Gå til innhold

Dumpventil til 97mod. 230fk

Ranger emnet


Glenn`

Anbefalte innlegg

vet det :) men den klarer ikke holde lufta igjen med det det trkket jeg kjører.leker mens jeg gasser på.så skal kjøpe sånn dumplokk å sette dær den oginale står.får å få det tett!nåe jeg setter på dumpen.Blir TurboXS RFL :)

Volvo 245 Turbo - Prosjekt

-Jag gasar tills det rasar!

 

x-Golf Gti 16v

x-Volvo 740 Tic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter d jeg har hørt sliter d meir på turboen når en ikkje har dumpventil, med på mitsubishi-turboen som står på nyere fk/ft motorer så er d en orginal dumpventil som er på turboen.

Over lengre tid så sliter det nok litt ja. Men sånn effektmessig, så har det ingen fordel. Er jo ingen i f.eks WRC som har det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er hensikten med en avlastningsventil(også kalt Dump-valve eller Pop-off)?

 

Det er når turboen blåser for fullt og du slipper gassen (f.eks. for å gire) at behovet melder seg. All den luftmengde som turboen for øyeblikket produserer har nå ingen vei å gå; -du har stengt døra, eller rettere sagt lukket gasspjeldet. Turboen snurrer nå med kanskje 100 000 o/min og leverer dermed betydelige luftmengder. Denne strømmen av luft møter nå en blindvei. Dette medfører en kraftig trykkbølge foran gasspjeldet som like etterpå slår bakover igjen mot kompressorhjulet. Dette representerer en vesentlig belastning på kompressorskovlene -samt at det reduserer rotasjonen, les turbotrykket. Nå må vi på nytt bygge opp turbotrykk for å få kraft. Dette tar tid, og kalles turbolagg

 

Fant dette på kollevold.no

Volvo 245 Turbo - Prosjekt

-Jag gasar tills det rasar!

 

x-Golf Gti 16v

x-Volvo 740 Tic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo en grunn til at det sitter en orginal avlastningsventil der...

men som S90R skriver, det vil merkes kun over lengre tid, at turbo`n blir fortere "slitt" uten avlastningsventil...

 

de fleste turbo-biler, bortsett fra noen litt eldre typer, har orginal avlastningsventil fra fabrikk, dette da for å forlenge levetiden på turbo`n over lengre tid...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo en grunn til at det sitter en orginal avlastningsventil der...

men som S90R skriver, det vil merkes kun over lengre tid, at turbo`n blir fortere "slitt" uten avlastningsventil...

 

de fleste turbo-biler, bortsett fra noen litt eldre typer, har orginal avlastningsventil fra fabrikk, dette da for å forlenge levetiden på turbo`n over lengre tid...

vet det allerede :) men når den ikke klarer og holde igjen blir det verre!

Volvo 245 Turbo - Prosjekt

-Jag gasar tills det rasar!

 

x-Golf Gti 16v

x-Volvo 740 Tic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe..stemmer det.derfor jeg som sagt skal kjøpe dumplokk å sette på en annen dump.mister man ikke effekt når den slipper ut luft?sånn før man slipper gassen liksom.er jo det som skjer med den orginale som står på min nå.

Volvo 245 Turbo - Prosjekt

-Jag gasar tills det rasar!

 

x-Golf Gti 16v

x-Volvo 740 Tic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
hehe..stemmer det.derfor jeg som sagt skal kjøpe dumplokk å sette på en annen dump.mister man ikke effekt når den slipper ut luft?sånn før man slipper gassen liksom.er jo det som skjer med den orginale som står på min nå.

Nei, du vinner på det, i og med at kompressoren da "snurrer i friluft", altså den jobber ikke i mottrykk, og bremser derfor ikke hastigheten like mye som den ville ha gjort uten en dump. Resultatet er at du hurtigere får opp trykket igjen ved gasspådrag.

 

G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du vinner på det, i og med at kompressoren da "snurrer i friluft", altså den jobber ikke i mottrykk, og bremser derfor ikke hastigheten like mye som den ville ha gjort uten en dump. Resultatet er at du hurtigere får opp trykket igjen ved gasspådrag.

 

G.

hehe...tenkte ikke på når en åpen dump slipper ut luft når man går av gassen.men at den orginale ventilen ikke klarer og holde ijen lufta å lekker luft når jeg drar på ;)

Volvo 245 Turbo - Prosjekt

-Jag gasar tills det rasar!

 

x-Golf Gti 16v

x-Volvo 740 Tic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår