Gå til innhold

Ruster headers innenfra?

Ranger emnet


Hot Rod

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle prøve noe sånt jeg også.

Husker en notis + bilde i Wheels for etpar år siden der de hadde saget over et gammelt eksosrør for å se hvor mye røret hadde rustet innenfra.

Bildet talte sitt tydelige språk: Nesten all rust var på utsiden.

 

Keramiske headers til rodden vil komme på 3600,-. Ubehandlede havner på 2300,-

Grunnen til de høye prisene er at jeg akter å bruke full-lengde headers. Man får nå kjøpt slike til CSB i 28-42 rammer med bra bakkeklaring. De henger faktisk 1" høyere enn bunnpanna. Fordelen er langt mindre effekt tap enn de korte "tight fit" headersene som de fleste bruker på rods.

 

Potter ruster imidlertid innenfra, det har jeg sett med selvsyn senest i forrige uke på Astroen. Devil

Det positive er at det blir en god unnskyldning til å montere på Dynomax potte m/gromlyd og 3" rør fra potta og bak. :driving :cool:

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg skal påstå at jeg har fasiten, men er det ikke kondensering av vann i eksosen som er drivkraften til korrosjonen? Pluss at vannet ikke er helt rent...

 

Ser en bort fra rett etter start er vel temperaturen rett ved motor så høy at det ikke kondenserer her, og dessuten er det fall slik at kondens ikke samler seg? Med denne teorien er bakre deler mer utsatt enn fremre, og det rimer med den erfaringen jeg har i alle fall.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis prisforskjellen bare er 1300 kr ville kjøpt coated headers med en gang.

 

Det blir fort dyrere med maling som ofte ikke holder hva de lover i reklamen, og 2 sett billige headers.

 

Bilen blir dessuten finere med coated headers, og du får alle fordelene med lavere overflatetempratur på headersene.

 

Hehe...

Joda. Isolert sett er det korrekt. Det er bare det at når man bygger en hot rod må man ta 1000-vis av dele-valg.

Svært ofte ER det ikke mer enn en 1000-lapp eller to som skiller en hitech del fra en "vanlig" del.

Og jo mer man holder seg informert på priser, kvaliteter og muligheter, jo vanskeligere blir det!

ALT koster. Slik som nå: Bare det å gjøre ferdig undersiden på karosseriet med sveising, karosserikitt og lakk kommer på over 1500kr når men regner med alt! Joda, jeg KUNNE kjøpt Biltema lakk (den er virkelig dårlig) men selv da ville jeg havnet på over 1000kr.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en Rod hadde jeg ikke engang vurdert headers som ikke hadde en eller annen form for coating. Headersene på Camaron er JetHotCoated og er 6-7 år gamle, fra den tiden da dette ikke var så vanlig og kvaliteten betraktelig dårligere enn i dag. De ser fremdeles veldig bra ut, men har noen flekker.

 

På Tahoen har jeg 1 år gamle rustfrie headers - og de er allerede brune og fine....

 

Du får jo også headers som er coated både utvendig og innvendig - da er du iallefall temmelig sikker ;)

 

 

;)

Ken

- 86 IROC ragtop mods..

- 01 520IAT

- 99 Golf ugh...

X 95 Tahoe Sport mods..

www.chevyworld.net/blog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over det.

Men det er som sagt et pris spørsmål.

-Block hugger headers stjeler hkr så det monner.

-Full-lengde headers er dyrere.

-En rod vil ikke bli utsatt for så mye fukt og dårlig vær som andre biler.

-Min rod vil høyst sannsynlig ikke bli utsatt for ekstreme situasjoner som dragrace ol.

osv osv.

 

Vi får se når tiden er inne. Jeg trenger ikke å kjøpe dette akkurat nå.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror ikke rust innefra er noe problem! somregel legg det seg et sotlag på innsiden av rørene, som beskytter mot kondens! det som gjør at det vil ruste i potter, er jo at potta blir et lavt pungt der det samles vann! og videre kondenserer dette vannet når man starter og stopper,starter og stopper(varmt,kaldt,varm, kaldt!)

 

cheramic coated headers er jo det fineste på en rod? der ofte motoren bør ha litt finish,om resten av bilen har det! eller om du bygger rockabilly, er det jo bare coolt med rustete hedders! cheers

jeg ville kjøpt vandlige "billig" full lengde hedders, lakket de med varmebestandig lakk,og surret eksoswrap rundt for å få et kjøligere motorrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ekoswarp (ca 700 kr) og varmebestandiglakk (ca 300 kr) pluss arbeid så blir besparelsen med billige headers minimal.

 

Jeg er ikke helt sikker på om det er riktig at sotlaget virker beskyttende.

Hvis jeg husker riktig så kan de oppstå enkelte kjemiske reaksjoner mellom sot og metall som absolutt ikke virker beskytende. (Dette med forbehold da jeg ikke husker hvor jeg leste om det.)

 

Etter å ha sett hvordan billig headers ser ut etter kort tid så er jeg svært skeptisk til dem.

 

Dessuten er det litt morsomt med litt F1 teknologi på Hot Roden, som cheramic coated headers er.

 

Uansett vil nok begge alternativene holde på en Hot Rod som brukes forsiktig.

 

Lykke til videre med Hod Roden og valget av headers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ekoswarp (ca 700 kr) og varmebestandiglakk (ca 300 kr) pluss arbeid så blir besparelsen med billige headers minimal.

 

sant nok...du har faktisk et poeng der... :pray jeg selger wrap til 250 pr. rull, kan sikkert skaffe billig varmelakk og:)

 

men helt klart, coatede hedders er fint! og holder seg fint! men det blir fort over 3000 uansett om man skal ha coating utvendig og innvendig!

 

personlig synes jeg wrapen beskytter mer mot varme, og gir meg mest igjenn for pengene, men det er alt etter hva man er ute etter!:) :D :D

 

Jeg er ikke helt sikker på om det er riktig at sotlaget virker beskyttende.

Hvis jeg husker riktig så kan de oppstå enkelte kjemiske reaksjoner mellom sot og metall som absolutt ikke virker beskytende. (Dette med forbehold da jeg ikke husker hvor jeg leste om det.)

 

ok! ja, kan godt hende jeg tar feil! mener bare jeg har lest en artikkel om det motsatte, at når de skar av røret på tvers etter lang bruk, så kunne de bare skrape av soten, og røret så fint ut... jeg veit ikke...det tar uansett mangeår før det ruster hull! iallefall med normal bruk!? om ikke, så må dere flytte nordover,her man ikke SALTER veiene!! :cab cheers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår