjøre det på denne måten.

 

Legger man bittelitt penger i ett "greit" lydkort og kjører f.eks. kun CF-brikker som "siste kremen", så har man en hovedenhet som overgår veldig mye av det som er på markedet i dag. Ikke bare fordi den er teknisk mer avansert og gir fler muligheter, men også fordi du har en hovedenhet UTEN BEVEGELIGE DELER.

Jeg har selv revet ut mang en hovedenhet fordi cd-spiller-mekanismen "støyer", displayet lager "humming" og annet. Alt slikt kan man komme unna med en slik løsning.

 

Hvorfor ikke VIA? Fordi VIA, verken i EDEN eller Nememiah utgave har kraft nok til å kjøre Foobar, ikke en gang kraft nok til å NESTEN få det til.

At man i tillegg kan kjøre gjennom alle tenkelige loss-less formater på en Pentium -M uten at den hikker gjør den til en klar "vinner" i bilen - kan tilogmed se for meg at den vil gjøre det bra i konkuranse-sammenheng hvis korrekt justert (med "uendelige muligheter" det jo bli "litt" vanskelig, men pytt'san).

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget godt skrevet innlegg Zettie :)

Satte "kverna" igang i mitt hode affal :p

 

Hvordan vil du anbefale å gjøre det med strømdelen til en carputer?

Kjøre på med inverter, eller velge psu som kjører 12v-12v?

 

En annen ting er vel dette med oppstartstiden på en carputer;

-Hvordan få denne ned til et minimum

-Hvordan forenkle oppstart og avsluttning av enheten

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget godt skrevet innlegg Zettie :)

Satte "kverna" igang i mitt hode affal :p

 

Hvordan vil du anbefale å gjøre det med strømdelen til en carputer?

Kjøre på med inverter, eller velge psu som kjører 12v-12v?

 

En annen ting er vel dette med oppstartstiden på en carputer;

-Hvordan få denne ned til et minimum

-Hvordan forenkle oppstart og avsluttning av enheten

12v-12v er absolutt beste løsningen, rett og slett fordi en inverter ikke bare har dårlig virkningsgrad - den introduserer også støy i form av (og her kommer ett STYGT ord) overharmoniske jordforstyrrelser (google: harmonic ground distortion o.l.). I tillegg har disse DC-DC strømforsyningene vanligvis ACC-funksjon på samme måte som en bilcd-spiller, slik at den kan stilles inn til å gå ned etter en satt tid etter at tenning er avslått. Ett par har faktisk to. En som sier "tid fra når tenning er avslått" og en som sier "når spenningen er falt til under XXv".

Kombinasjonen av disse to utgjør essensen i noe angående oppstartstid lengre ned ;)

 

Oppstartstiden er jo som alltid avhengig av hva som skal foregå på denne maskinen, det er jo enorme mengder tid som går bort i tjenester som ikke er behov for. Jo mindre man benytter, jo raskere blir som naturlig nok oppstarten.

 

I tillegg kan man se på det å benytte ventemodus-funksjonen (NB! IKKE forveksle med dvalemodus) og f.eks. ett ekstrabatteri (type 12v 20Ah motorsykkelbatteri eller lignende), dette vil da klare holde liv i en Pentium M som står i ventemodusmodus i hele 70 timer (den trekker HELE 4watt ved 200Mhz i ventemodus) med en CF-disk. Hvis man da setter timeren på strømforsyningen til "30 timer maks" og "minst xx volt", så vil man faktisk kunne ha denne i ventemodus konstant og dermed "with a touch on the screen" så er maskinen oppe.

 

Benytter man da en 2,5" 4200rpm-disk, så kan man forvente litt kortere tid, rundtom 35 timer, men du har fremdeles strømforsyningen som vil ta ned systemet "fint" (altså via dvalemodus-funksjonen i kjernen). Du har da kanskje 15 sekunder oppstart og batteriet vil fremdeles ikke være totalt utladet.

 

Det forutsetter som nevnt da ett ekstrabatteri og "skillerelè" (jeg hater det ordet, men bruker det allikevel. Det heter en skillediode ffs!), men det gir ett "allways-on"-system som faktisk fungerer rett så bra.

Skulle det allikevel ikke fungere i automatikken (noe det ikke alltid gjør) så har man allikevel en bil som starter om morran når man skal på jobb o.l. :)

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zettie:

 

Pentium M i Mini ITX format stiller meget sterkt i min vurdering ja :)

At det ikke finnes i Norge er da ingen begrensning...

 

Men hvilke hovedkort/chipset er det som har 7.1?

De jeg har sett på har bare 5.1.

Vurderer uansett et skikkelig USB-lydkort, så det betyr egentlig ikke så mye.

 

Har hørt mye bra om Foobar, men ikke testet det sev ennå. Er det så bra som det skal være altså?

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BeemerZ1:

 

Tenkte du på i Mini-ITX eller generellt sett? Eneste kortene jeg har sett er SBC og iBase med enkelte I915GM-chipsett i Mini-itx, men det finnes jo ganske mange også i Micro-ATX som har bedre chipset også.

 

Foobar er rett og slett GENIALT! Det finnes ingen bedre lydprosessering til pc per dags dato etter min mening.

 

Finnes jo kjempemange skikkelig GODE usb-kort :) (M-Audio osv). Hvis man skal ha pc'en foran og forsterkerne bak, så er jo usb 100% rette veien å gå for å minimere analoge signalveier. (Jeg vet du vet dette, BeemerZ1, tenkte bare fylle det inn for resten som måtte følge tråden) :)

 

EDIT: Og jeg kjørte da tidligere m-atx i min og kan på det absolutt varmeste anbefale AOpen's i915gmm-HFS - http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=24407 - dette har også 8ch.

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Zettie: man må vel fremdeles ha en harddisk? Eller ville du bare brukt cd/dvd-rom? Ellers et godt innlegg, med mange gode momenter :)

 

Hva oppstartstid/dvale osv. våger jeg den påstanden at Mac er suverent overlegent alt av PC-løsninger (bah, Mac er også en PC.. men jah). Man kan aktivere såkalt PowerSleep, som sparer alt som ligger på RAM til disk, og skrur hele maskinen AV. Startup tar da noe lenger tid enn normalt, men er fremdeles raskere enn normal oppstart. Men den såkalte rosinen i pølsa er Apples dvalefunksjon; Powerbooken min er klar til bruk på 3 sek. fra jeg trykker på en tast. Det skulle jeg likt å se en PC gjort bedre.

 

Ellers: ASIO og 12v-12V er veien å gå, bra folk har skjønt det ;) (På Mac slipper man riktignok unna den fæle K-Mixeren som er innebygget i Windows). Kan forresten tipse om programmet ACXO om ikke jeg har gjort det før. Real time igital romkorreksjon og ditto delefiltre (to- og treveis med Asio), som kjører fint på f.eks. et VIA Epia MII 1200. Spiller dog bare WAV-filer, ihvertfall foreløpig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ePiFaNT:

Nei, som nevnt, 100% ikke bevegelige deler - man booter fra CF, spiller av fra CF etc.

Det viktige er bare at man benytter en optimalisering på filsystemet (a.l.a. RainBuster) og ingen swapfil slik at man slipper masse write/re-writes på CF-kortet fordi det liker dem heller dårlig.

Det beste er faktisk 2stk CF-kort koblet på hver sin IDE->CF overgang, hvor ett kun huser operativsystem og andre tilnærmet 100% statiske data og det andre huser mediafilene. Sånn sett kan man tillate seg å kaste og kjøpe nytt "mediakort" annet hvert år uten å måtte reinstallere hele greia.

 

Jeg har i all tid mekket x86, programmert til x86 og brukt x86, men jeg skal være ærlig å si at hva angår Mac og PowerSleep: det finnes ingen løsning som engang er i nærheten av den til en x86 med mindre man klarer få tak i råkomponentene til VIIV-plattformen.

 

ACXO er ganske kult, jeg har tidligere programmert en mod som lar deg spille av mange mange andre formater, men igjen: den går IKKE på VIA fordi den benytter seg sanntidskonvertering av formatene og det blir.. Igjen.. FOR TUNGT FOR EN VIA! BLAH PÅ DERE (oki, litt skal man da vel godte seg) ;)

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte forresten nevne det, men de fleste "bits'n'pieces" til ACXO kan også benyttes i Foobar da dem finnes portert som plugins dit også ;)

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Zettie: man må vel fremdeles ha en harddisk? Eller ville du bare brukt cd/dvd-rom? Ellers et godt innlegg, med mange gode momenter :)

 

Hva oppstartstid/dvale osv. våger jeg den påstanden at Mac er suverent overlegent alt av PC-løsninger (bah, Mac er også en PC.. men jah). Man kan aktivere såkalt PowerSleep, som sparer alt som ligger på RAM til disk, og skrur hele maskinen AV. Startup tar da noe lenger tid enn normalt, men er fremdeles raskere enn normal oppstart. Men den såkalte rosinen i pølsa er Apples dvalefunksjon; Powerbooken min er klar til bruk på 3 sek. fra jeg trykker på en tast. Det skulle jeg likt å se en PC gjort bedre.

 

Ellers: ASIO og 12v-12V er veien å gå, bra folk har skjønt det ;) (På Mac slipper man riktignok unna den fæle K-Mixeren som er innebygget i Windows). Kan forresten tipse om programmet ACXO om ikke jeg har gjort det før. Real time igital romkorreksjon og ditto delefiltre (to- og treveis med Asio), som kjører fint på f.eks. et VIA Epia MII 1200. Spiller dog bare WAV-filer, ihvertfall foreløpig :(

Det er forskjell på hvilemodus og dvale...

Dvale er akkurat det samme som du beskriver over, at minnet blir overført til disk. Dette er dog en god del treigere enn hvilemodus, i hvert fall om man har mye minne og treig harddisk.

Det tar ikke mange sekundene for en XP-basert PC å våkne fra hvilemodus.

 

Nei, man må ikke ha harddisk :)

Godt mulig det vil være en kanonløsning å bruke 4 GB CF til å ha Windows og annen software på, og så i tillegg ha ekstern harddisk med god plass.

 

Skal vi se hvem som klarer å komme med det mest fornuftige USB eller FireWire baserte lydkortet som har 8 GODE analoge utganger?

Mitt forløpige forslag: MAudio

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er bare meg som er helt på jordet her, men;

Hvordan justere volum raskt og enkelt om man ikke bruker noen headunit?

Vil tro det blir knotete å trykke med pennen på touch-screen'en for å justere når man farter avgårde.

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avbestilte via-opplegget og bestilte pentium m istedet ;) hehe... var mindre leveringstid på pentium m-oppsettet uansett. Så til uka blir det bra saker håper jeg! Bare håper jeg får plass til pcen der jeg trur det er plass... jaja... det går seg til!

 

Guud som jeg gleder meg (hmm... hørtes vel ikke femi ut nå :hello: )

 

En annen ting som jeg håper å få svar på er: om jeg har pc'en i bagasjen, blir vel ikke noe problem med skjermkabel? husker ikke hva maks-lengden på det var. USB funker fett å forlenge med 2 stk 1,8 meter skjøter, det har jeg testa ;)

 

Mvh Tony

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se hvem som klarer å komme med det mest fornuftige USB eller FireWire baserte lydkortet som har 8 GODE analoge utganger?

 

Jeg er med ;)

 

M-Audio Sonica Theatre. USB-basert - bygger på Envy24 (fra VIA :p)

24bit/96kHz, 101dB SNR, 101dB dynamisk område, 0,003% THD, full ASIO-støtte og så lite som 3ms latency.

Hvorfor dette kortet? Fordi det kan tilkobles ekstra ekstern strømforsyning og yter da 5 volt over hver utgang. Dette er mer enn de fleste andre som normalt kun gir 2 volt.

 

Som alltid er det bare ett lite problem.. Dette kortet produseres ikke lengre ;)

Det finnes dem som har dem på lager enda, men man må nok lete litt da :)

 

Vipe:

Hvilken penn på hvilken touch-screen? Touch er jo som i "med fingern" da ;) Man klasker den feite pekefingeren på skjermen og volumet går i ene eller andre retningen ;)

Fra spøk til alvor, så er de fleste front-ends slik at man trykker og holder og da går volumet i +/- 5. Trykker man og bare holder litt går det i +/- 3 steg og tar man en "touch'n'go" så går volumet i +/- 1 steg

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avbestilte via-opplegget og bestilte pentium m istedet ;) hehe... var mindre leveringstid på pentium m-oppsettet uansett. Så til uka blir det bra saker håper jeg! Bare håper jeg får plass til pcen der jeg trur det er plass... jaja... det går seg til!

 

Guud som jeg gleder meg (hmm... hørtes vel ikke femi ut nå :hello: )

 

En annen ting som jeg håper å få svar på er: om jeg har pc'en i bagasjen, blir vel ikke noe problem med skjermkabel? husker ikke hva maks-lengden på det var. USB funker fett å forlenge med 2 stk 1,8 meter skjøter, det har jeg testa ;)

 

Mvh Tony

Grattis ;)

USB fungerer greit over avstand. VGA skal fungere greit opptil 5 meter normalt sett før man får antydning til bilderull o.l. Dette kan man kompensere ved å skjerme kabelen med aluminiumsfolie og jorde folien i både pckabinett og i bakramma til skjermen :)

 

EDIT: Kom til å tenke på at det skal gå an å kjøre 1280x768 over 10 meter, og med lavere oppløsning på en bilskjerm så tror jeg faktisk ikke det er merkbart om du så lager den 10 meter :D

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er bare meg som er helt på jordet her, men;

Hvordan justere volum raskt og enkelt om man ikke bruker noen headunit?

Vil tro det blir knotete å trykke med pennen på touch-screen'en for å justere når man farter avgårde.

Fjernkontroll duger jo :)

Til det kan man bruke så mangt:

- Vanlig fjernkontroll til PC, helst RF

- Mobilen vha. Bluetooth

- Palm vha. WiFi

- Et eller annet passende tastatur/keypad

 

Egentlig ville jeg helst ha prøvd å montere volum-knotten på det eksterne lydkortet i dashbordet et sted. Burde jo gå det :wonder

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår