Glenn` Skrevet September 20, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 20, 2005 vet det :) men den klarer ikke holde lufta igjen med det det trkket jeg kjører.leker mens jeg gasser på.så skal kjøpe sånn dumplokk å sette dær den oginale står.får å få det tett!nåe jeg setter på dumpen.Blir TurboXS RFL :) Siter Volvo 245 Turbo - Prosjekt -Jag gasar tills det rasar! x-Golf Gti 16v x-Volvo 740 Tic Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet September 21, 2005 Rapporter Share Skrevet September 21, 2005 Etter d jeg har hørt sliter d meir på turboen når en ikkje har dumpventil, med på mitsubishi-turboen som står på nyere fk/ft motorer så er d en orginal dumpventil som er på turboen. Over lengre tid så sliter det nok litt ja. Men sånn effektmessig, så har det ingen fordel. Er jo ingen i f.eks WRC som har det... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet September 21, 2005 Rapporter Share Skrevet September 21, 2005 Da du kom kjørende inn på ål treffet så reiste alle hårene mine seg fra stortåa og opp til hodebunnen! Snakk om porno lyd!! Perverst! Film saknas! Gikk en liten faen i meg der...:) Hehe.. :drive2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenn` Skrevet September 21, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 21, 2005 Hva er hensikten med en avlastningsventil(også kalt Dump-valve eller Pop-off)? Det er når turboen blåser for fullt og du slipper gassen (f.eks. for å gire) at behovet melder seg. All den luftmengde som turboen for øyeblikket produserer har nå ingen vei å gå; -du har stengt døra, eller rettere sagt lukket gasspjeldet. Turboen snurrer nå med kanskje 100 000 o/min og leverer dermed betydelige luftmengder. Denne strømmen av luft møter nå en blindvei. Dette medfører en kraftig trykkbølge foran gasspjeldet som like etterpå slår bakover igjen mot kompressorhjulet. Dette representerer en vesentlig belastning på kompressorskovlene -samt at det reduserer rotasjonen, les turbotrykket. Nå må vi på nytt bygge opp turbotrykk for å få kraft. Dette tar tid, og kalles turbolagg Fant dette på kollevold.no Siter Volvo 245 Turbo - Prosjekt -Jag gasar tills det rasar! x-Golf Gti 16v x-Volvo 740 Tic Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_Style Skrevet September 22, 2005 Rapporter Share Skrevet September 22, 2005 det er jo en grunn til at det sitter en orginal avlastningsventil der... men som S90R skriver, det vil merkes kun over lengre tid, at turbo`n blir fortere "slitt" uten avlastningsventil... de fleste turbo-biler, bortsett fra noen litt eldre typer, har orginal avlastningsventil fra fabrikk, dette da for å forlenge levetiden på turbo`n over lengre tid... Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenn` Skrevet September 22, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 22, 2005 det er jo en grunn til at det sitter en orginal avlastningsventil der...men som S90R skriver, det vil merkes kun over lengre tid, at turbo`n blir fortere "slitt" uten avlastningsventil... de fleste turbo-biler, bortsett fra noen litt eldre typer, har orginal avlastningsventil fra fabrikk, dette da for å forlenge levetiden på turbo`n over lengre tid... vet det allerede :) men når den ikke klarer og holde igjen blir det verre! Siter Volvo 245 Turbo - Prosjekt -Jag gasar tills det rasar! x-Golf Gti 16v x-Volvo 740 Tic Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_Style Skrevet September 22, 2005 Rapporter Share Skrevet September 22, 2005 vet det allerede :) men når den ikke klarer og holde igjen blir det verre! ja, da blir det en annen sak ja :) Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenn` Skrevet September 22, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 22, 2005 hehe..stemmer det.derfor jeg som sagt skal kjøpe dumplokk å sette på en annen dump.mister man ikke effekt når den slipper ut luft?sånn før man slipper gassen liksom.er jo det som skjer med den orginale som står på min nå. Siter Volvo 245 Turbo - Prosjekt -Jag gasar tills det rasar! x-Golf Gti 16v x-Volvo 740 Tic Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GlennK Skrevet November 7, 2005 Rapporter Share Skrevet November 7, 2005 hehe..stemmer det.derfor jeg som sagt skal kjøpe dumplokk å sette på en annen dump.mister man ikke effekt når den slipper ut luft?sånn før man slipper gassen liksom.er jo det som skjer med den orginale som står på min nå. Nei, du vinner på det, i og med at kompressoren da "snurrer i friluft", altså den jobber ikke i mottrykk, og bremser derfor ikke hastigheten like mye som den ville ha gjort uten en dump. Resultatet er at du hurtigere får opp trykket igjen ved gasspådrag. G. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenn` Skrevet November 7, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 7, 2005 Nei, du vinner på det, i og med at kompressoren da "snurrer i friluft", altså den jobber ikke i mottrykk, og bremser derfor ikke hastigheten like mye som den ville ha gjort uten en dump. Resultatet er at du hurtigere får opp trykket igjen ved gasspådrag. G. hehe...tenkte ikke på når en åpen dump slipper ut luft når man går av gassen.men at den orginale ventilen ikke klarer og holde ijen lufta å lekker luft når jeg drar på ;) Siter Volvo 245 Turbo - Prosjekt -Jag gasar tills det rasar! x-Golf Gti 16v x-Volvo 740 Tic Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.