Gå til innhold

Bamsemoms: Mistet lappen :(

Ranger emnet


Bamsemoms

Anbefalte innlegg

For dere som har fulgt med i de snart 2 uken så har jeg ikke mye å føye til.

 

Snakket med advokat.

 

Han sier at det bare er å vente i 1 uke til og så hente lappen vis det er tilfellet.

 

Han kan ikke forstå at en rett gidder å sette i gang en stor sak på dette.

 

Så det som skjer nå, jeg venter enda en uke. Får jeg ikke noe i posten i løpet av den uke. (totalt 3 uker fra lappen ble dratt inn). Så kan jeg dra ned på stasjonen og hente lappen. Det står i den røde stor boken som heter Norwegian lover.

 

Har fulgt deg i 2 uker nå :). Dette suger noe hardt. Bare på grunn av en idiot som ikke har lært seg lydforhold og bremselengder. Han burde fått sparken.

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 275
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ærlig talt - dette går jo ikke an.

De aller fleste av oss er avhengige av førerkort - og mange kommer seg ikke på jobb uten å kjøre dit, pga. dårlig/manglende kollektivtilbud.

 

Hva gjør man med politiet, som bare tar førerkort uten grunn, og beholder de i tre uker? Her mener jeg det er snakk om erstatning for tapte inntekter i perioden...

 

Det burde lages en 'guide' på hvordan man skal forholde seg til politi/biltilsyn ute på veiene. De kan ikke gjøre akkurat hva de vil, selv om det virker slik.

 

Det er vel også sånn at har man f.eks. blitt tatt i en fartskontroll, så har man krav på å se målingen - dvs. de kan ikke måle en ny bil før den som har blitt stoppet har sett målingen, eller avslått å se på målingen.

 

Selv kommer jeg alltid til å ha med digitalkamera i bilen, for å dokumentere ALT som evt. skjer. Det er dessverre blitt slik at man må 'forsvare' seg som best man kan, med all mulig dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kommer jeg alltid til å ha med digitalkamera i bilen, for å dokumentere ALT som evt. skjer. Det er dessverre blitt slik at man må 'forsvare' seg som best man kan, med all mulig dokumentasjon.

 

Tenker du da på å ta bilde av plassering til politimenn o.l. eller? Er vel ikke sikkert de går med på å bli tatt bilde av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kunne eventuelt tatt med deg advokaten til "møte" med politifolkene, eller han som tok lappen i fra deg, jeg hadde sagt at jeg skal ha lappen tilbake, med UMIDDELBAR virkning!

-89 Volvo 740 Sedan B230F

-91 Volvo 240 STV B230F (Vinterbilen)

-93 Volvo 940 TIC

-x Volvo 740 GL 1986 B230A, Volvo Add-on, R-Sport trekk, esab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du da på å ta bilde av plassering til politimenn o.l. eller? Er vel ikke sikkert de går med på å bli tatt bilde av...

Tenkte egentlig ikke på det, men det er vel uansett ikke forbudt å ta bilde av noen...

 

Tar forresten alltid bilde av parkeringsvakter fra private selskaper.. :fingers: - når jeg ser dem der jeg skal parkere altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt - dette går jo ikke an.

De aller fleste av oss er avhengige av førerkort - og mange kommer seg ikke på jobb uten å kjøre dit, pga. dårlig/manglende kollektivtilbud.

 

Hva gjør man med politiet, som bare tar førerkort uten grunn, og beholder de i tre uker? Her mener jeg det er snakk om erstatning for tapte inntekter i perioden...

 

Det burde lages en 'guide' på hvordan man skal forholde seg til politi/biltilsyn ute på veiene. De kan ikke gjøre akkurat hva de vil, selv om det virker slik.

 

Det er vel også sånn at har man f.eks. blitt tatt i en fartskontroll, så har man krav på å se målingen - dvs. de kan ikke måle en ny bil før den som har blitt stoppet har sett målingen, eller avslått å se på målingen.

 

Selv kommer jeg alltid til å ha med digitalkamera i bilen, for å dokumentere ALT som evt. skjer. Det er dessverre blitt slik at man må 'forsvare' seg som best man kan, med all mulig dokumentasjon.

 

 

Ok. Nå skal jeg være litt slem her. Det er faktisk ikke en menneskerett å ha førerkort, så komme og kreve tapte arbeidsinntekter pga man mister lappen, blir for dumt. Du har faktisk ansvar selv for å komme deg på jobben din. I mange tilfeller, er det også rutine for politiet å ta førerkortet ditt, uansett. F.eks ved en ulykke eller utforkjøring. Så dette er bare slik de jobber...

 

Så til det faktiske: Har de tatt fra deg lappen urettsmessig, får du den uten tvil tilbake igjen. 3 uker er 3 uker. Og man kan sikkert si at det er 3 kjipe uker, for all del. Men det er vel ikke verre enn at man klarer seg? I denne saken har jo Marius alle odds på sin side :) Jeg kan ikke se noe annet enn at du får lappen igjen, så ikke fortvil. cheers

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde uansett være en menneskerett å bli rettferdig behandlet.

 

Hva med de som f.eks kjører servicebil på jobben, taxisjåfører, buss/lastebilsjåfører, de er faktisk avhengige av lappen for å gjøre jobben sin.

 

Ja, men de bør også passe bedre på lappen sin, kanskje? Blir så forbanna når jeg leser om saker der de har fått igjen lappen KUN pga jobb. Er ikke det forskjellsbehandling så vet ikke jeg. At hvis man har en kontorjobb, så trenger man ikke få igjen lappen like raskt? Man bryter da loven like mye hvis man kjører lastebil for fort? Norge sier jeg bare.

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Nå skal jeg være litt slem her. Det er faktisk ikke en menneskerett å ha førerkort, så komme og kreve tapte arbeidsinntekter pga man mister lappen, blir for dumt. Du har faktisk ansvar selv for å komme deg på jobben din. I mange tilfeller, er det også rutine for politiet å ta førerkortet ditt, uansett. F.eks ved en ulykke eller utforkjøring. Så dette er bare slik de jobber...

 

Så til det faktiske: Har de tatt fra deg lappen urettsmessig, får du den uten tvil tilbake igjen. 3 uker er 3 uker. Og man kan sikkert si at det er 3 kjipe uker, for all del. Men det er vel ikke verre enn at man klarer seg? I denne saken har jo Marius alle odds på sin side :) Jeg kan ikke se noe annet enn at du får lappen igjen, så ikke fortvil. cheers

Vel, det kan argumenteres opp og ned, ut og inn, hvorvidt det er en menneskerett å ha førerkort. De aller fleste av oss betaler i dyre dommer for retten til å kunne kjøre bil. De aller fleste av oss er også avhengig av et kjøretøy i det daglige livet, rett og slett for å få det til å gå rundt! Mange jobber langt unna der de bor, og dagliglivet ellers krever et førerkort. 3 uker uten førerkort er ikke bare KJIPT, det er katastrofalt for mange av oss!

 

Kanskje du legger mer merke til det når du blir litt eldre, og du bor 7 mil unna jobben, og må kjøre 2 mil til barnehagen med unger før du skal på jobben om morran? De fleste sjefer og overordnede er ikke så glad for 3 uker hvor du kommer for seint/ikke kommer i det hele tatt. Mange er avhengige av førerkort/bil, fordi det ikke finnes kollektivtrafikk I DET HELE TATT. Er du riktig heldig, mister du jobben pga. at politiet tok førerkortet ditt i 3 uker uten grunn.

 

Jeg snakker ikke om at man skal kunne kreve tapte arbeidsinntekter når man mister førerkortet for å ha kjørt i 150 km/t i 50-sone, eller etter å ha konsumert ei kasse øl - det er i slike tilfeller som beskrevet i denne tråden her, hvor førerkortet blir levert tilbake etter 3 uker, at det bør være mulig å kreve tapte inntekter og ekstrautgifter erstattet. Førerkortet er jo da pr. definisjon tatt uten grunn, og de ulempene (katastrofale for mange av oss!) BØR erstattes! Kanskje det ville være vanskeligere for politiet å ta førerkortet for 3 uker uten grunn hvis det må betales erstatning.

 

Slik det er nå, er det veldig enkelt for politiet å "straffe" ungdommer og andre i 3 uker, uten at det koster dem ei drue å gjøre det, og uten at det får noen videre konsekvenser for politimannen som tar førerkortet uten grunn. Kort sagt, politiet kan føkke opp livet ditt i 3 uker eller mer, bare ved å ta førerkortet ditt - de trenger ikke engang ha en grunn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik det er nå, er det veldig enkelt for politiet å "straffe" ungdommer og andre i 3 uker, uten at det koster dem ei drue å gjøre det, og uten at det får noen videre konsekvenser for politimannen som tar førerkortet uten grunn. Kort sagt, politiet kan føkke opp livet ditt i 3 uker eller mer, bare ved å ta førerkortet ditt - de trenger ikke engang ha en grunn til det.

 

Ja, slik er det faktisk å leve i Norge, og etter norsk lov. Og politimannen har jo hatt en grunn, er bare det at den grunnen bestrides fra Bamsemoms.

Da sier loven det slik at politiet har 3 ukers frist til evt forhørsrett.

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres nesten ut som om du er politimann selv...?

 

Det er greit nok at politiet har 3 ukers frist på seg til å avgjøre saken - likevel, ville det være like artig å havne i den situasjonen selv, hvor du VET at du ikke har gjort noe galt, og at 3 uker eller mer blir føkket opp totalt, bare fordi en politimann "mener" at du har gjort noe galt?

 

Er det riktig; at dersom det blir avgjort at du IKKE har gjort noe galt, at du ikke får erstatning for tapte inntekter og økte utgifter, som følge av at førerkortet ditt ble beslaglagt i 3 uker uten grunn? Det er vel bare rett og rimelig, er det ikke? Eller er det greit å få 3 uker eller mer med STRAFF når du ikke har gjort noe galt i det hele tatt?

 

Slik det er nå, kan politiet gjøre hva de vil, med hvem de vil, uten at det har noen videre konsekvenser. Og den muligheten ser det ut som om de bruker altfor flittig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres nesten ut som om du er politimann selv...?

 

Det er greit nok at politiet har 3 ukers frist på seg til å avgjøre saken - likevel, ville det være like artig å havne i den situasjonen selv, hvor du VET at du ikke har gjort noe galt, og at 3 uker eller mer blir føkket opp totalt, bare fordi en politimann "mener" at du har gjort noe galt?

 

Er det riktig; at dersom det blir avgjort at du IKKE har gjort noe galt, at du ikke får erstatning for tapte inntekter og økte utgifter, som følge av at førerkortet ditt ble beslaglagt i 3 uker uten grunn? Det er vel bare rett og rimelig, er det ikke? Eller er det greit å få 3 uker eller mer med STRAFF når du ikke har gjort noe galt i det hele tatt?

 

Slik det er nå, kan politiet gjøre hva de vil, med hvem de vil, uten at det har noen videre konsekvenser. Og den muligheten ser det ut som om de bruker altfor flittig.

 

 

Dette blir ganske OT, men jeg velger å svare deg her:

 

Jeg er IKKE politimann, men jeg vet endel om hvordan systemet funker, da jeg har mistet lappen selv tidligere.

Dette med erstatning kan du bare glemme, tenk deg selv hvis du havnet på glattcelle f.eks fordi du ble mistenkt for noe og så var du uskyldig.

Hvis alle skulle fått erstatning for slike ting, hadde politiet fått lite ressurser etterhvert. Men jeg skal være enig i at de skal utføre jobben sin korrekt og at de bør ha et større ansvar for at de utfører den etter lover og regler.

Innerst inne er de bare mennesker de, også.

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at alle saker har 3 sider. Det har denne og: Bamsemom's, politiet og den korekte et sted i mitten.

Når me svarer her er det ut fra erfaring og pga at me tror at sannheten er i nærheten av det som blir gjengitt her av den eine parten, som er Bamsemoms.

At du bare har kjørt fartsgrensa uten å verken kjøre uvettig eller noke og dei tar lappen kan skje, men det er ikkje så ofte.

 

Har selv mista lappen pga idiotkjøring og fart. Den eine gangen fekk eg lappen etter ei uke eller to, og da var det idiotkjøring. Men første gangen gikk dei rettens vei før det var gått 3 uker. Som regel ligger det noe bak når lappen ryker.

 

Uansett håper eg at du får den snart tilbake, og politiet får en liten smekk viss dei har brutt reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår