Gå til innhold

Problemer med varmeapparat, kjøleveske inn i bilen

Ranger emnet


Bue

Anbefalte innlegg

Har en kamerat som har fått et rimelig stort problem med sin 1998 Jeep Cherokee 2.5TD. Da han kjørte hjem fra byen igår begynte det etterhvert å lukte vondt i bilen og å dogge mye på vinduene. Etter ett par mil begynte lampa for lite kjøleveske å lyse. Han så da på gulvet at det var vann der som hadde kommet ut av varmekanalene til gulvet. Han fylte opp med vann, skrudde av varmeapparatet og kjørte ned vinduene (for å fjerne dugg) og kjørte hjem.

 

Men er det noen som har noen ideer om hva som er galt her da? Kjølevannet kommer som sagt ut av luftekanalene i bilen. Er det da varmeregisteret (eller hva det heter) som det er noe feil på? Noen som har noen ide til hvordan vi skal få fikseet dette? Har skrudd ut omtrent hele dashbordet i bilen nå, men må vel ha av rattet for å få det helt ut. Noen som har noe som helst peiling på Jeep her? Hva er det som må byttes eller repareres tror dere?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel helst i selve veksleren det må være noe feil i og med at vannet kommer ut av luftekanalene? Er i hvertfall helt fint frem til torpedoveggen. Slangene i motorrommet er bare koblet på noen tapper i torpedoveggen, så er vel der de blir koblet på varmeveksleren eller? Må vel bare skru videre da til vi får ut hele instrumentpanelet og kan komme til denne varmeveksleren skikkelig. Men må vel kanskje av med rattet og alt for å få av dashbordet eller? Er vel noe dritt å få av rattet når det er airbag? Noen som har noen tips? Regner ikke med det er så mange her inne som har skrudd på Jeep.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel helst i selve veksleren det må være noe feil i og med at vannet kommer ut av luftekanalene? Er i hvertfall helt fint frem til torpedoveggen. Slangene i motorrommet er bare koblet på noen tapper i torpedoveggen, så er vel der de blir koblet på varmeveksleren eller? Må vel bare skru videre da til vi får ut hele instrumentpanelet og kan komme til denne varmeveksleren skikkelig. Men må vel kanskje av med rattet og alt for å få av dashbordet eller? Er vel noe dritt å få av rattet når det er airbag? Noen som har noen tips? Regner ikke med det er så mange her inne som har skrudd på Jeep.

 

Er det helt umulig å komme til veksleren fra undersiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det helt umulig å komme til veksleren fra undersiden?

Jepp, ser slik ut! Er en lang svart boks som går langs veggen fra passasjerdøren til mitten av bilen ca. Men blei litt mørkt ute i kveld, så skal se videre på det imorgen. Håper vi slipper å av med rattet for å fjerne dashborde helt. Dashbordet er helt løst nå, men får det ikke forbi rattet. Satser på vi finner ut av det imorgen! Kan bli værre med monteringen, skrudde på tenningen idag, og da begynte alle lysene å lyse mens bilen sto å peip. Men satser på alt funker tilslutt.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nokk varmeapperat registreret.. sitter som regel under dashbordet.. kjiip jobb.

Er vel det som er inne i den svarte, store plast boksen bak dashbordet som jeg snakket om da? Må bare komme til denne, men er ikke så lett uten å ha dashbordet helt ut av bilen, og det får vi ikke forbi rattet. Men skal til å skru videre etter skolen i 4 tia idag, så finner vel ut av litt da. Noen som vet om hele denne svarte boksen må ut av bilen eller? Eller er det like greit å få åpnet den på et vis mens den står i bilen.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å ta av rattet, så er ikke det noen heksekunst:

Koble fra batteriet(for å unngå at det blir lagret feilmeldinger i systemet

Ta av dekselet/puta på rattet(sannsynligvis festa med skruer fra baksida)

Koble fra alle ledninger

Skru av selve rattet

Voila!

Vil også råde deg til å ikke koble på igjen batteriet før airbag er kobla til

Litt av en jobb du har foran deg ihvertfall, lykke til!

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Idag var vi i gang igjen med å skru på bilen. Snakket med de på Jeep verkstedet, og er vist en ca 10 timer for en mekaniker som vet hva han gjør å bytte det registeret. Prøvde å få av rattet, men det var ikke lett! Skrudde av airbagen og alt av deksel foran den, skrudde så av den bolten som sitter i mitten, men sitter helt fast fortsatt. Fikk bort en nabo til kameraten som er mekaniker som prøvde å hjelpe oss i en times tid, men klarte ikke å få det av han heller. Prøvde allverdens triks, men ingen ting funket, så må være en spesiell måte for å ta av dette rattet på. Prøver nå om vi kan greie å få ut boksen med varmeregisteret uten å ta av rattet. Fortsetter vel imorra.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet med lanceren min for noen måneder siden. Fikk vite at enten var det ei klemme som var ødelagt, og det tok 10min å fikse, eller så måtte jeg skifte den radiator saken inni dashbordet. Needless to say var det radiatoren som var ødelagt.. Kosta meg 12000,-

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det er radiatoren her. Det de sier er sannsynlig på Jeep. Koster 3066,- ny og fikk tilbud på ca 12000,- for bytte av den, så nå prøver vi å gjøre det billigere. Bare krysser fingrene for at det går uten å ta av rattet, hvis ikke må vi nok høre med verkstedet om noen råd.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det er radiatoren her. Det de sier er sannsynlig på Jeep. Koster 3066,- ny og fikk tilbud på ca 12000,- for bytte av den, så nå prøver vi å gjøre det billigere. Bare krysser fingrene for at det går uten å ta av rattet, hvis ikke må vi nok høre med verkstedet om noen råd.

 

Måtte ha av rattet hos meg ihvertfall, ilikhet med dashbordet.. Mye arbeid!

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår