Gå til innhold

Skremmende for forhandlere og importører

Ranger emnet


gundersenautoparts

Anbefalte innlegg

Jeg skal ikke begi meg ut i diskusjonen om eøs osv.

 

Men heller til han som ønsker og starte opp egen bedrift og kansje et nytt merke.

 

I mine ører så låter dette bra alle miljøer har behov for nytenkning, og jeg kjenner ikke bakgrunnen din, men regner med at du har holdt på en del med dette(bilstereo) tidligere og har en del meninger om hvordan produktet skal fungere og ikke bare se ut, siden det er nok av ymse produkter.

 

For lager du et produkt som er solid(gjennomført og bra) så vis du da får solgt det til noen som prater videre, og kansje da senere får sponset bygging av en demobil med dine komponenter så vil du da ha et godt markedsgrunnlag i forhold til kunder.

 

For å si det slik det har vært lite genesis i norge men etter i år så tror jeg både genesis og alpine kommer til og merke bivirkninger av at en del av de heftigste bilene innen emma kjører denne kombinasjonen.

 

Det beviser igjen at kommer du på banen med et godt merke og promoterer dette bra så selger det.

 

Men klart seriøsiteten er jo også en nøkkelfaktor, hjelper lite for en som konkurrere og handle hos en nettbutikk og da to dager før en konkurranse så skjer det noe uforusett som at en forsterker streiker eller lignende.

 

Da er det veldig realt og ha tett forhold til en butikk som konkurrerende slik at man kan få lånt byttet utstyret på dagen, samt rask og sikker rep. av dette.

 

Så om man da om jeg kansje tråkker noen på tærene nå og kaller dette en seriøs kunde så mener jeg ikke at andre kunder ikke er det, men her er det snakk om at man kan ha et ryddig og tett forhold slik at man ikke behøver og måtte stå for eks. i verste fall over nm.finalen på grunn av utstyrsvikt.

 

Kan en nettbutikk gi samme servicen?

 

Så om du da har priser som kansje er en tusenlapp billigere i en nettbutikk så er den tusingen vell investert i en annen butikk i din nærhet som konkurrerende.

Så jeg som konkurrerende bruker den butikken som er på stedet mitt selv prisene ikke er kansje som noen nettbutikker så tjener jeg mer på det en at jeg skule spare noen kroner pr. del.

 

For den alminnelige sluttbruker så er vel nettbutikk helt greit.

 

Så jeg tror ikke du trenger og bekymre deg mye om priser å nettbutikker som mb. osv.

Har du et skikkelig produkt som du klarer og promotere bra så handler folk det.

 

Så dersom du klarer og etablere deg godt i lokalmiljøet og har en nettbutikk i tilegg så tror jeg du vil klare deg bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 101
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når dette er sagt, har jeg alikevel svært liten respekt for firmaer som Megabillig. Grunnen er enkelt og greit at vi snakker "parasitter" som tjener penger på andres kostnader og arbeid.

 

Parasittene du snakker om er konkurrenter. Hvis du lever i det håpet om å få monopol på varene du selger, da lever du i feil verden Glenn. Jeg har snart ikke tall på hvor mange Nordmenn, både menn og damer som bor i USA som selger forskjellige varer til Norge. Du finner en del av dem på QXL.

 

Man vil aldri kunne matche de amerikanske merkedet prismessig, for dette er fullstendig ødelagt

 

Det kan du også takke nettbutikkene for hvor eieren sitter hjemme og selger som har fast jobb på si og ingen utgifter på lagerlokaler osv. Er jo nettopp dette som skjer i Norge også nå og det blir bare mer og mer av slikt. Hvem ødelegger for etablerte butikker i Norge f.eks?

 

Har liten tro på at du kan droppe prisene med 40% og fortsatt tjene gode penger. I så fall tilhører du den grådige gruppen du hele tiden kritiserer her på forumet.

 

Det spiller ingen rolle hva du tror. Aldri hørt om volumsalg Glenn? Det er jo det mange firma kjører i USA og det fungerer glimrende. De flytter varene rimelig kjapt men det er en del mer arbeid. Vi gjør det samme her borte men ikke i Skandinavia.

 

Du har gjentatte ganger på dette forum kommet med udokumenterbare påstander om Megabillig sin enorme størrelse etc, selv om div undersøkelser gjort av norske importører viser det stikk motsatte.

 

Kun en måte å bevise det dere raser ut av dere. Jeg inviterte Eartquake karen på besøk, du er velkommen du også.

 

Vet at det finnes kanaler i USA hvor man kan gjøre partikjøp etc til svært gode priser, men her må man ta i betraktning at det finnes andre ledd og som også tjener penger, slik at det er tvilsomt at du kan få varer til lavere pris enn en norsk importør. Om jeg har rett er det ikke veldig mye du kan gå ned. Mulig amerikanske markedet er mer ødelagt enn jeg tror, og at jeg tar feil.

 

Du har helt rett i at det Amerikanske markedet er fullstendig ødelagt. Det er også mye dere ikke vet om Produsentene i USA. De forteller dere importører en ting og gjør en helt annen ting i USA. Mer sier jeg ikke om det.

 

Konkurranse er selvsagt positivt

 

Konkurranse er alltid positivt for kundene uansett. Den blir negativ for en selger hvis det oppstår mange konkurrenter.

Per Pedersen

BMW 728i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megabillig: Hvorfor skulle det i det hele tatt være av interesse for dere å skåne det norske markedet, om alt dere vil oppnå er lavest mulig pris for sluttbruker? Slik jeg ser det kan den eneste grunnen være at de norske importørene sparer dere for mye innsats og kostnader på PR og markedsføring, men rett meg gjerne om jeg tar feil.

 

Jeg legger frem det som er tilfelle. At Norske forhandlere og importører vrenger på alt blir demmes problem. Utifra Norske priser er vi ok priset, hvis ikke hadde ingen handla varer fra oss. Reklamen disse gutta gir oss kommer av all drittslenginga de har kjørt mot megabillig over lengre tid. Søk på megabillig her på forumet så får du med deg alt sammen. Ingen har motbevist enda at vi er useriøse osv.

 

Som Mr.SQ påpeker har du nettopp inkludert deg selv blandt de griske forhandlerne dersom det er et faktum at du tar 40% høyere fortjeneste på produkter du selv sier du kunne solgt billigere...

 

Likevel har vi billige priser i forhold til Norges. Glenn er forbanna fordi vi tjener for mye penger. Hvis du ikke kjenner til innprisene i Norge bør du kanskje spørre dem om det for å skjønne hva vi egentlig snakker om. Men det røper de selvsagt ikke. Et eksempel på RF sitt komp sett, x152S som vi tar inn for 1425 kroner settet. Store volumer er billigere priser. Spør hva forhandlerne i Norge betaler hos importøren, du vil få deg et mektig sjokk hvis de vil ut med det. Jeg vet hva de betaler.

Per Pedersen

BMW 728i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN... Dette er bortimot uoppnåelig da jeg ser prisene på enkelte sider som driver parallellimport som selger varene ut billigere enn nettoprisene mine er!

Og når den eneste konsekvensen av å handle hos dem er at man ikke får delta i konkurranser sier det seg selv at mange vil spare seg endel penger ved å handle her. Dette forbanner meg noe "innst i svarteste helvete" :fire:

Spørsmålet er: fins det ingenting importørene kan gjøre for å stoppet dette?

 

Som totalt uavhengig forbruker har jeg noen kommentarer til innleggene her:

 

Konkurranse er bra og kommer kunden tilgode. Sålenge firmaene holder seg innenfor lovverket og betaler det de skal til staten i skatt, moms og avgifter så synes jeg det er helt ok.

 

At elektromarkedet er "ødelagt" kan vi ikke skylde på parallellimportørene for. Dersom det er slik at kundene etterspør dårlige og billige varer og det dermed ikke er marked for kvalitet, så er det kundenes skyld. Men ettersom jeg vet, så finnes det fortsatt masse gode produkter å velge imellom for de som ønsker det.

 

Dette har kanskje gått litt i loop siden det på 1980- og tildig på 1990-tallet kun var "1000W forsterkere til 1.500 kr" som solgte. Men etterhvert som folk innså de enorme forskjellene i kvalitet ved å legge noen ekstra penger på bordet, så fikk de noe bedre merkene sin renessanse (Alpine, MTX, Soundstream, PPI, Phoenix Gold, Rockford, MB Quart, Polk, McIntosh, JBL etc etc etc).

 

Nei, importørene må nok innstille seg på den nye hverdagen med økte muligheter for alle å kunne bestille varer direkte fra utlandet og parallellimport. Hvorfor skal vi betale masse administrasjonskostander til en kjempeimportør med enerett/agentur hvis vi ikke må. Spesielt hvis det er de samme produktene vi kan skaffe til halv pris.

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger frem det som er tilfelle. At Norske forhandlere og importører vrenger på alt blir demmes problem. Utifra Norske priser er vi ok priset, hvis ikke hadde ingen handla varer fra oss. Reklamen disse gutta gir oss kommer av all drittslenginga de har kjørt mot megabillig over lengre tid. Søk på megabillig her på forumet så får du med deg alt sammen. Ingen har motbevist enda at vi er useriøse osv.

 

Nå må du da svare meg på spørsmålet mitt, og ikke komme med en masse annen svada. Jeg spurte hva slags interesser dere har i å skåne det norske markedet. Jeg nevnte ikke en ting om hverken deres seriøsitet eller norske importørers "drittslenging".

 

 

 

Likevel har vi billige priser i forhold til Norges. Glenn er forbanna fordi vi tjener for mye penger. Hvis du ikke kjenner til innprisene i Norge bør du kanskje spørre dem om det for å skjønne hva vi egentlig snakker om. Men det røper de selvsagt ikke. Et eksempel på RF sitt komp sett, x152S som vi tar inn for 1425 kroner settet. Store volumer er billigere priser. Spør hva forhandlerne i Norge betaler hos importøren, du vil få deg et mektig sjokk hvis de vil ut med det. Jeg vet hva de betaler.

 

Glenn er da ikke forbanna fordi dere tjener for mye penger? Etter hva jeg har forstått mener DERE at HAN tjener for mye penger.

 

Dersom de norske importørene tar seg så grådig godt betalt, kan jeg ikke skjønne annet enn at de burde befinne seg i en helt annen finansiell situasjon enn de fleste av dem faktisk gjør? Jeg kan ikke si bilstereoimportører later til å tjene på linje med aksje- og boligmeglere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo mange bilstereo bygg bak meg, men har til gode å stille i konkuransje.

 

Riktig nok har jeg hjulpet en som stilte i db for mange årsiden (han havna på 4 plass)

 

Men mange vill ha stereo for å spille for seg når en er i bilen, vill kanskje ikke ha en utstillings bil. Men ønsker lave priser.

 

Megabillig kan levere lyd i bil til lave priser.

Mange andre også her i Norge kan gjøre det også, men det er ulike produkter og ulike kvaliteter, samt også inntressen.

 

Jeg har aldri kjøpt hos Megabillig, vet ikke om jeg skal......

 

For pr i dag kan jeg ikke stille i konkurransje, så gjør det noe? Om jeg ikke kan det etter neste bilstereo kjøp??

 

Om jeg finner ut at jeg kanskje skal stille i noe, så må jeg tenke..........

 

Jeg vet jo ikke om mine "fav" buttikker er godkjente, men er jo bare å ringe å høre

 

Denne tråden er vell egentlig ikke for forbrukere, men jeg mener at så lenge forbrukeren vet at der kan dem stille i konkuransje med utstyret, og fra dem kan en ikke så er det bare å vurdere hva som er viktigst. Dette har ingenting med å bli lurt.

 

Men skulle jeg bestille en sub, og få noe annet uten spørsmål om ok før leveranse, så snakker en noe annet. Men slik trur ikke jeg Megabillig kan lastes for..

 

Men 1 800 avslag for sub er greit å ta med seg. blir kanskje mindre gevinst etter frakt og slikt men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis forbrukerne er ute etter å spare penger og gir f**n i om produktene holder samme spesifikasjoner osv så handler man ikke fra norske butikker eller MB for den del...er man ute etter knalltilbud så kjøper man like godt direkte fra en Webshop i statene og driter i mellomledd.

 

så enkelt er det med den saken.¨

jeg for min del kommer til å fortsette å handle i norge da ingen av forhandlerene som har de merkene jeg er ute etter har problemer med å matche MB eller noen annen Webshop for den del

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er med stor skuffelse at jeg saumfarer nettet og sjekker priser idag da jeg holder på å opprette egen webshop for bilstereo.

 

Min plan var å selge merker som er godt opparbeidet her i landet og som er av høy kvalitet, i tillegg til at jeg har kontakt med fabrikker i Asia som lager forsterkere til meget kjente merker og ønsker å bygge eget merke.

 

MEN... Dette er bortimot uoppnåelig da jeg ser prisene på enkelte sider som driver parallellimport som selger varene ut billigere enn nettoprisene mine er!

 

Og når den eneste konsekvensen av å handle hos dem er at man ikke får delta i konkurranser sier det seg selv at mange vil spare seg endel penger ved å handle her.

 

Dette forbanner meg noe "innst i svarteste helvete" :fire:

 

Spørsmålet er: fins det ingenting importørene kan gjøre for å stoppet dette?

En ting er om dette hadde vært et garasjesalg på finnmarksvidda, men dette er tross alt et firma som opererer i meget stor stil...

Dette firmaet er alt for stort allerede til at vi andre kan argumentere med at kundene deres ikke har samme garantirettigheter, for de vet å ordne opp dersom noe går i stykker...

 

Dette tar fullstendig motet fra oss som kunne tenkt oss å starte opp!!!

 

Tviler på at noen forbrukere vil jobbe for din sak! Det er nettopp dette vi forbrukere ønsker.

Så da er det bare for de som ikke klarer å konkurrere med gitte priser, å finne seg en ny nisje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan med enkelhet nå se at jeg burde atter en gang bitt i meg frustrasjonen.

 

Det er overhodet ikke snakk om å få noen støtte fra forbrukernes side. Det jeg poengterer er at det som forhandler skal vanskelig gjøres å møte prisene til foreksempel megabillig på merkevarer.

 

Jeg har ingen grunn til å kritisere Megabillig, og det er klart jeg også ideelt sett kunne tenke meg å være blant de billigste i landet.

Problemet er bare at det egentlig ikke virker mulig om man ikke har en kjede som f.eks bilradiospesialisten.

 

Jeg kommer til å kjempe for å holde på mitt konsept, men ser helt klart at inntektskilden vil ligge i byggeprosessen for de som ønsker noe ikke alle andre har. Og fortsette å selge produkter jeg kan stå inne for.

 

Min mening med denne diskusjonen var ikke å tråkke på tær, men jeg synes det er "litt" forargerlig at importører i Norge bruker store penger på markedsføring og bygge opp merket i Norge uten å kunne inneha rettighetene på landsbasis.

 

Men men, det er nå sånn det er det. Ønsker dere importører i hvertfall lykke til i fremtiden. Hadde det ikke vært for dere ville ikke folk kjent til merkene i den grad de gjør, og dere får dessverre mer "spank" jo bedre arbeid dere gjør!

cheers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tar bare et eksempel her jeg.

 

Produktnavn: Pris: Sum: Antall:

 

DXZ945MP - With Touch panel and DSP/EQ 3800 3800

 

Frakt inkludert pakking og forsikring 390 390 1

 

Moms og eksp gebyr er inkludert i summen nedenfor.

USA momsen er også fratrukket i dette beløpet.

 

 

 

 

Sum: 4390 Kroner

 

 

dette er fra MB...

 

 

denne prisen er på en 2004mod av toppspilleren til clarion.

 

samme spiller blirsolgt i norge til 90kr under denne prisen og er da også send fraktfritt ved forskuddsbetaling.

 

så som sagt mye er billigere hos mb men ikke alt

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare jeg skulle kommentere noe av det som blir sagt her, siden flere av dere nevner at konkurranse er bra.

 

Jeg har selv gjort mitt for å holde mine priser på ett bra nivå, ved at jeg også inkluderer montering i alle mine priser..

 

MEN at konkurransen er bra for at det presser prisene nedover er feil.

Jeg har snakket med flere importører i Norge og svaret er klinkene klart, NEI vi kommer ikke til å presse prisene inn for å gi en bedre pris ut til forhandlerene.

Og da blir konklusjonen at forhandlerene må selge til ekstremt lave priser og bortimot gå i tap.. Jeg har selv sluttet å gi mye rabatter da det faktisk koster endel å drive også, og er ikke interessert i å gå i null eller minus..

 

Og til dere som lurer så koster ett Rockford Fosgate X152S ca 3400kr pluss mva og F/A inn til en forhandler i Norge (Ett sett Megabillig selv sier han kjøper for 1500kr)

 

Så her ser dere hva vi Norske forhandlere har å stri med..

Til neste år dropper jeg selv MANGE merker pga disse prisene..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår