Gå til innhold

Solgt bil - mine rettigheter

Ranger emnet

wabby

Anbefalte innlegg

• Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har opplevd akkurat det samme. Tok meg evigheter å få kontakt med karen som hadde kjøpt bilen. Hadde kontrakt i bakhånd i tilfelle, men det var tydelig at han ikke ville omregisterere den. Jeg kunne bare sendt inn kontrakten, men hadde jeg ikke hatt det hadde jeg meldt den stjålet f.o.m. salgsdagen.

Uansett, han som solgte bilen for deg bør vel ta litt av ansvaret her. Man selger ikke en bil uten kontrakt og salgsmelding.....

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppfattning er at DU har skyld i at det har gått som det har gått.

For det første skulle du selv sendt inn en underskrevet salgsmelding når du solgte bilen, å skulle overhode ikke levert fra deg bilen før 2stk salgsmeldinger var fyllt ut.

For det andre har du hatt veldig god tid på deg i ettertid til å oppsøke kjøper for å få denne underskriften. Er ikke hjelp i å skylde på kjøper, når begge parter har plikt til å levere hver sin salgmelding til biltilsynet, det blir det samme som at han skulle skylde på deg for ikke å har levert den.

dette var i alle fall min mening...

Tatt til betraktning...

Men... Når jeg hører fra 3 part at den er levert inn...

Og purrer senere at det ikke er gjort

I tillegg så får jeg ikke tak i kjøper

Jeg bor nesten 20 mil unna

Har andre ting å gjøre enn å bare purre på den bilen

Det er heller ikke pålagt å ha 2 salgsmeldinger

Jeg trudde også at denne "kameraten" min aka 3part var noe å stole på.

En annen ting, dersom en 3 part (forhandler) selger bilen for deg, så er det faktisk forhandler som leverer salgsmelding! Så at jeg var ansvarlig i dette tilfelle blir da litt feil...

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn av meg hadde nesten samme situasjon.

han hadde solgt bilen, hvorfor ikke salgsmelding var innlevert er usikkert. Politiet ringte han etter bilen var solgt og sa, bilen din står på en p-plass og må flyttes asap. så han reiste og hentet den. Prøvde å ringe kjøperen, men han svarte ikke. var også hjemme på døra hans. Fikke ikke tak i han.

Så kamaraten min bare solgte bilen på nytt. dobbel fortjeneste på han. :D

Bare hent bilen å selg den på nytt. Kjipt for han som kjøpte den. mere penger for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass på å melde den stjålet først, så du ikke må betale eventuelle bøter i mellomtiden. Så får du heller si til politiet at du har funnet igjen bilen hvis du finner den. Så kan du selge den på nytt :)

Men du bør søke om bytte av skilter før den selges på nytt, så ikke nye eier blir frastjålet bilen av han som kjøpte den først fordi han får sporet opp bilen via skiltnummeret.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært en tur i Kragerø og faktisk fått tak i han som kjøpte bilen. En meget hyggelig familefar med en unge og en på vei.

Alle problemene startet med at dama/kona hans var for sen med å sende salgsmeldinga slik at den ikke var gyldig.

Han grunnla at grunnen til at han ikke hadde reagert på å ikke motta omreg avgift var fordi han trudde at det var vegvesenet som var trege (ferieavvikling osv)...

Alt dette var forsåvidt fint, vi skrev under ny salgsmelding som jeg skal levere personlig imorgen. Får bare håpe at de på BT godkjenner den da det er den standardutgaven som jeg skrev ut fra nett og bilen hadde det nye vognkortet.

Anyway, det som plaget meg mest er han forbanna idioten som liksom skulle være kamerat. Han hadde solgt bilen for 16.000 og sagt til meg at budet var på 15.200.-

Dro hjem til han etter å være i kontakt med kjøper for å ta dette opp og hente ting som han har lånt å aldri klart å levere.

Sa til han rett ut at han var slask og spurte om han ikke eier respekt for sine venner med å selge bilen på den måten... Først så nekta han, så sa jeg at jeg hadde sett kontoutskriften, han nekta fortsatt... Så gikk vi ut (slik at dama hans ikke var der), så innrømte han det etterhvert..

Årsakene var mange... Første; "var stor jobb å selge bilen" - Den stod på plenen!!! så den andre; "jeg hadde minus på konto" - Himmel, har du pengeproblemer så spørr du om å låne, det er det venner er for. Uansett hva diskusjonen ble vridd til så beklaget han seg ikke EN eneste gang... Det var det som plaget meg mest.

Uansett, har mistet all respekt for han og er bare glad for at alt dette er over nå.

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk han noe penger i utgangspunktet for å ta på seg jobben med å selge bilen, eller var de 800,- et selvilagt salær?

det var nok selvilagt fra hans side. Avtalen var egentlig at om han fikk solgt den for høyere enn det vi ønsket å få for den, så kunne han få alt over. Men det ble solgt under det vi ønsket.

Han påstod også i tillegg at han hadde brukt mye tid på å selge den... ? Vel, den stod bare på plenen hjemme hos han. Og ut ifra det jeg vet, så hadde han til og med brukt den litt fra tid til annen for å ta noen egne ærender.

Annen ting var at når jeg var hos han som kjøpte bilen for noen dager siden så viste deg seg også at han som solgte den for meg hadde plukka deler på bilen før han solgte den... Handsfree settet som var installert i bilen var plukket ut.

Og egentlig burde han kameraten min ikke tatt noe for det, da det var en vennetjeneste. Har hjulpet han mange ganger gjennom åra.

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider