Gå til innhold

Mer "power" ut av TDk`n?

Ranger emnet

Kim_R

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har samme problemet--> dvs en trøtt TDK.

Eneste løsningen er nok å justere opp turbotrykket og dieseltrykket siden alt er mekanisk og ikke kan chipes. Jeg spurte for litt siden her på forumet om noen visste hvordan dette gjøres, men jeg fikk ikke noen beskrivelse.

Men i dag fant jeg igjen en beskrivelse jeg fant for over et år siden som jeg hadde forlagt (jepp, jeg har ikke så veldig god kontroll over papirene mine...) og der står det følgende:

Bak på motoren sitter eksosmanifold, turbo og wastegate. Det sitter også et stag bak der som kan være litt vanskelig å se med en gang, men det er der. På dette staget sitter det 2 muttere som låser en arm.

Ta først av låseklipsen og løsne deretter mutteren til venstre for deg (når du står foran bilen). Jeg har skrudd 2 omdr. Mutteren til høyre skrus igjen etter slik at de låser staget igjen. Sett låseklipsen igjen.

På høyre side av dieselpumpen (du står fortsatt foran bilen) sitter det en skrue med en mutter på og et låseklips (plombering). Fjern plomben og løsne låsemutteren. Skru deretter inn skruen i midten (jeg har tatt 1 omdr.) for å gi mer diesel. Skru til låsemutteren igjen (plomben er engangs og kan bare kastes).

Sjekk tomgangsturtall og se at det er ok.

Jeg er nesten helt sikker på at dette gjelder mkII-golf, for jeg har ikke funnet det staget det er snakk om bak på turboen og omegn. Men dieselpumpen er av samme type, og det kan gjøres som det står ovenfor. Men jeg blir også veldig glad om jeg får vite hvordan man justerer turbotrykket på TDK`en.

Noen sa til meg her på forumet at trykket justeres på/ved hjelp av wastegaten. Noen som vet om dette stemmer kanskje? Bilder er fine greier!! På forhånd :thanks

Runar

-84 Golf 1,6

-85 Mercedes 230TE 123-serie (til salgs)

-93 Golf TDK (solgt)

-83 Audi 80 CL, -86 CC, 83 CD (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

søk på vwaudi-club.no sitt forum..mener og ha sett en tråd om dette, og der med justering av wastegaten

Koster nå en slant penger bare å melde seg inn der for å se hvordan man justerer trykke på turbo`! Har stilt opp pumpa nå å den gikk fakta litt bedre:D!

Men hva med trykker på turbo`n?????

Å det med å strupe inn/klemme flat, vaccum slangen inn på vaccumregulatoren til turbo`n tåler turbo`n det eller vil den skjære seg??

TAkk for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Denne siden på VW-Audi forumet skal visst inneholde en nøyaktig beskrivelse om justering av turbotrykk og dieseltrykk på TDK:

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?s=&threadid=1096&perpage=15&highlight=golf&pagenumber=3

Fint om noen kunne legge den her og, siden mange (inkludert meg selv ikke er medlem av VW-Audi Club og dermed ikke får sett den siden man må logge seg inn. :)

2008 Skoda Octavia RS 2.0 TDI

1998 Ford Mondeo 2.0 16v

1995 Opel Astra 2.5 V6 24v Caravan

1992 Honda Prelude 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne siden på VW-Audi forumet skal visst inneholde en nøyaktig beskrivelse om justering av turbotrykk og dieseltrykk på TDK:

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?s=&threadid=1096&perpage=15&highlight=golf&pagenumber=3

Fint om noen kunne legge den her og, siden mange (inkludert meg selv ikke er medlem av VW-Audi Club og dermed ikke får sett den siden man må logge seg inn. :)

Ingen som kan gjøre dette? :wave

1998 Ford Mondeo 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster nå en slant penger bare å melde seg inn der for å se hvordan man justerer trykke på turbo`! Har stilt opp pumpa nå å den gikk fakta litt bedre:D!

Men hva med trykker på turbo`n?????

Å det med å strupe inn/klemme flat, vaccum slangen inn på vaccumregulatoren til turbo`n tåler turbo`n det eller vil den skjære seg??

TAkk for alle svar

Du skal ha en kkk turbo tror jeg og da har du ett stag som du forlenger til den ytre muttra ligger jevnt med staget, justerer ned tomgangen det du klarer. Deretter må du ta ut diesel mengde skruen og fjerne den plomba som sitter der og skru den inn igjen og justere mengden til turtallet ligger på ca 1050-1100 omdreininger... Monterer du på den en intercooler da og ett konfilter får du bedre puff og fet lyd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du på Lillehammer en dag så skal jeg vise deg..... Det første du bør gjøre er å montere turbotrykkmåler så har du noe å se etter.. selv kjører jeg med 1 kg i trykk og montert intercooler:)

Jo det hadde vært fint :) Skal vel dit en tur i kveld kanskje, men jeg har heller ikke planer om å justere trykk før jeg får satt i trykkmåler, så det er ingen vits enda :)

1998 Ford Mondeo 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Golf 2 GTD.. det jeg gjorde der var å stille på dieselpumpa slik at bilen gikk på ca 2000r/min og satte en strupeventil på slangen som går fra turboen til WG.. Strupa ned til jeg fikk 1 bar.. går som ei kule=) Ryker kanskje litt mye men..

1997 Volvo S70 2.0 "LT"

1985 Subaru 1800 vinterbil *Solgt*

1990 Golf2 GTD *Solgt*

1987 Volvo 740gl *borte*

Lenke til kommentar
Del på andre sider