Gå til innhold

8v Turbo Vs 16v Turbo

Ranger emnet


Skillz2k

Anbefalte innlegg

Har prøvd å søke meg fram til dette men alt jeg finner er at alle anbefaler 16vT for der er det lettere å få mye hk..

 

Men en ting jeg lurer på er hvordan er de forskjellige motorene å kjøre??

 

Får ikke 16vT ladetrykk rimelig sent i registeret? rundt 4/5K?

 

8vT får vel trykk tidligere..

 

8vT har vel sin begrensning på rundt 200 hk mens 16vt stort sett begynner på 300 hk..

 

Aller helst ser jeg mot en 16vT på rundt 300 hk visst dette er mulig viss bilen fremdeles er kjørbar, Har g60T nå og syntest det går greit.. men vil helst ha mere.. Har aldri kjørt 16vT og håper noen som har erfaring med dette kan gi meg en pekepinn på dette.

 

Og vennligst ikke si søk selv om jeg vet jeg får 100 treff med å søke på 16v turbo :D

I like big butz and I can not lie!

 

Low and slow, Plowing snow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bygg 16vT du.. går rett og slett bedre.. toppen flower mye mer.. kan bestemme mye om hvor du vil ah ladetrykket til å arbeide med valg av turbo..

 

men det koster alt fra 30 000 og oppover.. men tar du ut rundt 200-250 hk på hjula, vil du få en meget driftssikker motor med tidlig ladetrykk.. kan få turbo-laggen ned mot null, men går jo utover det draget på turtall som er så høyt ønsket og det mest morsomme med 16v om du spør meg..

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du bygger 16vT på billig måte

 

Altså .1.8 blokk med s2 stempler og moddet S innsug og eksosmanifold

 

Samtid bruker du Digifant innsprutet.. Vil en ikke klare å komme under 30K da? og samtidig rundt 300 hk ?

 

Hva er det meste en klarer å presse ut av en g60 Turbo ?

I like big butz and I can not lie!

 

Low and slow, Plowing snow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du bygger 16vT på billig måte

 

Altså .1.8 blokk med s2 stempler og moddet S innsug og eksosmanifold

 

Samtid bruker du Digifant innsprutet.. Vil en ikke klare å komme under 30K da? og samtidig rundt 300 hk ?

 

Hva er det meste en klarer å presse ut av en g60 Turbo ?

 

gjør du det fort og bruker mye snarveier, så kan du komme under det, men da må du hoppe over en hel del man helst skal gjøre i motoren.. honing, balansering, stempler og tilpassing.. må freses ut spor til underspylere.. nye ringer, planing av topp og blokk, linjemåling, nye lager til hele bunndelen når du først har den oppe.. innsug, eksosmanifold, turbo.downpipe, ny cluch og kasse muligens, ic, rør til ic, fuelrail, digifant sprut med nytt chip, større dyser, alle sensorer, ny fpr osv... ting blir litt billigere hvis du allerede har en g60, men det koster.. når alle tingene som må til tas med...

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16vT er iallefall knallartig! Men som sagt, det er dyrt selv om du gjør det på "billigmåten"

 

Skulle overhale motoren min i vinter, og bytte stempler..Ble fort nesten 30 000,- det..Greit nok at jeg kjøpte nye dyser, chip og sinter-clutch også..Dette er nok noe du også bør ha..G60 clutchen min begynte iallefall å slure, så da var eneste alternativet sinter :) Men det er utrolig godt å kjøre med sinterclutch.

- 1990 Vw Golf GTI 16v Turbo - Powered By Porsche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det fort kan bli dyrt å bygge 16vT så får vi vende blikket mot 8b motoren

 

Hva er den store forskjellen på g60 topp og Crossflow topp? bortsett fra at innsuget ikke ligger rett over turboen på Crossflow?

 

Har den noen større potensiale enn g60 topp? Muligheter for et bra antall hk?

 

Ellers lurer jeg litt på 1.8T motorer..Etter at q-peng/tech har kommet med dette kitet hvor de modder ledningsnettet så det passer rett i sikringsboksen så er jo denne ombyggningen blitt en del enklere. Hva skal til for å passeree 300 hk i en 1.8T ? Er dette alternativet billigere/bedre enn 16vT

 

Har lest litt rundt så lurer på om noen andre har noen meninger om dette imstupid

I like big butz and I can not lie!

 

Low and slow, Plowing snow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

x-flow toppen har jo generelt mer plass til kanaler siden det kun er 4 på hver side og ikke 8.. på samme tid som kanalene er større, og og har mer potensiale ved porting, så er det mindre varmeutveksling mellom eksos/innsug..

 

1,8T er jeg ingen ekspert på, men skal ikke være så vanskelig, og koster vel rundt 20k for en god motor.. men ikke lett å få godkjent.. pluss at man må legge endel penger i de for å få de og til å passere 300hk..

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

x-flow toppen har jo generelt mer plass til kanaler siden det kun er 4 på hver side og ikke 8.. på samme tid som kanalene er større, og og har mer potensiale ved porting, så er det mindre varmeutveksling mellom eksos/innsug..

 

1,8T er jeg ingen ekspert på, men skal ikke være så vanskelig, og koster vel rundt 20k for en god motor.. men ikke lett å få godkjent.. pluss at man må legge endel penger i de for å få de og til å passere 300hk..

 

 

Så ved 8v turbo så anbefales crossflow??

 

Ville ikke bruke mere enn 30K på motor og helst ha så mye motor som mulig for pengene. da blir det sikkert crossflow motor. Alt er dyrt når det kommer til Hk tydeligvis :D

I like big butz and I can not lie!

 

Low and slow, Plowing snow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så finnes det noe en kan bygge med et budsjett på 30k??

 

g60 med Td manifold ?

 

er det en plass jeg er helt enig med frode, så er det når det gjelder motor.. buy cheap, buy twice.... pluss setningen mye vil ha mer.. er du først bitt av motor-bugget kan du bare drite i budsjetter...

 

kan bygge en helt alright 16vT med et budsjett på 30k

( hvis du enten har g60 eller 16v fra før-lettest hvis du har g60, da det kun er topen med alt som medfølger som å byttes) men du vil alltid komme til å utvide, så ikke regn med at utgiftene stopper der :)

 

Frode har en plan om en 9A motor med digifant innsprut, og høyere toppakning som senker komp, som skal holde greit rundt 300 hk.. dette skal være gjort, og synes dette høres ut som en spennende plan, så hvorfor ikke konsultere seg litt med han og prøve ? er i tilfelle er veldig bra måte å hente så mye hk ut av et så billig opsett..

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår