Gå til innhold

Norris Design setter standaren!


Mrleone

Anbefalte innlegg

Mrleone:bli med å bremse bilen din hos Trond Stensbøl nå i Desember. kult å kunne sammenligne tallene fra andre EVOr og andre biler som har blitt bremset der :)

 

Desverre så står bilen i garagen for oppgradering...

Den er ikke på veien før i Mars igjen.. Men det er sikkert mulig for en bremse test i løpet av sommeren da...

http://www.jdmgarage.no "Norges største leverandør av banebiler"

http://www.driftmonkey.no "Fashion For Drifters"

http://www.timeattack.no "Norges raskeste serie"

http://www.d1gp.no "D1 Grand Prix"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

effekten du har bremset er på hjulene. det de påstår er i motoren er regnet om etter en % sats de mener er tapet. Tap= friksjon=varme dvs at allt drivtapet du har går rett over i varme.. hadde du hatt et drivtap på 117.100 watt så hadde oljen i girkassa og i diffene kokt bort (eller antent) i løpet av sekunder, drev og girkasse huset ville ha smeltet..

Ser liksom ikke helt hvordan man kan miste så mye mer hk etter en prosent sats. Etter det jeg har blitt forklart så regner rullene til Stensbøl etter motstand i drivverket og ikke etter noe prosent greier... Men om noen gi meg noe bedre forklaring så vil jeg gjerne høre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser liksom ikke helt hvordan man kan miste så mye mer hk etter en prosent sats. Etter det jeg har blitt forklart så regner rullene til Stensbøl etter motstand i drivverket og ikke etter noe prosent greier... Men om noen gi meg noe bedre forklaring så vil jeg gjerne høre...

Jeg tror det kan være teoretisk mulig å måle energitapet under drivverkets deaksellerasjonen etter at man har trådd inn clutchen etter et pull på dynoen (i.e. at man måler tiden det tar for rullene å stoppe mens de er koblet til drivverket helt frem til clutchen). Men så har jeg jo også hørt at energitapet igjennom drivverket øker jo mere effekt man kjører igjennom det, så for min del kan det virke som denne metoden ikke kan produsere noe reell informasjon som man kan bruke til noe fornuftig. Det er kanskje hakket mere interressant å se tapet som en grafisk kurve der man har tapet på den ene aksen og energi inn på den annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RC har 700hk på hjula men har brukt en hjemmelaget formel for å få det til å bli 930hk i motoren hehehe.. tror girkassa hadde brent opp greit fort med over 200hk driv tap :D:D

 

"We ran a number of dyno days at G-Force Motorsport throughout 2002-2004, and this debate has been thrashed considerably over that time.

 

There is no defacto trans loss for an Evo, as all cars are different, wheel sizes change, different diffs, diff oils etc etc.

 

However what we DO know is that Norris Designs first Evo demo (V) had its engine bench dyno'ed before it was put in the car (ie we had a true flywheel figure to go off) and then it was ran on the G-Force Dyno Dynamics rolling rd (thought to be the most modern and accurate of its type at the time) and the difference between the ATW (At The Wheels) figure and the bench dyno'ed figure was around 24% (within a few decimal points of so we rounded up at the time)

 

So, for that car we can safely say the trans losses were 24%

 

It was running standard GSR running gear at that point in time (it was before Simon had done the RS conversion on it I'm certain).

 

We also ran bog standard VI GSR's on the same dyno and got ATW figures that if you divided them by 0.76 (ie to build in the rule of thumb 24% losses) were to within 1 or 2 bhp of the flywheel figs that Mitsubishi quoted for the 'out of the box' production cars.

 

We can fairly safely say that for V/VI cars (who share the same transmissions) that a circa 24% loss can be expected through the transmission.

 

Once I can get the rolling road season back on track (ie when WRC Technologies at Silverstone get their new 2400bhp Dyno Dynamics rollers installed), we can get some standard VIII's on that dyno to get a rough idea on what trans losses can be expected through the 6 speed trans"

 

Denne bilen ble vel målt rundt 600 hk

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der har du en sånn rullende landevei som jeg sikter til...

 

tenk deg når du jekker en 600hk's 4x4 ned på de små rullene. bilen må jekkes sinnsykt hardt ned og kommer til å stå i spenn mellom rullene.. tror du det blir mere driv tap enn om den bare ruller bor over på asfalten??

 

display.jpg

IMGP02412.JPG

IMGP02422.JPG

 

http://www.surreyrollingroad.co.uk/

klippet fra bunne av siden

"- CUSTOM ENCLOSURE

 

The results your car gets on our road will be as accurate as possible, and our road will give the ONLY true independent verification of your cars’ wheel power output. By providing an enclosure the ambient conditions can be monitored so that each run can be comparable to the last no matter what the elements are outside. We will provide a service capable of providing comparable results on each visit."

 

her ser du hvordan den rulla Stensbøl har ser ut:

 

her er det ikke snakk om at du må jekke bilen ned i rullene men at du skal holde igjen bilen så den ikke stikker av.

pit_option.jpg

248x.jpg

DynoRed12_RJ.jpg

1996 R33 Skyline GTR LM T51R 900hk

1994 Supra Time Attack 3.4L GT4094R 800hk

2000 Supra TRD widebody GT45R

 

Team Quicksilver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnstad har gått ut med noen % tall på tap på noen biler men når han bremset bilen min til 880hk 952Nm på hjula så ville han ikke si noe siden han viste at jeg hadde bremset 15kw tap hos Stensbøl :D

 

Jeg synes bare at man skal bruke de tallene man har bremset rett på hjulene evt i motor benk på svinghjulet,dette er det eneste riktige å la spekuleringen ligge. men det er jo HK som til slutt selger så jeg forstår godt at enkelte lar seg friste til å legge på 25% for at det skal se kult ut.. eneste kjedlige er når du ikke klarer å prestere det du burde med den effekten på stripa eller når du blir frakjørt av en som har oppgir at han har 150hk mindre (men det var på hjulene) :D:D:D

 

på Supra så sier gutta i USA at man har et drivtapet på 15-20% men dem om det hehehe

1996 R33 Skyline GTR LM T51R 900hk

1994 Supra Time Attack 3.4L GT4094R 800hk

2000 Supra TRD widebody GT45R

 

Team Quicksilver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnstad har gått ut med noen % tall på tap på noen biler men når han bremset bilen min til 880hk 952Nm på hjula så ville han ikke si noe siden han viste at jeg hadde bremset 15kw tap hos Stensbøl :D

 

Jeg synes bare at man skal bruke de tallene man har bremset rett på hjulene evt i motor benk på svinghjulet,dette er det eneste riktige å la spekuleringen ligge. men det er jo HK som til slutt selger så jeg forstår godt at enkelte lar seg friste til å legge på 25% for at det skal se kult ut.. eneste kjedlige er når du ikke klarer å prestere det du burde med den effekten på stripa eller når du blir frakjørt av en som har oppgir at han har 150hk mindre (men det var på hjulene) :D:D:D

 

på Supra så sier gutta i USA at man har et drivtapet på 15-20% men dem om det hehehe

 

Er ikke av stor intresse for meg å vite hk eller kw tall. Disse forteller ikke noe om hvordan bilen er på veien i utgangspunktet. Det er mye diskusjoner over hele verden om hvordan man skal måle og hvilke tall som er "riktige"

 

Lancerregister har i all hovedsak gått over til å måle 30-130 med v-box. da kan man sammenligne bilene der det "teller"

 

Men at det fleste evo'er med GSR/RS kasse ligger på rundt 24% er en ganske bra formel for de som lurer på det.

 

Men når det er sagt så har ikke Norris denne "orginale" girkassen, sikkert en grunn til at han har kassert disse. Tror jeg har lest at de snakket om ca. 20% tap på det grønne lynet

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnstad har gått ut med noen % tall på tap på noen biler men når han bremset bilen min til 880hk 952Nm på hjula så ville han ikke si noe siden han viste at jeg hadde bremset 15kw tap hos Stensbøl :D

 

Jeg synes bare at man skal bruke de tallene man har bremset rett på hjulene evt i motor benk på svinghjulet,dette er det eneste riktige å la spekuleringen ligge. men det er jo HK som til slutt selger så jeg forstår godt at enkelte lar seg friste til å legge på 25% for at det skal se kult ut.. eneste kjedlige er når du ikke klarer å prestere det du burde med den effekten på stripa eller når du blir frakjørt av en som har oppgir at han har 150hk mindre (men det var på hjulene) :D:D:D

 

på Supra så sier gutta i USA at man har et drivtapet på 15-20% men dem om det hehehe

Hvor mye bremset du på hjulene hos Stensbøl da? Bare til sammenligning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

realace: En kompis bremset nettopp EVO'n sin til 380hk på hjula og 420hk i motoren Trond S.

 

30-130 på min supra var under 3 sek, EVO'n min har jeg ikke testet.

 

JHS: det lar seg ikke helt sammenligne pga det var med et år i mellom og jeg hadde gjort noen justeringer i løpet av vintern men det var 750hk og 880Nm på 2.1 bar mot 880hk/952Nm ved 2.3bar

1996 R33 Skyline GTR LM T51R 900hk

1994 Supra Time Attack 3.4L GT4094R 800hk

2000 Supra TRD widebody GT45R

 

Team Quicksilver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

realace: En kompis bremset nettopp EVO'n sin til 380hk på hjula og 420hk i motoren Trond S.

 

30-130 på min supra var under 3 sek, EVO'n min har jeg ikke testet.

 

 

Ingen regel uten unntak. Men hvis du sjekker rundt så oppgir de fleste som har testet bilen og motoren rundt 24% normalt sett.

 

Under 3 sek? Norris har byggd den evo'en med den raskeste tiden i england idag som kjører den på 7.83 sekunder.. RC sin med 708 på hjulene klarer 7.97

 

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår