Gå til innhold

Rundkjøring, hvordan ville dere kjørt? *Bilde*

Ranger emnet


mistercartman

Kjøremønster A eller B  

196 stemmer

  1. 1. Kjøremønster A eller B

    • A
      24
    • B
      173


Anbefalte innlegg

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

B er riktig etter det jeg ser

 

Jeg har lært at er det over 180grader så skal man legge seg ytterst!

 

ikke det at man kan vite det helt eksakt, men har en slik rundkjøring som det der her jeg bor. Den er så og si identisk! og i den skal man legge seg ytterst!

Pioneer--JBL--Momo Polk--Optima-SoundMagus :) STP støydemping.

 

Bil: Mitsubishi Galant -97 G8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at jeg kjører gjennom den rundkjøringen minst èn gang om dagen, og det er tydelig at fler enn meg er 99% sikre på hvordan de skal kjøre der. Stort sett viker de som følger spor A, men jeg har ikke lyst til å velge A, og så bli truffet av en som passerer på yttersiden i spor B, for så å få delt skyld om vi skulle krasje. For det er ofte hurtiggående kø gjennom rundkjøringen, hvor ca 60% skal rett til høyre, og 35% skrått til venstre over, og 5% helt til venstre.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt B. Da bytter du ikke felt i rundkjøringen. Velger en bil A og en B har A vikeplikt pga feltskifte. Hvis det blir en smell da er det A sin feil. Selvom det helt sikkert blir skylddeling.

 

word!

Man kan selvfølgelig kjøre A, men når man da kjører ut får man vikeplikt for de i felt B, og det er jo litt unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre i rundkjøring er ikke alltid like lett men her er mitt resomang om hva jeg ville gjort og "hvorfor" :

 

Alle rundkjøringer er i teorien en egen vei som går rundt og rundt uavhengig av andre veier. For å komme inn på denne veien så har en vikeplikt for trafikanter inni her fra før. Merk en ting. Som er her fra før. Dvs at vist 2 kommer inn likt så har en indirekte vikeplikt for den som kommer inn fra en annen vei som blir til høyre for deg. Men tilbake til situasjonen.

 

Jeg tar utgangspunkt i at det ikke er stiplet opp noe inni rundkjøringen men det er oppmerket to "innkjølringsfelter"?. Staten har for vane å ikke stiple opp linjer om veibanen er mindre enn en viss standar. Kanskje dette er tilfellet her? Utifra 2 felt inn så er det også 2 felter inne iselve rundkjøringen. A har dermed vikeplikt for trafikant B ettersom A foretar feltskifte.

 

MEN om A tydelig er inne først så har vel faktisk ikke B lov til å kjøre opp på siden/forbi? Forbikjøringer skal skje på venste side og er ulovlig på høyre side om ikke forankjørende bil skal svinge til venstre?

 

Iallefall slikt jeg tenker og selv hadde jeg kjørt B. A er jo totalt ulogisk. Men hadde jeg være helt alene der og da hadde jeg hatt B sitt inngangspunkt, størstedelen av A sin kjørebane inni og B sin utkjøring. Jo beinere linje jo bedre ;)

"Camry Turbo"

Why try to fit in when you where born to stand out?

 

Sandnes & Stavanger Gatebilklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøring i rundkjøringer

Det finnes ikke særskilte trafikkregler for kjøring i rundkjøring. De regler som gjelder ellers, må derfor tilpasses kjøring i rundkjøring. For feltplassering ved kjøring i rundkjøring gjelder i utgangspunktet reglene som i et vanlig vegkryss, dvs. analogisk anvendelse av trafikkreglene §6 og de føringer som ligger i trafikkreglene §5 nr.1. På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.

 

Bruk av blinklys følger av trafikkreglene §14 nr.2: "Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn." En rundkjøring er formelt sett et vegkryss, og idet man kjører ut foretar man en retningsendring. Det er altså påbudt å blinke ut av rundkjøringen. Blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. De som eventuelt skal inn fra samme avkjøring som du skal ut får da informasjon og kan sette tidligere i gang.

 

Dersom du skal til høyre ved første avkjøring kan det være hensiktsmessig at det gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen, spesielt om det er kort avstand mellom de to vegarmene. Vegmyndigheten har videre anbefalt at en i meget små rundkjøringer kan blinke til venstre i rundkjøringen, men det er ikke påbudt. Du kan således ikke bøtelegges. Små rundkjøringer er problematiske i forhold til at en skal kunne gi informasjon i tide til de som skal inn i rundkjøringen. Håndtegn skal kun brukes om kjøretøyet er godkjent uten retningssignallys.

 

Du skal bruke blinklys både ved feltskifte og ved utkjøring av rundkjøringen. Ved feltskifte har du vikeplikt. Med kjørefelt menes hvert enkelt av de langsgående felt som en kjørebane er delt i ved oppmerking, eller som er bredt nok for trafikk med en bilrekke.

 

 

Etter den tegninga så kjører man over midten, dvs mere enn 180 grader, så da skal venstre felt benyttes.

 

Feltplassering

Generelt: Plassering gir nyttig informasjon om hvor en skal.

 

For feltplassering ved kjøring i rundkjøring gjelder i utgangspunktet reglene som i et vanlig vegkryss, dvs analogisk anvendelse av trafikkreglene § 6 og de føringer som ligger i trafikkreglene § 5 nr. 1.

 

På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.

 

Selve utkjøringen av en rundkjøring skjer i realiteten, uansett hvor en foretar utkjøringen, ved at en foretar en høyresving ut av rundkjøringen.

 

Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt.

 

Det er ikke snakk om å anvende flettereglene i selve rundkjøringen. I rundkjøringer med flere felt er det kun feltskiftebestemmelsene som skal anvendes. Det at det eventuelt er én veg ut av rundkjøring med bare ett felt medfører derfor ingen fletting i rundkjøringen.

 

Merknader:

Det vil imidlertid ikke alltid være brudd på vegtrafikkovgivningens bestemmelser dersom man velger høyre felt og kjører lenger enn rett frem i rundkjøringen. Det vil ofte f.eks kunne være ulikhet mellom skilting rett frem og hvordan vegen i realiteten går ut i forhold til innkjøringen. Dessuten vil det f.eks måtte tillates at f.eks syklister bruker ytre kjørefelt i rundkjøringen.

02 Caravelle tdi

84 Golf GTI (i deler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår