Gå til innhold

Hva får man for en 350cid...

Ranger emnet


RCS

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg vurderer å bytte motoren i min bil med en ny og ferdigtrimma motor. Hva kan jeg da få for den gammle motoren? Det er en 350cid TBI kjørt 73.000km. Står i min 400SS Pick Up og fungerer 100%... Hva som følger med er jeg litt usikker på, men eksosmanifoiler og gasser\innsprut er trolig med.

 

Noen som vet hva slikt går for?

 

RCS

http://www.Modifisert.net _ Norges største sammling av bilrelaterte linker av entusiast for entusiaster.

 

Mitt bilstereo prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=160247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gi deg en liten prissammenligning:

Jeg betalte 7000kr for en 1992 TBI motor da jeg direkteimporterte fra hugger i USA. Motoren har en påstått kmstand på 130.000 (merk: km, ikke miles!)

Men det var uten TBI hjerne, starter og dynamo. Dessuten var boltene på originalmanifoilene bare brent av, så de måtte man ha installert nye bolter på for å bruke. Ellers så motoren mest ut som en moring. Rusten og fæl.

Huggeren virker derimot svært seriøs, Motoren var merket med strek kode hvor donorbilens chassisnummer fulgte med.

 

Hvis den som kjøper din motor får en originalmotor som ikke er ihjelskrudd, med garantert km stand (dersom vi snakker om bilens originalmotor) dynamo, starter, TBI hjerne og eksosmanifoiler som er brukbare, vil jeg slutte meg til prisantydningen over.

 

De som leter etter SCB her hjemme støter altfor ofte borti motorer med ukjent fortid, ukjent "innhold", gjerne borret 060 over (da kan den ikke overhales mer)tidligere utgaver fra før 1987, smog motorer uten krefter, 305 motorer osv osv.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja da høres det ut som om jeg sitter på et "bra" utgangspunkt :-)

 

Tingen er at jeg får "sponsing" på prosjektet. Har ikke sjekket for mye, men jeg tipper at det vil koste noen kroner å få min motor slik jeg vil ha den...

 

Ser for meg runt 400hk i motor + event nos... Når jeg tenker på det blir det nok mer... Jeg SKAL ha kompressor også :-) Om så bare for å kunne lage et hull i panser hvor den kan titte frem :-)

 

Har noen her muligens peil på hva som skal til for å gjøre min motor klar for komressor og NOS? Da mener jeg sterk nok til å bli brukt! Jeg vet at kompresjonen må senkes... Er det vanligvis bytte av stempler som gjelder da? Smidde kansje som vil tåle mer power...?

 

Ikke sikkert jeg trenger selge motor... kansje det lønner seg å bruke den jeg har? Jeg kjenner litt for lite til disse motorene og hva som må gjøres...

 

RCS

http://www.Modifisert.net _ Norges største sammling av bilrelaterte linker av entusiast for entusiaster.

 

Mitt bilstereo prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=160247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken modell er det? Hvis den er ca. 90 modell kan jeg tenke meg rundt 12-15000 den burde gå for. Hjelper på budsjetteringen av nymotorn det.

 

 

Jeg vet ikke hvilke modell motoren er tatt ut i fra at motoren står i en noe "ukurant" bil. Det jeg vet er at motoren og bilen ble solgt i norge som 98mod... (Noen ble ikke solgt før 2000 men er fortsatt 98mod)

 

I 98 var vel egentlig vortec motoren kommet? Så dette er "modellen" før...

73.000km er jo ikke så mye da... Knapt innkjørt :-)

 

RCS

http://www.Modifisert.net _ Norges største sammling av bilrelaterte linker av entusiast for entusiaster.

 

Mitt bilstereo prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=160247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer du vet om motoren, jo lettere er det å få solgt den for en god pris ihvertfall.

 

Ettersom jeg har skjønt er det stort sett billigere å kjøpe en ferdig bygget motor idag enn å kjøpe deler og bygge om en motor man allerede har.

Hvordan dette forholder seg med kompressor matede motorer vet jeg imidlertid ikke.

 

Men jeg har lagt merke til at de som allerede har eller har hatt kompressormatet motor ofte har et lengt mer avbalanser syn på hvor tøft det er enn de som ønsker, men ennå ikke har prøvd det...

 

Dersom du importerer en ferdig bygget motor fra USA vil du nok kunne få 400hkr+ for under 40.000kr (pris på 10kr pr dollar er ikke noe problem levert med Jet Carrier). Nå snakker jeg om 350 kubikk og strokede 383 kubikk UTEN kompressor.

 

Så nylig en SCB kompressormotor til salgs på svenske rod nettsider for 60.000 SEK. Vet selvsagt ikke hvordan dette bygget er/var, men det gir kanskje et pris inntrykk.

 

Jeg vil tro din motor er en 2 boltet utgave. De tåler ikke særlig over 400hkr. Skulle jeg bygget/kjøpt en kompressormatet motor ville jeg derfinitivt satset på en 4 boltet blokk.

Vær obs på at mange av de brukte, 4 boltede blokkene/motorene som selges i Norge og Sverige allerede er borret så mye ut at de ikke tåler flere overhalinger. Det er ikke noe særlig lønnsomt utgangspunkt for et evt kompressorprosjekt.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for verdifull info :-)

 

Steinar Stolen har en 355hk motor for salg til 36.000kr... uten kompressor.

 

Hva d kan få til i usa for meg vet jeg ikke, men de står ihvertfall på for å ordne best mulig pris :-) De er "sponsorer" på mitt prosjekt. Ikke dumt å ha slike karer i ryggen nar man skal ta den "helt ut"... Ihvertfall for meg :-)

 

Igjen takk for infoen som kommer... Hvordan sjakker man antall bolter? mener du bolter for toppen eller...???

 

RCS

http://www.Modifisert.net _ Norges største sammling av bilrelaterte linker av entusiast for entusiaster.

 

Mitt bilstereo prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=160247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for verdifull info :-)

 

Steinar Stolen har en 355hk motor for salg til 36.000kr... uten kompressor.

 

Hva d kan få til i usa for meg vet jeg ikke, men de står ihvertfall på for å ordne best mulig pris :-) De er "sponsorer" på mitt prosjekt. Ikke dumt å ha slike karer i ryggen nar man skal ta den "helt ut"... Ihvertfall for meg :-)

 

Igjen takk for infoen som kommer... Hvordan sjakker man antall bolter? mener du bolter for toppen eller...???

 

RCS

 

Nei.

CSB blokkene omtales som 2 bolt eller 4 bolt blokker.

Det henspeiler på hvor mange bolter hvert veivaksellager er festet med.

2-boltede blokker er mest vanlig og blir påstått å tåle opp til ca 400hkr.

4-boltede blokker er mest brukt på performance biler og pick-up's. Men heller ikke alle disse har 4 boltede blokker.

 

4-bolt blokker er enda mer uvanlige på CSB nyere enn 1987, de med bakre veivaksel foring i ett stykke (omtales som "one piece rear main seal.)

 

For å finne ut om en motor er 2 eller 4 boltet må man ta av bunnpanna. Da ser man rett inn på veivakselen og om foringene er hengt opp i 2 eller 4 bolter her.

Visse motornummer indikerer 4 boltet blokk med stor sikkerhet, men de fleste motornummer kan være begge deler.

 

Mange jeg har snakket med mener man bør tone det betydningen av 2/4 boltet blokk, bortsett fra ved kompressormating.

De færreste av oss har reelt over 400hkr i en CSB. En 2 boltet blokk kan også forsterkes mes Grade 80 bolter som tåler mer. (Den blir dog ikke like sterk som en 4 boltet blokk)

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

CSB blokkene omtales som 2 bolt eller 4 bolt blokker.

Det henspeiler på hvor mange bolter hvert veivaksellager er festet med.

2-boltede blokker er mest vanlig og blir påstått å tåle opp til ca 400hkr.

4-boltede blokker er mest brukt på performance biler og pick-up's. Men heller ikke alle disse har 4 boltede blokker.

 

4-bolt blokker er enda mer uvanlige på CSB nyere enn 1987, de med bakre veivaksel foring i ett stykke (omtales som "one piece rear main seal.)

 

For å finne ut om en motor er 2 eller 4 boltet må man ta av bunnpanna. Da ser man rett inn på veivakselen og om foringene er hengt opp i 2 eller 4 bolter her.

Visse motornummer indikerer 4 boltet blokk med stor sikkerhet, men de fleste motornummer kan være begge deler.

 

Mange jeg har snakket med mener man bør tone det betydningen av 2/4 boltet blokk, bortsett fra ved kompressormating.

De færreste av oss har reelt over 400hkr i en CSB. En 2 boltet blokk kan også forsterkes mes Grade 80 bolter som tåler mer. (Den blir dog ikke like sterk som en 4 boltet blokk)

 

Da lærte jeg noe nytt i dag også :-). Så kompressormating krever sterkere festeannordning for rådene en normal trimmin`? Eller er det det samme innenfor gitt effekt...?

 

Takker. Blir klok her på bilforum.net :-)

 

RCS

http://www.Modifisert.net _ Norges største sammling av bilrelaterte linker av entusiast for entusiaster.

 

Mitt bilstereo prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=160247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke å være pirkete, men det er snakk om innfestingen/lagringen av selve veivakselenen. Ikke rådene. Rådene henger i veiakselen, veivakselen henger i 3 opplagringer pluss en foran og en bak. Opplagringene foran og bak er alltid med kun to bolter. De tre opplagringene i midten er med 2 eller 4 bolter.

 

Jeg vil tro grunnen til at man anbefaler 4 boltet blokk for kompessormating er at man da vanligvis snakker om over 400hkr?

 

Har ikke sett priser på ferdige motorer med kompressor. Nå har ikke jeg sjekket særlig nøye omrking dette i og med at jeg skal klare meg med en std motor i første omgang. Men over 400hkr med eller uten kompressor er en stor påkjenning på en motor. Derfor bør sikkert utgangspunktet være en ny og ikke en brukt motor.

Nye, 4- boltede shortblocks koster ikke allverden. Shortbock er motorblokk med kun veiv, kamaksel(?), råder, stempler og bunnpanne. Mao mangler topper, innsug, starter, drivstoffpumpe osv osv, så det er jo langt igjen, men da slipper du ihverfall å kjøpe komponenter du ikke har bruk for i et kompressor oppsett.

 

Her er en side som kanskje interesserer:

http://www.theblowershop.com

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en kar i dag på Right on treffet på Ikae i Sandnes. Han har en tilsvarende bil meg med kompressor. Men han fikk ikke dette til å fungere skikkelig sammen med TBI systemet? Fulgte med en kammaksling til oppsettet som han ikke hadde montert, men trodde ikke dette var årsaken. Så den kompressoren skal selges...

 

Snakket med Magnor Mydland på samme treff ang montering og innjustering av motor... Blir nok han som får den jobben når jeg kommer så langt. Er der noen som har peiling på motor må det være han. For de som ikke vet hvem han er så driver han MM Racing og har en "legendarisk" Ford Granada med en Ford Boss motor på rett over 11 liter :-). Han sa at motoren uten NOS nå yter 1700hk!!! D er rått!!

 

Vel vel... For så vidt en tid til før jeg får tatt tak i motoren. Blir nok understell, felger og bremser før den tid. Skal også til "Laffen" i Haugesund og seom vi kan få til noe motivlakkering som ser bra ut... Skal lage en repportasje utav dette som forhåpentligvis kan gjøre dette litt mer inn blant gatebil gutta :-)... Noen her som har fått motiv på bilen sin? Skal legge ut litt bilder også rundt dette med motivlakkering så om noen har noe å bidra med... :-)

 

 

 

RCS

http://www.Modifisert.net _ Norges største sammling av bilrelaterte linker av entusiast for entusiaster.

 

Mitt bilstereo prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=160247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med sterkere bolter står det litt om i boken "How to build max performance Chevy small blocks on a budget" av David Vizard.

Han skriver: "A two-bolt block can work for drag racing applications in excess of 500 horsepower with nothing more than change from regular main bolts to ARP main studs."

(500 hkr i dragrace sammenheng vil selvsagt si endel mindre for gatebruk.)

 

Alle bolter kan jo fås i flere kvaliteter. Det er bare at vi i det daglige ikke tenker over det når vi stikker innom Jernia eller Biltema og kjøper en håndfull av de.

Symboler oppe på bolthodet viser hvilken kvalitet vi har med å gjøre.

 

Noe annet jeg har lurt litt på: Hvordan er det å bygge om fra 2 til 4 boltet?

Hvorfor er det ingen som gjør det? Går det ikke av en eller annen grunn?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår