Gå til innhold

Mazda 626 Tikking

Ranger emnet

prazor

Anbefalte innlegg

Fytte faen altså.. gjett om vi har gjort en brøler.. tappa faktisk gearoljen.. Skal tappe motoroljen på nytt i dag og helle på ny gear & motorolje i dag! :hammer

Tror dere ulyden kommer seg med olje på? Alt har fungert som normalt hittil, bare ulyden.

Man lærer av sine brølere! Håper du ikke kjørte lenge uten girolje....... Huff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja...

Hvilken girolje skal jeg bruke egentlig(type)? Og er det vanskelig å komme til der jeg heller på? Noen erfaring med det?

For å fylle på girolje, må du skru av speedometerdrevet. Sitter festet med en 10 mm sekskantbolt. Sitter på høyre side på motor/girboks (sett forfra). Eller omtrent rett under bremsekraftforsterker. Vaieren kommer ut fra torpedoveggen. På drevet er det et max og min merke, ikke overfyll. Type olje husker jeg ikke, men dette står i instruksjonsboka, dersom du har det. Her står også hvor mye som skal på, husker heller ikke dette. Ellers er det bare å ta en telefon til f.eks. Mazda. For å fylle på lønner det seg å benytte en slange med en trakt, da det er klin umulig å komme til med en kanne/flaske der.

Pass på at du ikke drar 10 mm bolten til for hardt, da denne lett gjenger over i aluminiumen.

Girolja skal for øvrig byttes hver 80.000 km på denne motoren, mener jeg å huske.

PS: Dere er ikke de første som har tabbet seg ut med å tappe av girolja, i steden for motorolja. Gjorde det samme på en Mazda 323 for en del år siden, men oppdaget det, da "motoroljen" var rød! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoh :) Vi fikk fiksa det i går.. Lot den stå på tomgang en stund før jeg kjørte i dag, etter ett par minutter kjøring kom den seg tilbake slik den var igjenn :) Ulyden ble borte :)

MEN, tikkingen er der fortsatt nå. Så tre siste spørsmål da;

1.) Bør jeg unngå å kjøre med den til jeg får fiksa det?(tikkingen er der ikke konstant, bare til tider)

2.) Bør vel få den inn på verksted? Tenkte å sende den på merkeverksted på mandag eller noe sånt.

3.) Det er vel ventilene som må stillest nå regner jeg med?

Tusen takk til alle som har hjulpet meg hittil! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider