Gå til innhold

Bruke forsterker i 2x30W i 4 ohm, eller brokoble i 8 ohm???

Ranger emnet

The Edge

Anbefalte innlegg

Jeg gidder ikke bruke mye penger på bilstereo. Jeg spiller musikk for meg selv, og ikke for de borti andre enden av gata..

Jeg kjøpte meg en billig spiller, og en brukt Rockford Fosgate 4.6 4 kanals forsterker. Og fikk en brukt 12" nærmest gratis. Jeg snekret i hop ei kasse, og bruker ellers de høyttalerne som var i bilen når jeg kjøpte den. Dette funker greit. Kjører 2 kanaler til høyttalerne og brokobler de 2 siste kanalen på suben.

Tenkte jeg skulle skifte ut suben med en litt bedre jeg kjøpte, den nye er en 12" med 2*4 ohm spoler.

Lurer dermed på hvordan denne kan kobles til best mulig

Forsterkeren er oppgitt til:

4x30W rms i 4 ohm

4x60W rms i 2 ohm

2x 120w rms brokoblet i 4 ohm.

Problemet er at i manualen på forsterkeren står det at den skal ha minst 4 ohm belastning når den er brokoblet. Dermed kan jeg ikke paralellkoble spolene på suben til 2 ohm som jeg hadde tenkt. Det jeg lurer på da er, hva er best av de siste 2 alternativene:

- Seriekoble spolene på suben til 8 ohm, og brokoble 2 kanaler innpå denne, det gir 120w i 4 ohm, men aner ikke hva det blir i 8 ohm.

- Koble spolene på suben til hver sin kanal på forsterkeren. Det blir jo skarve 2*30 w rms..

Så hva er best av de to alternativene tror dere? Eller tror dere forsterkeren tåler 2 ohms belastning i brokobling?

Var jo nesten fristende å brokoble 2 og 2 kanaler og kjøre 2x120w på suben, og la spilleren drive høyttalrne. Men det blir det vel bare rævva lyd av...

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Seriekoble spolene på suben til 8 ohm, og brokoble 2 kanaler innpå denne, det gir 120w i 4 ohm, men aner ikke hva det blir i 8 ohm.

- Koble spolene på suben til hver sin kanal på forsterkeren. Det blir jo skarve 2*30 w rms..

Så hva er best av de to alternativene tror dere? Eller tror dere forsterkeren tåler 2 ohms belastning i brokobling?

The Edge

Forsterkeren din vil yte 60watt mot et 8 ohms element.

Dette KAN holde hvis du ikke stiller krav til enormt trøkk i bassen.

Jeg vil ikke anbefale deg å paralellkoble spolene og belaste forsterkeren med 2 ohm. (i brokobling blir dette 1 ohms belastning av forsterkeren)

Du burde kanskje ha tenkt litt på dette på forhånd, kjøpt deg et lettdrevet 4 ohms element! uhhmmwhat?

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkeren din vil yte 60watt mot et 8 ohms element.

Dette KAN holde hvis du ikke stiller krav til enormt trøkk i bassen.

Jeg vil ikke anbefale deg å paralellkoble spolene og belaste forsterkeren med 2 ohm. (i brokobling blir dette 1 ohms belastning av forsterkeren)

Du burde kanskje ha tenkt litt på dette på forhånd, kjøpt deg et lettdrevet 4 ohms element! uhhmmwhat?

Mvh

Dag Johansen

Ok, så jeg kommer nedigjen på 60w uansett da ser det ut til.. Joda, er jo ikke alt som blir like gjennomtenkt når man ikke har nok peiling, og handler på impuls.. :-) Skulle sjekket dokumentasjonen på forsterkeren før jeg handlet seff... Men er vel kanskje ikke så mange forsterkere som liker 1 ohm belastning uansett..

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel får forsterkeren mindre og mindre kontroll på elementet jo lengre ned impedansen synker, selv om det finnes forsterkere som er laget spesielt for å drive lavimpedante laster.

Men uansett har du jo muligheten til å teste selv! Prøv først å brokoble forsterkeren med spolene i serie (+ fra forsterker til + på spole 1, så fra - på spole 1 til + på spole 2, og deretter fra - på spole 2 til - på forsterkeren) så du får 1x60W. Så kjører du rundt slik noen dager, så du blir vant med lyden og kan gjøre deg opp en mening. Deretter kan du koble om, slik at spolene drives av hver sin kanal på forsterkeren, altså 2x30W.

Det eneste som bestemmer hva som er riktig og galt av disse to løsningene, er dine ører :) Men husk dette med å gjøre deg kjent med lyden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel får forsterkeren mindre og mindre kontroll på elementet jo lengre ned impedansen synker, selv om det finnes forsterkere som er laget spesielt for å drive lavimpedante laster.

Men uansett har du jo muligheten til å teste selv! Prøv først å brokoble forsterkeren med spolene i serie (+ fra forsterker til + på spole 1, så fra - på spole 1 til + på spole 2, og deretter fra - på spole 2 til - på forsterkeren) så du får 1x60W. Så kjører du rundt slik noen dager, så du blir vant med lyden og kan gjøre deg opp en mening. Deretter kan du koble om, slik at spolene drives av hver sin kanal på forsterkeren, altså 2x30W.

Det eneste som bestemmer hva som er riktig og galt av disse to løsningene, er dine ører :) Men husk dette med å gjøre deg kjent med lyden!

Ja, kanskje jeg skal teste litt.. Men det blir vel kanskje ikke så stor forskjell på de to løsningene, da i praksis både effekten og impedansen blir lik på de to løsningene..

Men dersom jeg da skal skifte til denne suben(som, iallefall på papiret, er mye bedre enn den jeg har) så kanskje jeg må vurdere å skaffe meg en billig brukt 2 kanals forsterker til å drive høyttalerne, og så bruke eksisterende forsterket brokoblet 2 og 2 kanaler slik at jeg kjører 120w på hver av spolene.. Da blir det i allefall trøkk nok etter mine behov..

Eller kanskje en monoblokk til suben.. Får fundere litt på det..

Takker for svarene

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider