Gå til innhold

Automat kasse

Ranger emnet


volvo power

Anbefalte innlegg

Jeg trur ikke jeg tar i for mye hvis jeg sier 30 hester i tap, sånn totalt sett.

 

Wow! Du kan fortelle hvor mange Hk tap man får på hjulene utifra 0 informasjon. Jeg må si jeg er imponert. Å komme med en slik utallese er som å drite i Themsen på 50 tallet. Det gjør ingen til fra eller til. Om du ikke kan svare eller har noe fornuftig om det han spør om så kan du la være å svare. Om denne mannen har en maskin på 100hk eller 1000 hk så vil han uansett tape 30hk ved automat giring? Skjerp deg a!

 

Beklager offtopic, men er dritt lei folk som tror de vet noe om alt, det skaper feilinformasjon og masse forvirring.

 

Mvh Andreas

 

Edit: Skriveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest et sted at vanlig drivverks tap ligger på ca 10-15%, mens det i automatkasser kan være opptil 20%, det var en tråd ang dette her for ikke så lenge siden...

 

Men alikvel så syns jeg det høres rart ut at en motor med ca 100hk vil bruke 20hk på drivlinjen, mens en motor på 500hk vil bruke 100hk på f.eks samme drivlinje...

 

Så derfor ville det jo vært ganske logisk/sansynlig å måle effektap i HK og ikke i %

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man tape mer effekt hvis man har større motor på samme drivlinja..? Altså, "motstanden" (kommer ikke på noe bedre ord...) er jo den samme i drivverket uansett om det er 150 eller 550 hester i motoren forran...?

 

PS: Dette er ikke ment som noe "jeg vet best"-innlegg.. Dette er et seriøst spørsmål som jeg stiller fordi jeg lurer på hva som er riktig..;)

Virr virr virr, broom! Rupp rupp rupp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man tape mer effekt hvis man har større motor på samme drivlinja..? Altså, "motstanden" (kommer ikke på noe bedre ord...) er jo den samme i drivverket uansett om det er 150 eller 550 hester i motoren forran...?

 

PS: Dette er ikke ment som noe "jeg vet best"-innlegg.. Dette er et seriøst spørsmål som jeg stiller fordi jeg lurer på hva som er riktig..;)

volvo jobbet vel utifra ett tall på ca 27% før mener jeg å ha hørt.

Men hvis du har ei manuell kasse og 15% varme/friksjonstap vil du på en bil med 100 kW(ca 150 hk) ha 15000 Watt(15 kW) som varmer kassa da friksjonen går over i varme og veldig få manuelle girkasser som har noen form for kjøling.

Åssen i helvete går girkassene så lenge uten å smelte.

På automat har man vanligvis en oljekjøler men i samme eksemplet ha 20-25 kW som varmer har jeg vondt for å tro.

Men på en stor dreimomentssterk motor vil en automat kanskje være mer funksjonell enn på en liten "firer".

Mitt svar er da at på den bilen tror jeg at du vil kunne merke god forskjell, på aks. ved å bytte til manuell, men du mister kickdownen da.

5-10% vil jeg anlå at du vil tjene på det.

Prøv en tilsvarende bil med manuell for å se hva du vil.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Du kan fortelle hvor mange Hk tap man får på hjulene utifra 0 informasjon. Jeg må si jeg er imponert. Å komme med en slik utallese er som å drite i Themsen på 50 tallet. Det gjør ingen til fra eller til. Om du ikke kan svare eller har noe fornuftig om det han spør om så kan du la være å svare. Om denne mannen har en maskin på 100hk eller 1000 hk så vil han uansett tape 30hk ved automat giring? Skjerp deg a!

 

Beklager offtopic, men er dritt lei folk som tror de vet noe om alt, det skaper feilinformasjon og masse forvirring.

 

Mvh Andreas

 

Edit: Skriveleif

 

-Hissig? Har du mensen eller no sånt?

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Du kan fortelle hvor mange Hk tap man får på hjulene utifra 0 informasjon. Jeg må si jeg er imponert. Å komme med en slik utallese er som å drite i Themsen på 50 tallet. Det gjør ingen til fra eller til. Om du ikke kan svare eller har noe fornuftig om det han spør om så kan du la være å svare. Om denne mannen har en maskin på 100hk eller 1000 hk så vil han uansett tape 30hk ved automat giring? Skjerp deg a!

 

Beklager offtopic, men er dritt lei folk som tror de vet noe om alt, det skaper feilinformasjon og masse forvirring.

 

Mvh Andreas

 

Edit: Skriveleif

 

Andreas, her er man på et VOLVO forum, jeg gjør REGNING med at det er snakk om en Volvo 740/760 med Automat.(AWxx-kasser)

Ta minste motoren da, 115hester's F-motoren, og regn med ca 20% effekt-tap, pga GAMMEL teknologi i automatkassene den gangen. Altså, man får 23hester i tap i kassa.

Så kan du legge til alle momentene som skal til for å få Kardangklokka, akslinger, olje ol. + en kanskje sliten motor til å tusle rundt, og tata! 30 hesters tap er et faktum. ;)

 

Men, si du bytter motor da... til 180hester's B230ET motor. Hvorfor i alle dager skulle da tapet gå opp? Kassa er den samme, kardangen er den samme, Akslingene er den samme, Olja er sikkert lik den og. Skjønner ikke logikken din akkurat der :)

 

Men, fint du reagerer! Det er derfor man har et forum ;) så ting kan diskuteres :)

 

mvh

Lars

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, si du bytter motor da... til 180hester's B230ET motor. Hvorfor i alle dager skulle da tapet gå opp? Kassa er den samme, kardangen er den samme, Akslingene er den samme, Olja er sikkert lik den og. Skjønner ikke logikken din akkurat der :)

 

Men, fint du reagerer! Det er derfor man har et forum ;) så ting kan diskuteres :)

 

mvh

Lars

 

Tviler sterkt på om du kan si at ei girkasse gir feks 30hk tap. Tapet avhenger av hvor mye effekt du putter inn, dvs tapet er en relativ størrelse som avhenger av hvor mye gasspådrag du har (feks 100 hk og halv gass). Ei girkasse som står i en bil som ikke går kan da umulig stjele 30hk mens motoren er av, skjønner du logikken nå? full gass og 200hk inn på girkassa og du kan banne på at tapet er større enn ved halvgass. du har ett tap i konverter, ett i selve girkassa og ett i bakaksel.

 

Tap i bakaksel vil være ganske lik med en manuelt gira bil så den kan du se bort fra. Viss du har hatt automat og en gang rusa den til 2000 og slengt i D, ville du hørt et kraftig "dunk". Tyder det på at girkassa slurer mye? Hoveddelen av sluringa foregår i konverter og den slurer mer i oppoverbakke og ved aks enn ellers. Så gir du gass, taper du mer effekt med automat, så enkelt er det. Se på turteller når du kjører oppover, den kan ligge på 1500 ved feks 30, mens på flat veg kjører du kanskje i 50 ved samme turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår