Gå til innhold

Soundstream/Hertz i gammel audi.. ;)

Ranger emnet


jonka

Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å bruke litt penger på lyd i en gammel Audi 80, og kommer til å oppdatere her etterhvert som ting kommer på plass...

 

Komponentene så langt blir;

 

2x Soundstream Human Reign 4

2x Hertz HX 300

2x Hertz Mille ML1600

2x Hertz Mille ML280

Pioneer DEH-8600MP

Odyssey PC2250

Komplett kabelsett fra Stinger

250A dynamo fra http://www.excessiveamperage.com

 

Mulig det blir lagt til et ekstra batteri fra Odyssey, får se hvor god plass det blir i bagasjerommet :)

Er en del detaljer som står igjen, som lydisolering og bygging av subkasse+tilpassing av dashboard...

Noen forslag til dempematter/skum?

Kommer forhåpentligvis i gang med å montere frontsettet til 1. oktober

Her er litt bilder, kommer flere :)

 

img_ml280.jpg

39_3_foto.jpg

img_ml1600.jpg

39_1_foto.jpg

img_hx300.jpg

DSC01881.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg ut å begynn å bygg . hehe.

 

Vil se mer bilder JA !! :)

 

Good Luck..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedder 20 kr på at Lars Ove har pusha sine "gamle" amper videre :fire: :fire: (Måtte du skamme deg liangt inn i sjela di) og samtidig pusha litt gromme Hertz elementer også.

 

Gleder meg til å se hva dette blir til slutt, men det er ihvertfall ikke komponentene det skal stå på :-)

 

Lykke til !

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke oversikt over hva prisene på de ulike delene er, fikk en pen pakkepris på hele greia...

 

Er Lars Ove som har prakket på meg noe gammelt skrap han hadde liggende ja, får se om det spiller så bra som han skal ha det til :p

 

Valgte å kutte ut delefiltre, og kommer til å bruke den aktive delingen i 8600'en.. sparte en god del penger på det :)

 

Ved nærmere ettertanke tror jeg Lars Ove pratet om 3-4k... litt usikker, slå på tråden til Hansen Radio&TV for litt mer spesifikke priser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke oversikt over hva prisene på de ulike delene er, fikk en pen pakkepris på hele greia...

 

Er Lars Ove som har prakket på meg noe gammelt skrap han hadde liggende ja, får se om det spiller så bra som han skal ha det til :p

 

Valgte å kutte ut delefiltre, og kommer til å bruke den aktive delingen i 8600'en.. sparte en god del penger på det :)

 

Ved nærmere ettertanke tror jeg Lars Ove pratet om 3-4k... litt usikker, slå på tråden til Hansen Radio&TV for litt mer spesifikke priser :)

 

Veil. priser er/var som følger:

 

Human Reign4: 24990 pr stk

ML280: 3590 pr par

ML1600: 3590 pr par

HX300: 2290 pr stk

 

Blir moro å se hva dere får ut av dette.

 

Er nok bare HR'ene som er "gammelt skrap", dog svært svært velspillende, og ubrukt "gammelt skrap".

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pratet nettopp med Lars Ove, ser ut som om vi utvider med 8" midbass'er i dørene, for å kompensere for tapt lyd fra ML1600'ene i dash'en...

 

Han hadde selvfølgelig brown bread liggende oxo, så det blir nok en del av det.. må dempe dørene, dashboardet, en del av bagasjerommet osv..

Hørtes ut som om han skulle lure meg til å bruke litt glassfiber oxo, kan bli morsomt for en nybegynner det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pratet nettopp med Lars Ove, ser ut som om vi utvider med 8" midbass'er i dørene, for å kompensere for tapt lyd fra ML1600'ene i dash'en...

 

Han hadde selvfølgelig brown bread liggende oxo, så det blir nok en del av det.. må dempe dørene, dashboardet, en del av bagasjerommet osv..

Hørtes ut som om han skulle lure meg til å bruke litt glassfiber oxo, kan bli morsomt for en nybegynner det ;)

 

Kjører du 8" i dørene, noe som krever mye jobb, ville jeg rent personlig anbefalt deg å droppe HX300'ene. Grunnen er enkelt og greit at (2 som sitter inne i kupeen vil rent lydmessig funke vesentlig bedre enn 12" lukket inne i bagasjerommet (som, så vidt meg bekjent, er rimelig tett)

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, glemte vel å nevne det..

Blir en del modifikasjoner bak, kan du si...

Bensintank -> bort

Stålplate bak bakseter -> store, fine hull som passer til HX 300'ene

Bakseter -> store, fine hull som passer til HX 300'ene

 

Blir satt inn en fuel cell, evnt en custom bensintank i rustfritt eller aluminium, og baksetene skal trekkes om, for å dekke over hullene for sub'ene.

Grunnen til at bensintank blir fjernet, er at Audi, i sin uendelige visdom, har valgt å plassere den slik at den dekker hele bakseteveggen, noe som gjør ting... kjedelige ;)

Står ganske fritt med denne bilen, blir byttet ut med en Audi A6/S6 til sommeren, alt etter hva lommeboken tilsier... denne blir nok vraket eller solgt for en billig penge.

 

Så elementene vil ha fri sikt(minus et tynt stofftrekk) inn i kupeen.

Tror vi ble enige om å kjøre trykkammerløsning på subkassen, blir strammere og mer presis bass da.

 

Dette begynner å bli mye mer jobb en jeg la opp til, noe som kan skyldes min evne til å lett overtales til dumdristige ting... så jeg kommer til å sette bort mesteparten av arbeidet til folk som vet hva de gjør på ;)

 

Lars Ove er busy med Civic'en, og vil ikke ta imot penger om man så kaster de etter han, så han utgår... men jeg finner nok en løsning til slutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et par kommentarer:

 

#1: istedenfor å bry seg om stresset med å bygge om seterygger og flytte/bygge om bensintank så finn plass til subbene i hatthyllen..

fordeler:

jo..hva skjer når du har sub(er) i ryggen og noen setter seg bak og tetter for trøkket; jo for det første vil de nok ikke sitte lenge pga dunking(men det driter man i..hehe men når de sitter foran vil jo lyden forandres drastisk, er min erfaring.

så i hyllen vil jo dette ikke bli noe problem, og med litt fiks og litt faks får man plass til to subber, kansje uten å flytte tanken også ;)

 

#2: om du gjør dette med 8" skikkelig og gjennomtenkt og kansje litt drastisk er det godt mulig de kan funke som subber "up front"...

dette har jeg hatt sjøl og det funker meget bra.

problemet er som regel at mye vil ha mer, og man vil med tiden savne litt ekstra dunk fra sub(er)..

 

så min tankegang:

bygg frontsett med 8" bassere, og glem i første omgang subber i bagasjen/hylla/seterygg, om du da absolutt ikke må ha det da.. ;)

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir et lite lekeprosjekt for meg dette, så jeg får litt mer innsikt i hvordan ting fungerer...

Passasjerer bak driter jeg egentlig i, jeg bygger anlegg for min egen del, ikke for å fylle bilen med folk, så den problemstillingen kommer ikke til å oppstå.

Om Lars Ove mener at løsningen med 8" vil fungere, stoler jeg på det... får heller kjefte han huden full i etterkant om det viser seg å være feil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg ønske deg lykke til med oppherjinga av Audin.

Etter å ha lest gjennom her så tror jeg du skal pakke med deg sakene og slå opp telt på plena til Anders Fleischer. Han tåler helt sikkert at du hiver penger ettern, hehehe :D

Så kan du sitte i teltåpninga og myse gjennom dampen fra rett-i-koppen frokosten din mens en viss mann står og pusser og herjer i bilen din :D

Ta en titther ;)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pratet nettopp med Lars Ove, ser ut som om vi utvider med 8" midbass'er i dørene, for å kompensere for tapt lyd fra ML1600'ene i dash'en...

 

Ja, det er litt vanskeligere å få til lydtrykk av dashmontering...

 

Så, derfor blir det litt endring av planene som trer i det positive..

 

6.5" montert på dash sammen med diskanten nærmest mulig mellomtonen, med litt vinkling... Her går vi bort fra bruk av aktivt delefilter i 8600mp, og deler heller passivt mellom mid og diskant (Mille delefilteret)

Bruker 2 av kanalene til HR'n til dette.. Blir fortsatt mulighet for tidskompansering, og dette vil fungere like bra siden mellomtone og diskant er plassert på samme plass (lik lengde til lytter)

 

 

#2: om du gjør dette med 8" skikkelig og gjennomtenkt og kansje litt drastisk er det godt mulig de kan funke som subber "up front"...

 

Mulig det vil bli nok midbass/bass, men de dypeste oktavene får du da ikke...

Og hva har en en subwoofer til? :)

 

Den beste bass løsningen vil nok bli den som jonka selv forklarte..

Blir altfor mye arbeid å mekke i hattehylla i forhold til hva du får igjen..

Blir som sagt bare litt verre for de som sitter på.. De vil vel få seg en god runde med massasje :hammer

 

Lars Ove er busy med Civic'en, og vil ikke ta imot penger om man så kaster de etter han, så han utgår... men jeg finner nok en løsning til slutt

 

Er litt busy ja.. Men jeg kan jo hjelpe deg med assistanse om du lurer på noe..

Og om du maser litt kan jeg kanskje hjelpe deg med dashen...

Resten av negerarbeidet klarer du fint selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår