Gå til innhold

Burde de bli bannlyste?

Ranger emnet

Kebab gud

Anbefalte innlegg

• Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er ikke så lett serru.. ;)

om 2 like biler holder lik fart og treffer hverandre utlignes bevegelsesenergien og smellen blir omtrent som å kollidere i samme hastighet i en fjellvegg.

Har ikke formelen her, men går vel an å sende spørsmålet videre til en fysikklærer på 3 klassenivå på vgs?

Bil1 holder Y fart, og bil2 holder X fart, og de treffer hverandre nesten helt front mot front, så vil sammenstøtet bli som å kjøre i den samme bilen i X+YKMH.

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er feil.

To like biler som kræsjer i 70kmt front til front, tilsvarer å treffe et fast objekt i 70.

Hør her: To biler kjører mot hverandre. Begge holder 70 km/t. Hvilken hastighet NÆRMER DE SEG HVERANDRE med?

Er du enig i at avstanden mellom de minker med 140km/t?

Eller for å ta det med teskje: To biler kjører i hver sin retning. Hver bil kjører i 70 km/t. Hvor stor vil avstanden mellom de to bilene være etter 1 time i konstant hastighet? 140 km, ikke sant?

En bil forlater en fjellvegg med hastighet 70 km/t Hvor langt fra fjellveggen vil bilen være etter 1 time med konstant hastighet? 70 km, eller hva?

Hvis du mener noe er feil her, vil jeg sette pris på å få påpekt HVOR feilen er.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 biler kjører fra hverandre i 70kmt i 1 time og stopper.. hvor fort må man kjøre i 1 time for å kjøre fra den enee til den andre ? jo 140kmt :P

dette var gøy

3 biler kjører i en stjerne fra hverandre i 70kmt.. etter 1 time .. hvor langt er det mellom bil A og bil C ?...

ok nå forvirret jeg meg selv..

Uansett når 2 biler som holder 70 treffer front mot front er det like mye kraft som hvis 1 kjørte inn i en vegg i 140 .. men fordi kraften blir fordelt mellom beggebilene (2 like biler) så vil kraften på hver bil tilsvare 70kmt i et en vegg...

get it?

[*] 2003 Lexus IS200

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 biler kjører fra hverandre i 70kmt i 1 time og stopper.. hvor fort må man kjøre i 1 time for å kjøre fra den enee til den andre ? jo 140kmt :P

dette var gøy

3 biler kjører i en stjerne fra hverandre i 70kmt.. etter 1 time .. hvor langt er det mellom bil A og bil C ?...

ok nå forvirret jeg meg selv..

Genialt! :p

Det er slikt du har "visketasten" til :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener noe er feil her, vil jeg sette pris på å få påpekt HVOR feilen er.

De nærmer seg med 140 km/t.

Men det som skjer når to biler kolliderer er at det skjer en deformasjon.

Et såkalt elastisk støt.

Når en bil kræsjer i et fast objekt, f.eks en fjellvegg, deformeres denne ikke, og bilen som da krasjer inn i objektet må oppta all energien alene.

Enig?

Det som skjer er at de to bilene 'deler' på den energien som skal opptas.

Derfor blir det halvparten på hver om de er like og treffer hverandre.

Er det lysere nå?

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er feil å si at to biler som holder 100kmh treffer hverandre front mot front vil tilsvare et treff av den ene bilen stillestående i 200kmh?

Når du snakker om to like biler stemmer det, men når man snakker om en fjellvegg, så stemmer det ikke.

Skjønner?

Fjellveggen deformeres lite, og tar ikke opp noe energi.

Kræsjer du i en bil, så opptar den halvparten av den kinetiske energien.

Så bil mot bil i 100 kmt på begge tilsvarer en bil i 200 krasjet inn i en stillestående bil, det er korrekt.

Men som sagt så opptar ikke en fjellvegg nevneverdig energi, så da må den ene bilen ta opp alle kreftene.

I praksis vil det ikke stemme 100% men ikke langt unna.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er i 64kmt

278767.jpg

278768.jpg

278769.jpg

jeg kjørte mitsubishien min ut i 70kmt det var en 98 modell.. modellen kom i 96(?)..

og da .. hva kan jeg si .. bilen funka faktisk .. eneste som skjedde utenom skadet front var at 3giret var herpa ..

(de gadd ikke fikse den)

og se der! .. det er en mye større bil .. og der må de skjere ut dukka etter 64kmt!

jeg sitter ehr nå og vurderer å sende et brev til vår nye regjering og passer på at de er klart over den bilen der..

uansett hvor billig den er utenfor norge så blir den mye dyrere enn brukt biler i norge bare pga vekta alene..

og hvor mange godtroende idioter kommer til å kjøpe den og tror den er trygg bare fordi den er stor?

Har jeg misforstått? Meningen med airbags er da at du skal bli slengt mot den, ikke at den skal bli slengt mot deg?

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du snakker om to like biler stemmer det, men når man snakker om en fjellvegg, så stemmer det ikke.

Skjønner?

Fjellveggen deformeres lite, og tar ikke opp noe energi.

Kræsjer du i en bil, så opptar den halvparten av den kinetiske energien.

Så bil mot bil i 100 kmt på begge tilsvarer en bil i 200 krasjet inn i en stillestående bil, det er korrekt.

Men som sagt så opptar ikke en fjellvegg nevneverdig energi, så da må den ene bilen ta opp alle kreftene.

I praksis vil det ikke stemme 100% men ikke langt unna.

Akkurat dette jeg mente :)

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å demre litt i hodet mitt nåt jeg hadde vært på jobb i 2-3 timer.

2 biler som kjører i hverandre ja..

Bil A og bil B

I en kollisjon front mot front vil bevegelsesenergien i bil A overføres i bil B og vice versa.

Dersom bil A er tyngre enn B og samme hastighet så vil bil B få den største smellen...

Dersom bil B er lettere, men har betraktelig større fart enn A, slik at bevegelsesenergien blir større enn bil A, så får A den største smellen.

(E=mc2)

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider