Gå til innhold

Krav til instrumentlys?

Ranger emnet

El_diablo

Anbefalte innlegg

Fra kjøretøyforskriften, §28-5.Lysutstyr som bil kan ha.

INSTRUMENTLYS M.M.

11. Bil kan ha lykt(er) innvendig som gir hvitt lys for belysning av instrumenter og belysning i person-/godsrom.

11.1 Lyset må ikke virke sjenerende for føreren eller for andre trafikanter.

Legg merke til "som bil kan ha."

Bilforumet.no
Super Moderator

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt handler vel om hvem som kontrollerer den. En schnerpete gammel grinebiter fra biltilsynet hadde vel syntes det var for sjenerende for sjåføren.

Personlig hadde jeg ikke maktet å kjøre med det selv, da jeg mener det ville tatt seg bedre ut på et juletre.

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke verre enn å bare koble fra diodene når bilen er inne

Problemet er at da har den ikke lys der pga det orginale er ødelagt etter innbrudd... Er det noen som vet hvordan jeg kan vippe ut speedometer panelet, så jeg kan komme til de orginale diodene. Da kan jeg kanskje tyvkoble dem. Fikk bare vippet ut glasset.

EDIT: Er det ikke påbudt med lys i speedometeret?

EL DIABLO Alias Italiano Power

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra kjøretøyforskriften, §28-5.Lysutstyr som bil kan ha.

INSTRUMENTLYS M.M.

11. Bil kan ha lykt(er) innvendig som gir hvitt lys for belysning av instrumenter og belysning i person-/godsrom.

11.1 Lyset må ikke virke sjenerende for føreren eller for andre trafikanter.

Legg merke til "som bil kan ha."

Dette gjelder ikke instrumentpanelet, men instrumenter som det som er på dashbordet o.l.

Instrumentpanel leveres jo i grønt, rødt og blått...

Men over til problemet ditt... om jeg ikke husker feil så bak på lysbryteren din så er det de to øverste punktene på hver side som går til instrumentpanelet ditt... Du kan hente strømmen rett derifra. Gjorde det på Jetta'en min.

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder ikke instrumentpanelet, men instrumenter som det som er på dashbordet o.l.

Instrumentpanel leveres jo i grønt, rødt og blått...

Men over til problemet ditt... om jeg ikke husker feil så bak på lysbryteren din så er det de to øverste punktene på hver side som går til instrumentpanelet ditt... Du kan hente strømmen rett derifra. Gjorde det på Jetta'en min.

Jeg har hentet strøm fra en bryter "pakke" som sitter på venstre side av instrumentpanelet. Målte hvilken ledninger som var strømførende når tenningen var på og av når tenningen er av. Tyvkoblet meg på der, så instrumentene lyser bare når tenningen er på.

EL DIABLO Alias Italiano Power

Lenke til kommentar
Del på andre sider