Gå til innhold

Overhaling / Trimming av wankelmotor

Ranger emnet


Simtech

Anbefalte innlegg

Mange lurer på hva som må gjøres når wankelmotoren må overhales.

Forklarer litt om dette her. :fire:

--------------------------------------------------------------------------

 

Dette må byttes når motoren demonteres for første gang.

 

Tetninger på sideplatene.

Apex med fjærer (forsterkede, 2 delte).

Alle fjærer på side-tetninger, corner, olje-fjærer rotor.

Alle olje O-ringene på rotorene.

Simring fremme ved reimhjul og bak på svinghjul.

Lager til rotoraksel og i rotorer (hvis kopperfarve vises).

 

Er rotorhusene slitt ned MÅ de byttes, er en eller flere av sideplatene slitt ned eller rustet opp i kjølekanaler, MÅ den/de byttes.

Er rotorene ute av spekk, må de maskineres opp til 3mm apex (også når man trimmer).

Kontroller rotoraksel for skader og slitasje.

Kraftig rengjøring av alle deler er et must (masse sot og fastbrent olje).

 

Dette er MINIMUM hva som må gjøres. Hvis ikke må man gjøre jobben flere ganger.

 

Dette kaller jeg en fresh up!

 

 

Skal motoren trimmes må ALLE slitedeler byttes (heloverhaling) og porting utføres.

Ved porting øker du kapasiteten i din motor med ca 25-30%. Da mere luft/ flow øker.

Diverse deler byttes da ut til race kvalitet for å klare påkjenningene fra org og opp til 700hk + Blokka må forsterkes + mod oljesystem/trykk.

 

Fresh up koster 16000,-

Heloverhaling koster 24000,-

Race spec m alle deler og mod av olje system + porting + forsterking av blokka 38000,-

 

 

Mere info på min nettside!

 

Mvh

Roger

 

http://www.simtechracing.no

 

Simtech

Se offentlig profil

Send en privat melding til Simtech

Finn alle innlegg av Simtech

Legg til Simtech i vennelisten din

 

#24 15th September 2005, 15:19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

De fleste du får fatt i er vel blitt veteran, slik at du slipper avgifter. Du betaler kun moms på kjøpekontrakten og frakten.

 

Rx2`n ble veteran i år, kun 550kr i forsikring, ingen årsavgift.

Det er jo gratis, rx`n har jo kostet nok... over 200 000kr!

 

De fleste gamle Rx`ene er jo i dårlig forfattning i Norge, lønner seg kansje å importere fra Australia eller USA, det er jo ikke noe rust.

 

Da slipper du å sveise rust i flere uker, bygge om, skaffe dyre deler osv.

Betaler du heller litt ekstra får du en strøken Rx rustfri, med trimmet motor.

 

En kunde av meg kjøpte en av de mest strøkne rx2`ene 73- som går i Norge.

Den var påkostet over 100 000kr... med street porta 13B m 50mm weber, grenrør ca 180hk.

Det blir billigere å importere en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange lurer på hva som må gjøres når wankelmotoren må overhales.

Forklarer litt om dette her. :fire:

--------------------------------------------------------------------------

 

Dette må byttes når motoren demonteres for første gang.

 

Tetninger på sideplatene.

Apex med fjærer (forsterkede, 2 delte).

Alle fjærer på side-tetninger, corner, olje-fjærer rotor.

Alle olje O-ringene på rotorene.

Simring fremme ved reimhjul og bak på svinghjul.

Lager til rotoraksel og i rotorer (hvis kopperfarve vises).

 

Er rotorhusene slitt ned MÅ de byttes, er en eller flere av sideplatene slitt ned eller rustet opp i kjølekanaler, MÅ den/de byttes.

Er rotorene ute av spekk, må de maskineres opp til 3mm apex (også når man trimmer).

Kontroller rotoraksel for skader og slitasje.

Kraftig rengjøring av alle deler er et must (masse sot og fastbrent olje).

 

Dette er MINIMUM hva som må gjøres. Hvis ikke må man gjøre jobben flere ganger.

 

Dette kaller jeg en fresh up!

 

Bra info.

- Er det noen form for hovedservice som tilsvarer det du kaller for en "fresh up" ? Når gjøres denne service i så fall (km) ?

- Sånn erfaringsmessig, når er en slik fresh up påkrevd mht. kilometerstand/alder på bil ? Tenker da helst på RX7 FD3.

- Ved hvilket effektuttak er det nødvendig å forsterke huset ?

- Hvor mye effekt kan man trygt kjøre uten porting og med standard turboer ? ( Med større IC, sprut, eksos osv.)

 

Til slutt en liten potensiell brannfakkel:

Hva vil du si er hovedårsaken til de utallige motorrasene man hører om på wankelbiler ?

- Idiot trimming ?

- Dårlig vedlikehold

- Generelt lite peiling på wankel i norge ?

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra info.

- Er det noen form for hovedservice som tilsvarer det du kaller for en "fresh up" ? Når gjøres denne service i så fall (km) ?

- Sånn erfaringsmessig, når er en slik fresh up påkrevd mht. kilometerstand/alder på bil ? Tenker da helst på RX7 FD3.

- Ved hvilket effektuttak er det nødvendig å forsterke huset ?

- Hvor mye effekt kan man trygt kjøre uten porting og med standard turboer ? ( Med større IC, sprut, eksos osv.)

 

Til slutt en liten potensiell brannfakkel:

Hva vil du si er hovedårsaken til de utallige motorrasene man hører om på wankelbiler ?

- Idiot trimming ?

- Dårlig vedlikehold

- Generelt lite peiling på wankel i norge ?

 

Alle de tre tingene du snakker om der er grunn.

 

Man klarer lett 350hk i motoren med orginal motor og turbo med noen modifikasjoner. Jeg benket 321hk på hjula med orginal turbo.

-98 Suzuki Jimny 4x4

-92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim

x85 Suzuki SJ413 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra info.

- Er det noen form for hovedservice som tilsvarer det du kaller for en "fresh up" ? Når gjøres denne service i så fall (km) ?

- Sånn erfaringsmessig, når er en slik fresh up påkrevd mht. kilometerstand/alder på bil ? Tenker da helst på RX7 FD3.

- Ved hvilket effektuttak er det nødvendig å forsterke huset ?

- Hvor mye effekt kan man trygt kjøre uten porting og med standard turboer ? ( Med større IC, sprut, eksos osv.)

 

Til slutt en liten potensiell brannfakkel:

Hva vil du si er hovedårsaken til de utallige motorrasene man hører om på wankelbiler ?

- Idiot trimming ?

- Dårlig vedlikehold

- Generelt lite peiling på wankel i norge ?

 

Fresh up er ingen hovedservice!

Dette gjøres forde motoren har symptomer på oljeforbruk, dårlig kompresjon, lekker komresjon ut i kjøleveske (Dårlige tetninger i sideplatene).

Dette skjer gjerne alerede fra 50 000km på enkelte dårlige behandlede motorer. Motorer som er riktig behandlet kan gå opp til over 200 000km!

 

I utlandet dær mange rx`er kommer fra, tror folk de kan gi faen i undernevte som de kan gjøre på stempelmotorer.

 

*Varmkjør motor pent til driftstempratur.

*Aldri kjør motoren for varm.

*Pass på oljenivå i motor. (motor skal bruke ca 1l på 1000km)

*Bytt olje hver 5000km eller hver 6 måned.

*Bruk riktig oljetype.(w10-50, w10-60), da slipper oljen å brenne seg fast i rotorer.

*Kjøleveske byttes hvert år.

 

Disse tingene er ikke så ofte fulgt opp og når bilen kommer til Norge, er de da alerede moden for en fresh up! Det er vi i Norge som sliter med dette da.

Spanderer du på en fresh up eller en overhaling får du en motor som er som ny i mange mil framover, sefølgelig må du følge de 6 rådene.

 

Ved effekter over 450hk mener jeg du må forsterke motoren i din FD.

Da er du på den sikre siden.

 

En orginal Fd motor klarer ca 350hk uten modifikasjon i motor.

 

Ikke lade mere enn 0,9 bar ladetrykk. Over dette kommer apexene til å skades!

 

Folk har generelt lite peiling på wanke i Norge :nono:

 

 

Mvh

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår