Gå til innhold

Solgt bil - mine rettigheter

Ranger emnet

wabby

Anbefalte innlegg

For ca et halvt år siden solgte jeg en bil.

Fikk en kamerat av meg å selge den da han bodde rett ved E18.

Så ble bilen solgt, men salgsmelding har aldri blitt levert inn.

Etter mye krangling fikk jeg av forsikkringa 4 mnd etter salg og purret på denne "kameraten" min om å purre på han som kjøpte bilen om å levere meldinga (som nå påstår at den var levert).

Har nå fått brev av biltilsynes om avskilting på den bilen. Altså fortsatt i mitt navn.

Om den bilen går slik til over nyttår vil jeg få årsavgifta og et helvete om jeg ikke betaler den.

Har en reservenøkkel på den bilen og har hørt hvor den er observert. Personlig vil jeg bare hente bilen og selge den igjen for en grisebillig penge for å bli kvitt den.

Hva er lovlig og hva kan gjøres? Annen ting jeg har hørt at de nye vognkortene er "verdipapirer" så det er ikke så lett mer å få tak i salgsmeldinger. Noen som vet ?

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For ca et halvt år siden solgte jeg en bil.

Fikk en kamerat av meg å selge den da han bodde rett ved E18.

Så ble bilen solgt, men salgsmelding har aldri blitt levert inn.

Etter mye krangling fikk jeg av forsikkringa 4 mnd etter salg og purret på denne "kameraten" min om å purre på han som kjøpte bilen om å levere meldinga (som nå påstår at den var levert).

Har nå fått brev av biltilsynes om avskilting på den bilen. Altså fortsatt i mitt navn.

Om den bilen går slik til over nyttår vil jeg få årsavgifta og et helvete om jeg ikke betaler den.

Har en reservenøkkel på den bilen og har hørt hvor den er observert. Personlig vil jeg bare hente bilen og selge den igjen for en grisebillig penge for å bli kvitt den.

Hva er lovlig og hva kan gjøres? Annen ting jeg har hørt at de nye vognkortene er "verdipapirer" så det er ikke så lett mer å få tak i salgsmeldinger. Noen som vet ?

Er DU som selger som er ansvarlig for å levere inn salgsmld....

så ergo er det ditt problem da bilen iht til staten fortsatt er din....

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var aldri noen kontrakt, og jeg vet at jeg eller tredjepart i denne fortsand er ansvarlig for å levere salgsmelding... Men i dette tilfelle var det kjøper som fikk den (don't ask me why).

Problemet er de nye salgsmeldingene som følger vognkort, de er jo liksom verdipapirer nå. Kan det bare hentes nye på biltilsynet eller?

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pengene er det siste jeg hadde gitt tilbake, fyren har kosta meg mye penger i forsikkering og tid. Han har ikke vært den enkleste å få tak i. Og når han IKKE har klart å få den omregistert selv om han har sagt at han skal gjøre det, og han har ikke forsikret den eller prøvd å få ting i orden, så har jeg veldig lyst å bare hente den bilen.... Og hva slags stand den bilen er i nå vet jeg heller ikke...

Men bilen er observert og jeg skal ringe biltilsynet imorgen og høre hvordan det er med de nye salgsmeldingene osv...

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fremdeles din forsikring på bilen?

4 mnd etter den var solgt så gikk IF med på å fjerne forsikkringen selv om salgsmelding ikke var registert. Så status pr idag er at bilen fortsatt står i mitt navn, han har den med skilter, og den er uten forsikkring.

Problemet er vel at dersom han kommer i en ulykke så blir alt min skyld, og det er noe jeg ikke vil. Kjipt om noe skulle gå i regress og bli gjeldsslave fordi han er umulig å få tak i.

Fikk brev fra BT at bilen har avskiltningsordre nå. Da jeg ikke får tak i fyren så snakka jeg med han som solgt den for meg å få tak i han og si ifra at den må bli omregistert. Men har lyst å ta ekstranøkkelen og lete etter bilen og ta den med hjem... Så får de 15200,- være han sitt tap...

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hent bilen og gjem den! Gi han beskjed om at du har den og når bilen er ommregistrert på han sier du vor bilen befinner seg! Han kan ikke engang annmelde deg for tyveri for ifølge det du sier er bilen fremdeles lovlig din!

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider