Gå til innhold

Soting / Toning av ruter

Ranger emnet

rolfi

Anbefalte innlegg

Hei..

Satt og tenkte litt på det her..

Alle snakker jo om at det ikke er lov osv. å sote / tone siderutene fremme..

Men hvis det er fra fabrikk så er det greit?

Hvis jeg da sender inn rutene mine til Audi, soter de dem for meg da, og jeg får med papirer som jeg kan levere inn til biltilsynet elns. for å få det godkjent?

Og hvis noen vet ca pris på dette!?

takk =)

-rolfi

-rolfi

xbox gamertag: rolfii

-BMW E28 528i

-BMW E21 320/6

-BMW E32 750i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt åssen jeg skal ordlegge meg, men...

Siden Audi er ett tysk merke, å rutene da i teorien blir sotet i Tyskland, så er det jo lovlig, (tro jeg, vet ikke om regelen gjelder i Tyskland også).

Men det er vel fortsatt ikke lov i Norge, selvom det er fra fabrikk...

Er ikke helt sikker på reglene.. beklager, men en ting er sikkert, Norge er HÅPLØST!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt åssen jeg skal ordlegge meg, men...

Siden Audi er ett tysk merke, å rutene da i teorien blir sotet i Tyskland, så er det jo lovlig, (tro jeg, vet ikke om regelen gjelder i Tyskland også).

Men det er vel fortsatt ikke lov i Norge, selvom det er fra fabrikk...

Er ikke helt sikker på reglene.. beklager, men en ting er sikkert, Norge er HÅPLØST!

Håpløst er ordet!

Men mora til en kompis av meg fikk sotet rutene når hun kjøpte bilen, det er visst godkjent hos biltilsynet..

Den ble sendt til oslo eller noe sånn tror jeg.. Og det er sotefilm om jeg ikke husker feil..

-rolfi

-BMW E28 528i

-BMW E21 320/6

-BMW E32 750i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdrag fra: § 31-1. Generelt om vindu

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

Dvs. du får IKKE godkjent solfilm eller lakkering på rutene, men du får godkjent orginal sota ruter som er produsert til din bil.

Das Auto

09mod Golf VI 2.0TDI 4motion Highline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdrag fra: § 31-1. Generelt om vindu

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

Dvs. du får IKKE godkjent solfilm eller lakkering på rutene, men du får godkjent orginal sota ruter som er produsert til din bil.

Så da må jeg få audi til å produsere mørkere ruter for meg altså?

Jeg vet at det er lov med sotefilm på alle ruter unntatt frontruta i Texas ihvertfall.. Så hvis det blir gjort der og godkjent?

Hva hvis jeg tar en tur til Tyskland og får noe TÜV godkjent?

Hadde det funka i Norge da tror du?

EDIT: Takker for alle svar =)

-rolfi

-BMW E28 528i

-BMW E21 320/6

-BMW E32 750i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godkjenningspapirer knitrer så godt mellom fingra :p

hehe

Tenker ikke på hardcore limo soting liksom.. Bare sånn den gyldne middelvei..

Svart om natta, ikke microovn på solfylte dager.. pluss det skal gå ann å se litt inn om dagen..

-rolfi

-BMW E28 528i

-BMW E21 320/6

-BMW E32 750i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme regel omfatter hele EU, om jeg ikke husker feil.

Men!

Det finnes firmaer som lager sotede vinduer. Disse er svindyre, men dette er da ikke ruter med påklistret film eller lakk. Vil tro man stiller litt sterkere ovenfor Politiet da.

Godkjenning skal du nok se langt etter, om du ikke har en veldig god kamerat i biltilsynet. :)

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme regel omfatter hele EU, om jeg ikke husker feil.

Men!

Det finnes firmaer som lager sotede vinduer. Disse er svindyre, men dette er da ikke ruter med påklistret film eller lakk. Vil tro man stiller litt sterkere ovenfor Politiet da.

Godkjenning skal du nok se langt etter, om du ikke har en veldig god kamerat i biltilsynet. :)

Noen som har prøvd å bestikke biltilsynet?

Har du eksempel på et sånnt firma forresten?

Får vel med papirer på det. Og da burde de ikke ha noe dem skulle sagt..

I tilfelle jeg bare tar på film. Kan politiet gi meg bot? Eller kn de bare be meg rive den av?

Takker =)

-rolfi

-BMW E28 528i

-BMW E21 320/6

-BMW E32 750i

Lenke til kommentar
Del på andre sider