Gå til innhold

Problemer med bensinmåleren

Ranger emnet


safoll

Anbefalte innlegg

Skiftet bensinmåleren min i instrumenthuset for noen dager siden, da jeg hadde greid å knekke nåla på den forrige måleren min. Jeg hadde da nesten tom tank, og stilte derfor nålen på bensinmåleren helt "ned", med fingeren. Dro derpå og fylte full tank med bensin, men nåla på måleren reagerte ikke. Har kjørt ca. 100 km etter dette, og måleren står ennå på samme stedet. Hva er det som er galt?

Tenkte først at det var noe med nivåmåleren i tanken det er noe galt med, men varsellampen for lite bensin lyste jo likevel, så da er det kanskje ikke senderen fra tanken det er noe galt med?

Hørte noe om at det gikk an å sette strøm innpå ledningen fra senderen på tanken og frem til bensinmåleren, for så å se om nålen beveger seg. Stemmer dette?

Er det andre ting det kan være? Kan jeg ha ødelagt måleren ved å drive å stille nåla ned med fingeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testa bensinmåleren i Volvoen og Bobla ved å bare jorde ledningen fra instrumentet til tankmåleren. Jorder du denne ledningen skal bensinmåleren stige til maks. Det jeg fikk som tips på et verksted når jeg spurte hva jeg skulle gjøre. På volvoen kunne jeg også sette 8V på noen skruer bak instrumentet, da skulle måleren gå til mitten.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå kjenner jeg ikke din bil... Men min 93 mod Passat har 4 ledere bak... 2 tykkere (pumpe) og 2 tynne (flotør). Jeg la bare en motstand imellom dem.

 

Og om du tar av lasta (drar ut kontakt) og skal måle spenning så ville jeg hørt med VAG gutta hva den skal være på. Vet i allefall på min bil så skulle den være på 10v blank (uten last) da det er en regulator i instrumentpanelet.

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drevet å sjekket litt nå, skrudde opp instrumenthuset og løftet bensinmålernålen opp til "full", og skrudde på tenninga. Da datt bensinmålernålen sakte og sikkert ned til minimumstreket.

Skrudde så opp bensinpumpen og nivåmåleren, og prøvde å løfte nivåmåleren opp og ned med tenninga på, uten at bensinmåleren reagerte.

Kan det da være noe med nivåmåleren? Litt merkelig det også, i og med at varsellampen for lite bensin på tanken, lyser når det begynner å bli lite bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flotøren i tanken er en variabel motstand. Sett et Ohm meter på kontakten til den og løft flotøren til topp og til bunn og se hva ohmmeteret sier.

 

Jeg opplevde at kretskortet der flotøren gikk opp og ned var knekt på min og dermed leste kun de nederste verdiene... Men dette er_meget_ skjeldent.

 

Nå vet jeg ikke om din bil har felles krets på temp og bensin, men fungerer tempmåleren skikkelig?

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flotøren i tanken er en variabel motstand. Sett et Ohm meter på kontakten til den og løft flotøren til topp og til bunn og se hva ohmmeteret sier.

 

Jeg opplevde at kretskortet der flotøren gikk opp og ned var knekt på min og dermed leste kun de nederste verdiene... Men dette er_meget_ skjeldent.

 

Nå vet jeg ikke om din bil har felles krets på temp og bensin, men fungerer tempmåleren skikkelig?

 

Ja, temperaturmåleren fungerer som den skal.

Men skal ikke bensinmålernålen bevege seg, når jeg løfter flotøren opp og ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, i teorien ;)

Men Ohm kontaken til flotøren, er det ingen reaksjon da, så vet du hvor feilen er. Men er det reaksjon så er feilen en plass mellom kontakt bak og frem til instrumentpanel.

 

Nå vet jeg også at VAG har hatt problemer tidligere med tørrloddinger o.l. på kretskort o.l. så kan hende du har det problemet.

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, i teorien ;)

Men Ohm kontaken til flotøren, er det ingen reaksjon da, så vet du hvor feilen er. Men er det reaksjon så er feilen en plass mellom kontakt bak og frem til instrumentpanel.

 

Nå vet jeg også at VAG har hatt problemer tidligere med tørrloddinger o.l. på kretskort o.l. så kan hende du har det problemet.

 

Ok, var det jeg trodde.

Men jeg prøvde å sette bensinmåleren min i et annet instrumenthus jeg har liggende, og det var ikke noen forskjell, så kretskortet bak instrumenthuset er vel utelukket.

Men signalet fra flotøren og til varsellampen for bensinnivået, og signalet fra flotøren og til bensinnivåmåleren, går de som regel i to seperate ledninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

årgang, motorstørrelse?

 

edit: fant den... vent litt

 

Fant desverre ikke skjema til den delen, kun til abs, og pin oppsettet på hjernen din...

Du må nok feilsøke litt til desverre... Mazda er heller ikke min sterke side, Trudde du hadde en VW eller Audi siden det sto S2 i signaturen din.

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår