Gå til innhold

Starte med bil prosjekt?

Ranger emnet


ekdal

Anbefalte innlegg

drømmen min akuratt nå er å kjøe inn en "velbrukt" bil og restaurere den.

men hva må til for å kunne begynne, gjennomføre, og avslutte prosjektet.

jeg har ikke peiling på sveising, men far min har sveiseapparat.

ellers har jeg lite peiling på bil i det he tatt.

må man ha en del peil på bil for at det i det hele tatt er noe vits i å begynne

med noe slikt? har lyst til å lære meg men tar kanskje litt tid å lære seg alt det grunnleggende?

det jeg tenkte på er:

- for eksempel å kjøpe en gammel BMW 320i 86 mod ca. , rett og slett fordi jeg syntes bilen er fin.

-ribbe hel bilen

-sveise rust (lære seg)

-bytte slitedeler

-nye dempere, karosserideler hvis nødvendig, motor,

-"fin pusse" på det eksisterende som er i ok stand

- nytt interiør

- lakkering

- isolering

- og resten jeg ikke har fått med meg ved typisk restaurering

- og til slutt sette alt sammen igjen.

hva må jeg kunne for å gjennomføre et sådan prisjeknt?

Riding the Bullet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drømmen min akuratt nå er å kjøe inn en "velbrukt" bil og restaurere den.

men hva må til for å kunne begynne, gjennomføre, og avslutte prosjektet.

jeg har ikke peiling på sveising, men far min har sveiseapparat.

ellers har jeg lite peiling på bil i det he tatt.

må man ha en del peil på bil for at det i det hele tatt er noe vits i å begynne

med noe slikt? har lyst til å lære meg men tar kanskje litt tid å lære seg alt det grunnleggende?

det jeg tenkte på er:

- for eksempel å kjøpe en gammel BMW 320i 86 mod ca. , rett og slett fordi jeg syntes bilen er fin.

-ribbe hel bilen

-sveise rust (lære seg)

-bytte slitedeler

-nye dempere, karosserideler hvis nødvendig, motor,

-"fin pusse" på det eksisterende som er i ok stand

- nytt interiør

- lakkering

- isolering

- og resten jeg ikke har fått med meg ved typisk restaurering

- og til slutt sette alt sammen igjen.

hva må jeg kunne for å gjennomføre et sådan prisjeknt?

 

Med penger er alt mulig! Du må se resultatet i forhold til dine kunnskaper om bil! Men du verden, en flott måte å lære masse om bil og teknikk, selv om kanskje ikke resultatet tilfredstiller garvede "restaurerere"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg startet på prosjektet jeg har på gli nå med minimalt av kunskaper. har en fordel av kamerater som kan en del og ved å hjelpe dem lærer jeg mye. men man lærer seg utrolig mye av å skru selv og knote. og hvis man får tak i skjema og tegninger osv så blir det egentlig bare en litt mere avangsert form for lego med litt krav om noe lunde teknisk insikt?

 

og hvis man står fast på noe så finnes det altid noen på forumene rundt på nett som kan gi deg akkurat svaret på det du lurere på. så syntes du skal prøve deg jeg? og kommer du til det steget at du føler deg helt fortapt så er jo muligheten for å selge prosjketet videre der.

Mvh

Ole-P

[o] - Subaru Impreza 06mod 2,0l ---- [x] - Corolla e11f, 01 mod 1.4l (vrak-front mot front)

[x] - Bmw e30 320i 87mod (hugget) --- [x] - Golf 2, 90 mod 1.8gl (vrak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg begynte å skru bil hadde jeg ingen peil. nesten... og det gikk bra.

Du trenger ikke være rakettforsker for å skru bil :)

Når du legger deg under bilen og ser litt så skjønner du tegninga med en gang.

 

Om du skal begynne å gå over motor og overhale krever det litt mer, men ingen umulig oppgave.

Et tips er å kjøpe en Haynes manual til bilen din.

 

Lykke til hellothere

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller meste går an å lese seg fram til.

E30 er jo fortsatt en ekstremt populær modell som det finnes mye informasjon bla. på nettet om.

Delene til disse er ikke så urimelige heller.

 

Personlig så har jeg skrudd en del bil før, men som mitt første sikkelige "prosjekt" så har jeg valgt en Golf 1 GTI av den enkle grunn at delene til disse er jo nesten å betrakte som gratis.

Jeg hadde for ikke så lenge siden en E34 som jeg skrudde en del på og en ting skal BMW ha; de gamle modellene er fine å skru på :thumb

75 BMW 2002 US

83 VW Golf GTI

01 Audi A6 2.5TDIqAt

96 Audi A6 2.5TDIqA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når den kommer i garasjen kommer den vel helt sikkert til å måtte dyttes inn, dersom jeg her heldig og finner en med 4 hjul på.:P

 

det er jo veldig mulig å finne biler som går som ikke koster mere enn 1500-2000 kr. det er jo et fint sted å starte... skru alt fra hverandre, sett sammen igjen.. om ikke noe funker så skroter du bilen å kjøper en ny =) hehe om det funker etterpå er det jo bare gøy å fortsette på den bilen... bare husk å sjekk heftelser før du kjøper bil.. jeg holdt på å kjøpe en med 70000 i heftelser :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo veldig mulig å finne biler som går som ikke koster mere enn 1500-2000 kr. det er jo et fint sted å starte... skru alt fra hverandre, sett sammen igjen.. om ikke noe funker så skroter du bilen å kjøper en ny =) hehe om det funker etterpå er det jo bare gøy å fortsette på den bilen... bare husk å sjekk heftelser før du kjøper bil.. jeg holdt på å kjøpe en med 70000 i heftelser :S

 

jeg ville nå heller lagt 2000kr på en bra bil karrosserimessig og med defekt motor enn omvendt.

 

mekanikk er ofte lettere/billigere og bytte.

 

rustne hauger må ofte hellakkeres etter at diverse plåt er bytta ut!

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
drømmen min akuratt nå er å kjøe inn en "velbrukt" bil og restaurere den.

men hva må til for å kunne begynne, gjennomføre, og avslutte prosjektet.

jeg har ikke peiling på sveising, men far min har sveiseapparat.

ellers har jeg lite peiling på bil i det he tatt.

må man ha en del peil på bil for at det i det hele tatt er noe vits i å begynne

med noe slikt? har lyst til å lære meg men tar kanskje litt tid å lære seg alt det grunnleggende?

det jeg tenkte på er:

- for eksempel å kjøpe en gammel BMW 320i 86 mod ca. , rett og slett fordi jeg syntes bilen er fin.

-ribbe hel bilen

-sveise rust (lære seg)

-bytte slitedeler

-nye dempere, karosserideler hvis nødvendig, motor,

-"fin pusse" på det eksisterende som er i ok stand

- nytt interiør

- lakkering

- isolering

- og resten jeg ikke har fått med meg ved typisk restaurering

- og til slutt sette alt sammen igjen.

hva må jeg kunne for å gjennomføre et sådan prisjeknt?

 

Ihvertfall penger og tid hellothere hellothere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke no problem og begynne med dette! Men det du skriver at du har planer om, er omfattende arbeid. Så du må være tålmodig. Står du fast, eller lurer på no er det alltid forum å spørre på!

E30 er veldig kurrant å skru på, bra å starte med. Bare behold den som en BMW, ikke lag no romskip(hvis du skjønner hva jeg mener?) altfor mange som gjør det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår