Gå til innhold

2.0i kontra 2.2i

Ranger emnet


oyove

Anbefalte innlegg

hva er forskjellen på 2.0i og 2.2i sånn rent teknisk...? har hørt at det i grunn er samme motor, bare at 2.2 har annerledes veiv og råder, for å få lenger slag... stemmer dette? i så fall, funker det å bruke ledningsnettet fra 2.0i på en 2.2i?

 

Alle CIH motorene er så å si like....

Men ikke OHC motorer, benevning C20SE osv på motorblokka..

 

Ledningsnettet fungerer fint overhverandre, må bare justere luft/bensinblandingen litt pga volum endringer. (større volum medføere at den trekker mere luft. -> trenger mere bensin... )

 

2,0E motoren er en langt bedre motor enn 2,2E. Men så er det litt mere moment i 2,2 så generelt flytter bilen seg litt bedre for å si det slik...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja du kan bruke det om hverandre men da må du bruke innsuget fra 2,0e og skifte termostat huset, det er litt forskjell på utforminga på toppen til 2,2 i forhold til 2,0. 2,0e har l-jetronic 2,2e har le-jetronic innsprut det er samme borringen på de to motoren men 2,0e har 69,8mm i slaglengde mens 2,2e har 77,5 i slaglende.

2,2e har større ventiler. jeg vil nå si at 2,2 ikke er noe dårligere en 2,0 for det er i bunn og grunn samme blokka eneste forskjellen er veiv,råder,stempler og litt annen utforming inne i toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Men, hvordan er det å presse på en 2.0 topp på en 2.2 går dette, tenker litt på høyere komp, men kansje jeg er helt på jordet nå :D:D Lurer også på hva som er så bra med getrag kasser?

 

Du vil få høyere kompresjon med en 2,0l topp på en 2,2. Men vinninga vil gå opp i spinninga, ventilene på 2,0l s toppen er mindre enn 2,2 toppen. Du kan høvle 2,2 toppen og oppnå samme effekt. bare husk i ikke ta av så mye så reg kjede blir slakt. Kan også slipe opp til 40/45 ventiler i 2,0 toppen, men skal en først slipe opp nye ventilseter så får en plass til 41/46mm.

 

getrag er jo bare enda en produsent av girkasser. Men de tåler mye mere moment en standard opel girkasse. Det ble faktisk levert getrag 5trinnsgirkasse med 3,0l Senator, Denne heter getrag 265 mins jeg å huske. Du fikk også en getrag 240, men det er en spinklere girkasse, tror den satt på noen versoner av Manta B. Men det er en meget godt alternativ til orginal kassene. Men de er litt overpriset. Bare husk at ei 265 getrag kasse tåler godt over 300Nm. Getrag 240 girkassene gir seg vel etter en stund om en har over 200Nm. En trimma 2,2 klarer seg fint med ei 240 kasse.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jee, thx for svaret! har en getrag kasse på min 2.2, men har ikke peil på om det er en 240 eller det andre, den skulle angivelige vere fra en rekord tror jeg, det er nok en 240! Men når det gjelder topp, tror jeg at jeg kjøper meg en 2.2, og så sliper jeg til nye ventilster, og høvler denne, vil ikke dette gå? porting osv.. kam..

Dæ så går ront, går sont!

Kadett-C - flerårsprosjekt

kadett-C - 77mod selges i deler

Ascona C - stygg som få, bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår