Gå til innhold

Skremmende for forhandlere og importører

Ranger emnet


gundersenautoparts

Anbefalte innlegg

Det er med stor skuffelse at jeg saumfarer nettet og sjekker priser idag da jeg holder på å opprette egen webshop for bilstereo.

 

Min plan var å selge merker som er godt opparbeidet her i landet og som er av høy kvalitet, i tillegg til at jeg har kontakt med fabrikker i Asia som lager forsterkere til meget kjente merker og ønsker å bygge eget merke.

 

MEN... Dette er bortimot uoppnåelig da jeg ser prisene på enkelte sider som driver parallellimport som selger varene ut billigere enn nettoprisene mine er!

 

Og når den eneste konsekvensen av å handle hos dem er at man ikke får delta i konkurranser sier det seg selv at mange vil spare seg endel penger ved å handle her.

 

Dette forbanner meg noe "innst i svarteste helvete" :fire:

 

Spørsmålet er: fins det ingenting importørene kan gjøre for å stoppet dette?

En ting er om dette hadde vært et garasjesalg på finnmarksvidda, men dette er tross alt et firma som opererer i meget stor stil...

Dette firmaet er alt for stort allerede til at vi andre kan argumentere med at kundene deres ikke har samme garantirettigheter, for de vet å ordne opp dersom noe går i stykker...

 

Dette tar fullstendig motet fra oss som kunne tenkt oss å starte opp!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 101
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette tar fullstendig motet fra oss som kunne tenkt oss å starte opp!!!

 

Hehe, blir dette nok en tråd om sure norske forhandlere som ikke tåler konkurranse?

Megabillig har gjort noe smart noe..

Og hvis du skal lykkes må du være smartere.. enkelt å greit.

Hadde det vært lettjente penger å begynne som bilstereoselger så hadde alle gjort det =)

Og er det ikke snart nok bilstereo forhandlere?

markedet må da være tøft nok som det er selv om megabillig ikke hadde operert.

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er takken for at vi bor i Nissenes hjemland :hammer

 

takket være EØS avtalen er det ikke lengre noe som heter enerett i dette landet og dermed kan firma som MB selge til norge uten å bli berørt av alle avgiftene forhandlere/importørene i Norge er. alacocaina

 

Nå skal det sant sies at prisene til MB er da ikke så jævla billige,noe er billigt ja men mestparten av"kvalitetsproduktene" kan de fleste forhandlerene her i Landet matche

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke snakk om at vi skal bli sure for at noen har fått en god ide, og jeg har aldri nevnt at det er lettjente penger å drive med bilstereo.

 

Men det blir litt for jævlig når man kan importere akkurat som man vil. Hva er da vitsen med å handle hos importør? Hva blir da vitsen med å ha agentur på ett merke? Hva blir da vitsen med å markedsføre merket sitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er helt enig med deg Gundersen men desverre er ståa slik at det er fint lite som kan gjøres angående MB,det de driver med er 100% lovligt og dette kan du blandt annet skylde på avgiftspolitikerne i Norge og enkelte småimportører i norge som ikke kan enge med på priskonkuransen.

At enkelte av produktene til tross for samme produsent og typebenevnelse ikke er 100% like og holder samme standard på enkelte ting som produkter produsert for det europeiske markedet er noe den vanlige mann i gata gir seg stor sett faen i.

 

Kjipt er det uansett at leverandører og forhandlere bruker tid og ikke minst penger på å markedsføre et produkt for at andre skal kunne høste godene :hammer

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sant sies at prisene til MB er da ikke så jævla billige,noe er billigt ja men mestparten av"kvalitetsproduktene" kan de fleste forhandlerene her i Landet matche

 

Sannheten er langt ifra den du kommer med. Jeg har sagt flere ganger her på forumet at våre priser er lagt opp slik de er for ikke å ødelegge det Norske markedet helt. De som ødelegger markedet i Norge er de fleste nystarta bilstereo nettbutikkene som prøver å herme etter megabillig.com Det er hos oss de fleste handler varene de selger videre til kundene sine i Norge. Du har også dem selvsagt som handler andre steder også. Når dette er sagt vil dette avta da disse nye firma ikke selger noe særlig. Jeg er lei av å bruke tid på å forklare dem hvordan et firma skal drives, det får de finne utav selv. Det startes opp firma, åpner en nettbutikk og henter inn andre sine beskrivelser etc men penger i boka til å invistere med har nesten ingen av disse. Samtlige forhandlere vi hadde i Norge har også fått beskjed om at de får finne seg andre kanaler å handle hos, dette skjedde faktisk i fjor.

 

Vi har ganske mye å gå på prismessig og fordelene i USA kan aldri matches fra noen i Norge hvis det var tilfellet. Det er ingen problemer for oss å droppe prisene med 40% og fortsatt tjene gode penger på varene. Det blir vel plan B hvis f.eks Norge blir billigere. En annen ting er prisene på tyngre varer som faktisk er priset litt høyere enn de egentlig skal da fraktsystemet vårt regner ut frakta på prisene og ikke vekta men det skal fikses på den nye web oppgraderingen vi jobber med.

 

Nå er ikke vi ute for å ta over mest mulig kunder fra Norge selv om vi har en kundedatabase som firma i Norge bare kan drømme om. Hvis det var tilfellet hadde du sett helt andre priser enn det du ser hos oss idag. Det å skylde på oss er ikke rettferdig. Skyld på staten og importørene, det er de som tjener de store pengene.

 

Vi prøver å være rettferdige selv om vi er i utlandet og konkurranse er positivt for sluttbrukeren.

Per Pedersen

BMW 728i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke helt med dette spesielle tilfelle, men...

 

Jeg er en ivrig shopper av diverse deler til bilene mine. og handler veldig ofte fra http://www.takakaria.co.jp eller http://www.apexperformance.co.uk/

 

jeg skjønner liksom ikke helt grunnen til å hande fra et norsk firma som for det første er mye dyrere enn disse.

 

For det andre så har de lenger leverings tid enn det firmaet som ligger i japan eller england selv om de selv ligger i oslo !?!

 

For det 3dje. så er det BEDRE kundeservice fra et utenlandsk firma enn de her i norge ofte. Jeg bestilte en del fra et firma og avtalte at jeg skulle sende en annen enn meg for å hente den. Avtalte tid og sted og møtes ect. og når kompisen min kom frem så hadde han Soppen fra det andre firmaet solgt delen til en annen. og denne delen var det kun 1 igjen av på lager og jeg trengte den sårt. når jeg da spurte om hva faen han dreiv med og lurte på om han ikke bare kunne skrevet navnet mitt på den. så fikk jeg et surt svar: "Det er begrenset hva vi kan gjøre for 298,-" Hva Faen for en kundebehandling er det !?! (de som lurer på hvilket firma dette er kan sende meg en PM. Gidder ikke henge de ut offentlig!) Det værste av alt er da de faktisk mener at de skal få 1 3dje del av markedet her i norge grunnet God service !?! HAHA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er egentlig et tema jeg ikke ønsket å diskutere, men klarer ikke holde meg lenger.

I motsettning til mange andre importører, er jeg av den oppfattning at markedet trenger firmaer som Megabillig. Grunnen til dette er at dem legger press på oss importører til å drive så kostnadseffektivt som mulig. Desverre for sluttbruker, finnes det fortsatt importører som ikke har skjønt dette, og norske kunder må betale vesentlig mer enn andre europeiske kunder.

Når dette er sagt, har jeg alikevel svært liten respekt for firmaer som Megabillig. Grunnen er enkelt og greit at vi snakker "parasitter" som tjener penger på andres kostnader og arbeid.

 

Vi har ganske mye å gå på prismessig og fordelene i USA kan aldri matches fra noen i Norge hvis det var tilfellet. Det er ingen problemer for oss å droppe prisene med 40% og fortsatt tjene gode penger på varene. Det blir vel plan B hvis f.eks Norge blir billigere.

 

Man vil aldri kunne matche de amerikanske merkedet prismessig, for dette er fullstendig ødelagt, noe som er en medskyldig faktor til at det finnes et flertall av dårlige produkter på markedet i dag i forhold til for 10 år siden. Til syvende og sist er det desverre kundene som taper.

Har liten tro på at du kan droppe prisene med 40% og fortsatt tjene gode penger. I så fall tilhører du den grådige gruppen du hele tiden kritiserer her på forumet.

Du har gjentatte ganger på dette forum kommet med udokumenterbare påstander om Megabillig sin enorme størrelse etc, selv om div undersøkelser gjort av norske importører viser det stikk motsatte.

Vet at det finnes kanaler i USA hvor man kan gjøre partikjøp etc til svært gode priser, men her må man ta i betraktning at det finnes andre ledd og som også tjener penger, slik at det er tvilsomt at du kan få varer til lavere pris enn en norsk importør. Om jeg har rett er det ikke veldig mye du kan gå ned. Mulig amerikanske markedet er mer ødelagt enn jeg tror, og at jeg tar feil.

 

Nå er ikke vi ute for å ta over mest mulig kunder fra Norge selv om vi har en kundedatabase som firma i Norge bare kan drømme om. Hvis det var tilfellet hadde du sett helt andre priser enn det du ser hos oss idag. Det å skylde på oss er ikke rettferdig. Skyld på staten og importørene, det er de som tjener de store pengene.

 

Igjen forsøker du å fremstå som samaritan overfor de norske importørene. Dette blir for dumt. Særlig når man tar i betraktning dine tidligere innlegg hvor du omtrendt har skullet ta rotta på alt og alle her til lands.

 

Ikke ta alle norske importører under ett. Det finnes faktisk flere av oss som lever ganske så sparsommelig for å kunne tilby kundene svært gode produkter til enda bedre priser.

 

Vi prøver å være rettferdige selv om vi er i utlandet og konkurranse er positivt for sluttbrukeren.

 

Slutt og tull. Du er ute etter å tjene penger, akkurat som som oss. Prisene du holder er derfor ikke for å skåne norske importører og forhandlere, men for å tjene penger. La oss være ærlige.

 

Konkurranse er selvsagt positivt, men kun til en viss grad. Desverre har den økede konkurransen i elektronikkmarkedet ført til dårligere produkter, ikke bedre. Dette er svært trist, og rammer til syvende og sist kundene. Hver dag blir kunder servert løgner om ulike produkters fortreffelighet, og om hvor langt man er kommet i utviklingen i forhold til tidligere, når sannheten er det stikk motsatte. Elektronikkmarkedet er ødelagt, men heldigvis finnes det et utvalg produkter som fortsatt fremstår som en oase i en heller tørr ørken av kjedelige produkter. Dette gjelder ikke bare bilstereo.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kudos til Mr.SQ for et svært velskrevet innlegg.

 

Megabillig: Hvorfor skulle det i det hele tatt være av interesse for dere å skåne det norske markedet, om alt dere vil oppnå er lavest mulig pris for sluttbruker? Slik jeg ser det kan den eneste grunnen være at de norske importørene sparer dere for mye innsats og kostnader på PR og markedsføring, men rett meg gjerne om jeg tar feil.

 

Som Mr.SQ påpeker har du nettopp inkludert deg selv blandt de griske forhandlerne dersom det er et faktum at du tar 40% høyere fortjeneste på produkter du selv sier du kunne solgt billigere...

 

Lillegud: Dersom prisforskjellene (og ikke minst leveringstiden) er så store som det du nevner, kan jeg ikke skjønne annet enn at du fint burde klare å utkonkurrere dette firmaet du ikke nevner navnet på, dersom du bestemmer deg for å starte eget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kudos til Mr.SQ for et svært velskrevet innlegg.

 

Megabillig: Hvorfor skulle det i det hele tatt være av interesse for dere å skåne det norske markedet, om alt dere vil oppnå er lavest mulig pris for sluttbruker? Slik jeg ser det kan den eneste grunnen være at de norske importørene sparer dere for mye innsats og kostnader på PR og markedsføring, men rett meg gjerne om jeg tar feil.

 

Som Mr.SQ påpeker har du nettopp inkludert deg selv blandt de griske forhandlerne dersom det er et faktum at du tar 40% høyere fortjeneste på produkter du selv sier du kunne solgt billigere...

 

Lillegud: Dersom prisforskjellene (og ikke minst leveringstiden) er så store som det du nevner, kan jeg ikke skjønne annet enn at du fint burde klare å utkonkurrere dette firmaet du ikke nevner navnet på, dersom du bestemmer deg for å starte eget?

 

nej. jeg har ingen planer om å starte firma. Prøver heller og inspirere folk til å handle på egenhånd fra utlandet !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd-Helge: takket være EØS avtalen er det ikke lengre noe som heter enerett i dette landet og dermed kan firma som MB selge til norge uten å bli berørt av alle avgiftene forhandlere/importørene i Norge er.
EØS-avtalen omfatter ikke kjøp fra land utenom Europa. Den er en frihandelsavtale mellom sågodtsom samtlige land i Europa.

Kan ikke helt se hvilke store avgifter/utgifter MB slipper som norske forhandlere/importører ikke slipper. Kundene til MB må også betale moms slik norske forhandlere må, forskjellen er at kundene til MB betaler rett til staten når de henter varen, uten at momspengene går via norske butikker først. Når det gjelder andre driftsutgifter, er det mange støtteordninger for nye foretak, distriksutviklingsmidler og stipender.

Gundersen: Men det blir litt for jævlig når man kan importere akkurat som man vil. Hva er da vitsen med å handle hos importør? Hva blir da vitsen med å ha agentur på ett merke? Hva blir da vitsen med å markedsføre merket sitt?
Det går mot enda mer sentraliserte lagre i Europa og at de enkelte lands hovedimportører mer blir en kanal med markedsføring og service overfor forhandlere og sluttbrukere. Lagerkostnadene blir lagt på et europeisk hovedkontor, for å kunne holde prisene nede lokalt.

Å ha agenturet på et merke kun for Norge er vanskelig idag, ja. Skal du lykkes med ditt nye merke, må du rett ut med det på markedet i Europa. Da kan du ha en fair sjanse om du har et unikt produkt og en unik filosofi, men slike ting skremmer dessverre mange nordmenn, de vil helst selge til kompiser og bekjente. Og skal du bare sette merket ditt på en eller annen ferdigprodusert forsterker, får du det tøft. 100 andre tenker på å gjøre det samme med den samme forsterkeren akkurat nå.

Og flere og flere merke-produsenter stiller nå krav om at produktene deres "kun" skal selges over disk og ikke fra nettsjapper alene. At produsentene bør/kan bli litt mer kresne med hvem de selger til, er kanskje noe importører og forhandlere kan se litt mer på.

MB: Skyld på staten og importørene, det er de som tjener de store pengene.
Tull. Staten får inn sine 25% moms uansett hvem kunder kjøper av. Og at de fleste importørene jobber hardt nå om dagen for å omstille seg til den nye virkeligheten, er det ingen tvil om. De kutter kostnader hvor de kan, selv om jeg vet om et par som tror de lever på nitti-tallet fortsatt.
Megabillig: Nå er ikke vi ute for å ta over mest mulig kunder fra Norge selv om vi har en kundedatabase som firma i Norge bare kan drømme om. Hvis det var tilfellet hadde du sett helt andre priser enn det du ser hos oss idag. Det å skylde på oss er ikke rettferdig.
Tull. De fleste norske importører ville lett matchet din kundedatabase på bilstereo om de hadde hatt oversikt over samtlige kunder deres forhandlere har.

Og jeg ler av den glorien du prøver å sette på deg selv her. Knapt noen skylder på MB for tapt salg, å selge 2003 og 2004-modeller billig gjør faktisk vi her hjemme også. Og du sier jo selv at du kan gå ytterligere ned i pris om det norske markedet gjør det samme. Da er du med andre ord ikke så megabillig allikavel, du følger bare markedsprisene.

 

Er ihvertfall ikke i tvil om at vi her på berget slår deg på totalproduktet; Kunnskap, tilstedeværelse, tilgjengelighet, pris, garanti, service og produkter produsert etter europeiske standarder og krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne type diskusjoner tar aldri slutt.

Uavhengig av hvilket land en bor i og hvor / hvem en kjøper produktene fra så er det opp til produsenten om et bestemt produkt skal selges "her eller der".

For min del så er vi eneforhandler for Morel Car Audio i Norge.

Hvis en kunde i Norge skulle bestille et Morel Car Audio-produkt i f.eks. Sverige så vil leverandøren / importøren i Sverige miste muligheten til å selge / importere Morel Car Audio.

Dette er en måte Morel har "rettferdig-gjort" markedet på og det fungerer meget bra på denne måten.

Jeg har fått inntrykk av at det er ganske så lett å få kjøpe produkter via andre land, men dette må produsenten skyldes for.

Et mest mulig likt marked med de rette importørene gjør at salget av et spesifikt produkt kommer sluttbruker til gode i form av et støtteapparat og service som er bortimot optimal. Dette sier jeg ikke for å male gullkant rundt Morel-navnet, men jeg håper at mange andre som driver med import klarer å få slike avtaler og at vi alle kan tilby 100% service på de produktene som vi er eneimportør for.

 

Jeg vet at dette er en side som de fleste ikke har tenkt på i denne saken, men det er nå i allefall slik vi gjør det med våres leverandører og kunder.

 

Skulle noen føle seg "tråkket på" med dette så beklager jeg det!

 

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne type diskusjoner tar aldri slutt.

Uavhengig av hvilket land en bor i og hvor / hvem en kjøper produktene fra så er det opp til produsenten om et bestemt produkt skal selges "her eller der".

For min del så er vi eneforhandler for Morel Car Audio i Norge.

Hvis en kunde i Norge skulle bestille et Morel Car Audio-produkt i f.eks. Sverige så vil leverandøren / importøren i Sverige miste muligheten til å selge / importere Morel Car Audio.

Dette er en måte Morel har "rettferdig-gjort" markedet på og det fungerer meget bra på denne måten.

Jeg har fått inntrykk av at det er ganske så lett å få kjøpe produkter via andre land, men dette må produsenten skyldes for.

Et mest mulig likt marked med de rette importørene gjør at salget av et spesifikt produkt kommer sluttbruker til gode i form av et støtteapparat og service som er bortimot optimal. Dette sier jeg ikke for å male gullkant rundt Morel-navnet, men jeg håper at mange andre som driver med import klarer å få slike avtaler og at vi alle kan tilby 100% service på de produktene som vi er eneimportør for.

 

Jeg vet at dette er en side som de fleste ikke har tenkt på i denne saken, men det er nå i allefall slik vi gjør det med våres leverandører og kunder.

 

Skulle noen føle seg "tråkket på" med dette så beklager jeg det!

 

 

Mvh

Pål

 

Dette hadde på mange måter vært svært ideelt, men desverre så er det ikke slik markedet fungerer i praksis.

 

For det første eksisterer det tilnærmet frihandel innen EU/EØS, dette medfører at f.eks en Tysk importør fritt kan selge til Norge om ønskelig. Om f.eks Morel skulle frata f.eks en Tysk importør retten til å distribuere Morel car ville dette kunne bli katastrofalt for Morel, da dem er etablert med offisiell representant innen EU. Et annet aspekt, er hvorvidt Morel ville være interessert i å miste en innarbeidet Tysk distributør med 10 ganger så stort marked som en norks representant ville ha. Personlig tror jeg det ville blitt sett gjennom fingrenbe om en stor utenlandsk distributør stilte krav om å få selge fritt til hvilket land som helst.

Jeg tror absolutt at du har eneretten som offisiell distributør, men vi må være klar over at vi representerer er svært lite marked, og således ikke har mye makt.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye gjøre med disse parasittene :)

Folk lar seg lure og vet det ikke før de får feil på produktene eller ønsker å konkurrere .

Lest trådene på dette forum så ser dere hvilke firmaer dere har med å gjøre .

 

Dette forbanner meg noe "innst i svarteste helvete"

 

Ja kjenner følelsen .

 

Mvh

Driver Audioteam .

Leder i Acap .

Agent for Ice Audio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår