Gå til innhold

Strøm, Jording til neonlys og vifte?

Ranger emnet

Esh

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha 6 neonlys i bagasjerommet som skal sitte på 3 invertere. og en vifte. altså jeg trenger 4 ledninger med strøm og 4 ledninger med jord til dette.

så det jeg lurer på om jeg kan kjøpe noe lignende på bildet under og koble det slik.

1. strømkabelen fra batteriet kommer inn

2. strømkabel som fører til forsterker

3,4,5. strømkabel ut til neonlys

6 strømkabel ut til vifte.

går dette ann å gjøre eller vil ikke forsterkeren få strøm og jording hvis jeg gjør det slik.

jeg skal gjøre det samme med jordinga og.

1. jording fra karroseri

2. jording til forsterker

3,4,5,6 jording ut til neonlys og vifte.

fungerer dette eller tar dette så mye strøm at forsterkeren blir dratt dårlig.

og hvis dette funker, hvordan fikser man dette til med en bryter i dashen som man kan skru på alle noenlysene og viften i en gang..

takker for alle svar.

35-772_h.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å slå de av med bryter hvis du kobler slik..

Kjøp deg et vanlig rele, så kobler du en 2leder kabel fra forsterkeren din ( +,Jord), som du kobler inn på releet, så kobler du en 2leder kabel som går til brytern din inn på releet...

Så kobler du alle neonlysene og viftene UT på releet og Jord på releet...

2000 - BMW 320i

2003 - KTM 525 EXC

1976 - Ford Taunus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det vil være enklest hvis du bruker et relee før inngang 1 og den relee styres fra en bryter foran i dashen ellers spiller egentlig ikke noe rolle for forsterkeren da lys og vifter trekker betraktelig mye mindre strøm en cd spilleren. Men det blir nok fin og "overkill" med forgylte sikringsholder til vifter og neon lys :cool: spør om du kan skaffe så små verdi sikringer da en vifte eller konvertere ikke trekker mer en 2 Amper (?)

edit: Bruk ALDRI sikringer mot jord!!! :hammer skulle de brenne så vil forsterkeren trekke strøm fra signal kablen (varierer fra am til amp) og risikere å brenne jordingen til RCA utgangene i spilleren... velkjent problem her i forumet... alacocaina

lykke til med bygget!! hellothere

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sett litt på releer nå. og det er så mange forskjellige, så hva er et vanlig relee. og en to leder kabel er det en kabel som det er 2 mindre kabler inn i. og hvordan skal jeg få strøm og jord fra forsterkeren. eller er 2 leder kabel noe annet,

sry at jeg spør men har null peiling på kabler, releer og slikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg et ekstra lys rele hos en bilrekvisita forhandler, der står det noen tall om hvordan du skal koble, skriv opp de tallene her når du har kjøpt det skal jeg si hvordan du skal koble det....

En 2-leder kabel f.eks en høytaler kabel, du trenger EN slik 2-leder kabel for å ha mellom forsterkeren og releet... Og du trenger EN slik 2-leder kabel for å ha mellom brytern og releet... Spørsmål??

2000 - BMW 320i

2003 - KTM 525 EXC

1976 - Ford Taunus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja. hvor skal jeg ta strøm fra forsterkeren når den store 19mm strømkabelen tar all plassen til strøm. og det samme med jord 19 mm kabelen..

har nå fått vifta og de inverterene som neonlysa skal på. slenger opp noen bilder. det er så mange ledninger som er der som ikke skal være der trur jeg.

dere må se på bildene å si meg hva som tas bort og hvem ledninger som skal brukes.

her er bilde av strømledningen som skal i inverteren, og bryteren og noe annet dilldall.

2222.jpg

og her er bilde av inverter og noe annet dill dall.

3333.jpg

og her er bilde av vifta som skal brukes med 4`e blå led lys. den er det tre ledninger på, gul, rød og svart. jeg skjønner at rød er + og at svart er jord. men hva skal den gule brukes til.

5555.jpg

det skal tre slike blå invertere på og den vifta på bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den gule er RPM-måler så vidt jeg vet, og den trenger du ikke.

når dte gjelder inverteren er de 2 kablene som går til selve inverteren enkle, rød = +12V, svart = GND. på den 4-pins kontakten er gul = +12V, svart = GND, rød = +5V. men her er det kun gul og en svart som er i brukt uansett til inverteren, så her får du ikke koblet feil... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg fått bilde støree!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

¨

her har jeg laget en tegning på hvordan jeg trur det skal kobles :::

men først må jeg finne ut hvordan få strøm og jord fra forsterker når plassene er brukt opp og så vet jeg ikke hvordan releet skal kobles ennå.

Utennavn22.jpg

er dette riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilde ble fryktelig lite. så ikke dette jeg. men jeg har prøvd å få det stort nå men klarer det ikke,

ihvertfall er følgende på tegningen

forsterker -------------- releee -------------- bryter

Invertere ------------------ vifte

hvis dere ikke klarer å tyde det

Lenke til kommentar
Del på andre sider