Gå til innhold

Problemer med tenning ! (?)

Ranger emnet

osbekken

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg har tenningsproblemer. Motoren er en porsche 2,5 liter rekkefirer med turbo. Orginaleffekt med 0,8bar(12psi) ladetrykk var 250hk. Nå lader jeg 1,24bar(18psi), har byttet til 18psi chipper fra Guru(usa) og økt bensintrykket fra 2,5bar til 3bar.

Bilen stanger når turbotrykket er på det høyeste, ca 4000rpm på 4. og 5.gir. På 3. går det greit, da blir uansett ikke trykket like høyt som 4. eller 5.gir. Dersom jeg trekker ut 3.gir og så girer til 4. så går det helt fint, da blir trykket heller ikke like høyt.

Jeg har relativt nye plugger, fordelerlokk, rotor og coil, ca 2-3 uker og 1000km gamle. Pluggledningene ble byttet for 2-3 år siden, og burde holde lenger enn dette. Ingen synlige skader der.

Coilen er som følger:

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=89447

Denne er kjøpt på tips fra cosworth verden, og skal være meget bra, og holde i massevis.

Pluggene er Beru Silverstone SS7 med 0,6mm avstand. Disse skal også være helt greie.

Fordelerlokk og rotor er av typen "billig" fra mekkonomen. Ikke tegn til mye slitasje der, men metallet har en annen farge enn det hadde da delene var nye. Det burde vel ikke ha noe å si.

Det er to andre alternativer til feil, men jeg tror de kan utelukkes:

1. For lite bensin. Jeg har nytt bensinfilter. Ingen andre symtomer til at bensinpumpa skulle fuske, og bensinforbruket på 5000 og 6000rpm skulle være høyere enn på 4000, selv om turbotrykket er lavere.

2. Tenningsbank og bankesensoren gjør slik at motoren går inn i "sikkermodus" og kutter tenning/bensin. Men det skulle ikke være noen grunn til dette. Høyeste turbotrykket jeg kan registrere på zeitronixen er 16,5psi og jeg har kjørt på 18,0 uten problem tidligere.

Alle saklige råd og tips mottas med takk! Også åpen for andre teorier...

'88 Porsche 944 Turbo S Silver Rose

Porsche Club Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får fuel cut, og da får motoren for lite bensin på toppen, enkelt og greit.

det du kan gjøre er å stille opp bensin trykket litt til 0.1-0.3 bar.

er ikke helt sikker på den biltema coilen jeg da men men.

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har økt fyllingsgraden på motoren med mer turbotrykk og bensin, kan det muligens hjelpe å ha litt mer fortenning 1-2 grader, men her er det jo bare å prøve seg frem!

'98 Vectra STV 1.8i 16v (i bruk)

'92 Vectra 1.8i (motoroverhaling)

'95 Astra 1.8i 16v stv. (til salgs)

'86 Scorpio 2.0iCL (solgt)

'86 Sierra 2.0L stv (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle råd og tips.

Det med fortenning ville ikke være noe problem, da chippene tar høyde for det nye trykket.

Problemet var i allefall en flenge i slangen fra hardpipen etter IC'n over på spjeldhuset. Helt umulig å se. Fant den med å sette trykk på hele motoren og se hvor det ble av lufta. Turboen har altså hatt nok å gjøre, og egentlig bare pumpa lufta ut i verdensrommet. Dette forvirret hjernen nok til at det ble problemer med tenning, og blandinga ble også mye fetere enn chippene tar høyde for, dermed vanskeligere tenning. Føles i allefall godt å få tilbake hestene sine!

'88 Porsche 944 Turbo S Silver Rose

Porsche Club Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle råd og tips.

Det med fortenning ville ikke være noe problem, da chippene tar høyde for det nye trykket.

Problemet var i allefall en flenge i slangen fra hardpipen etter IC'n over på spjeldhuset. Helt umulig å se. Fant den med å sette trykk på hele motoren og se hvor det ble av lufta. Turboen har altså hatt nok å gjøre, og egentlig bare pumpa lufta ut i verdensrommet. Dette forvirret hjernen nok til at det ble problemer med tenning, og blandinga ble også mye fetere enn chippene tar høyde for, dermed vanskeligere tenning. Føles i allefall godt å få tilbake hestene sine!

oki. bra du fant ut av det da :)

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider