Gå til innhold

Hva trenger jeg? Glassfiberbygging

Ranger emnet


neptyr

Anbefalte innlegg

Vet dette har blitt diskutert før, men føler meg ikke så helt klok på hva som er hva.

 

Jeg trenger å vite hva jeg trenger for å bygge noen helt vanlige fester til 6,5" tommere i døra.

 

Det jeg har nå:

1: Høytalerene (duh:P)

2: MDF Ringer, en per side, burde jeg hatt fler?

3: MDF jeg kan bruke som rammeverk

4: Skruer

5: Aluminiusfolie til å legge første laget på?

6: Maskeringsteip i hopetall

 

Hva mer må anskaffes, og hva bør jeg bruke, hørt litt om epoxy osv, men hva trenger JEG til mitt bygg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du trenger definitivt litt glassfiber. Jeg kjøpte kortfibret glassfiber sparkel på biltema for å lage sub kassen min, men jeg ville kanskje anbefale langfibret. Kommer helt ann på hvordan du vil bygge. Husk å kjøp ekstra herder.

 

Ellers trenger du litt netting av ett slag som fyll, hvis du ikke vil bruke glassfibermatter. Jeg synes glassfibermatter blir litt for klumsete på slike små ting, men det er vel kanskje en smakssak. Hønsenetting blir for stort, bruk noe ala det du kunne brukt i støtfangeren din, eller fluenetting funker sikkert like bra hvis du er gjerrig.

 

Om du trenger flere enn en ring per side, er vel opp til deg. du kan sikkert ha en utenpå, men det kommer mer ann på hvordan du vil ha det i ettertid. Det kan definitivt se bedre ut med to ringer, men husk å lag den ytterste mye tynnere.

 

Hvis du ikke har det, bruk 200 spenn på en smeltelimpistol. Det funker ca.... 1000 ganger bedre enn skruer og trelim.

Kris Selbekk

Norwegian emigrant > American Idol

'89 VW Corrado G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva han første som svarer deg her har gjort men her er hvordan man skal gjøre det ;)

 

Kjøp glassfibermatte på biltema. Der koster det 249,- for 10mx90cm.

Kjøp så en 5-liter med polyester + 2 små flasker med herder.

Kjøp pustemaske, hansker, billige pensler og aceton. Aceton brukes til å vaske penslene etter bruk.

 

Bland 2-3 deciliter med polyester og noen dråper herder. Står på flaska hvor mye du skal bruke. Bland dette godt før du setter i gang. Husk å ikke bland inn for mye herder da det tørker fortere og kan bli ubrukelig om du ikke er rask nok!

 

I bunn og grunn handler det om å fukte glassfiberduken med polyester. Da blir det hardt og kan da lage det du vil av glassfiber.

 

Finnes gode guider om dette på forumet, om du leter litt :deng ;)

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et lite tips kan jeg si at èn dråpe tilsvarer ca èn milliliter.

Om en da skal tilsette 1-2% blir det mellom 10 og 20 dråper pr. deciliter ;)

 

For å måle opp polyestergugga anbefaler jeg ikke å ødelegge litermål, gjør heller følgende:

Finn tak i en "permanent marker" tusj og ta frem kjøkkenvekta til mor.

Plasser en passende plastboks, gjerne type 1/2L reker el.l oppå.

Tarèr vekta, fyll opp til 100g, merk av, fyll opp til 200g, merk av osv.

Da har du merka av for 1 - x antall dl ;)

 

Et voilà; du har ditt eget målebeger som fint kan kastes etter bruk.

 

Av personlig erfaring kan jeg anbefale denne maska på det varmeste sammen med ABEI-315 filteret.

Da har du maske så det holder for mye rart fremover ;)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av personlig erfaring kan jeg anbefale denne maska på det varmeste sammen med ABEI-315 filteret.

Da har du maske så det holder for mye rart fremover ;)

 

hehe av ren nygjerrighet.. Jeg jobber i Forsvaret og har Vernemaske hehe ? Dette er jo mot stridsgasser men vil den gjøre samme nytte ? :thumb :thumb

Mercedes Vito 110 CDI

Bilen

Crossern Suzuki 250 RMZ

 

Hvis en jente skal vise seg fra sin beste side, må hun ikke sitte på den..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe av ren nygjerrighet.. Jeg jobber i Forsvaret og har Vernemaske hehe ? Dette er jo mot stridsgasser men vil den gjøre samme nytte ? :thumb :thumb

 

Joda, men jævlig mye tyngre å puste i. Holdt på å spy i maska da vi hadde terrengløp i hine hårde dager. Værste 3km jeg har gjennomført. I full vernehabitt, stridsvest og sekk med MG - ammo på ryggen. Herrgud :P

Husk atropin også, hehehe :D

 

Nei, stikk heller inn på mek. verkstedet og rapp deg ei maske de bruker ved lakkering eller noe ;)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe man blir vant til sånt også ;) hehe men spm var vel om det er mulig hehe..! Jeg får se hva jeg gjør når jeg skal gå i gang med galssfiber da. Kan jo bli noen morsomme bilder å dele med dere hehe.. "Å her ser dere Canepa med Vernemaske mens han bygger basskasse i bilen sin!"

Mercedes Vito 110 CDI

Bilen

Crossern Suzuki 250 RMZ

 

Hvis en jente skal vise seg fra sin beste side, må hun ikke sitte på den..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår