Gå til innhold

Rundkjøring, hvordan ville dere kjørt? *Bilde*

Ranger emnet


mistercartman

Kjøremønster A eller B  

196 stemmer

  1. 1. Kjøremønster A eller B

    • A
      24
    • B
      173


Anbefalte innlegg

klokka visst faen erre det!

 

er det en ting jeg har lært de siste åra så er det at du IKKE skal sitte der å forvente noe fra bilistene! jeg er i grunn ganske rett ut i trafikken når jeg kjører lastebil jeg har faen ikke tolmodighet til å vente på at 200biler skal passere uten at noen vil sleppe meg forbi finner jeg en luke så BØR du faen meg stoppe for forran deg skal jeg ut!

 

når det gjelder rundkjøringer så BØR bilister vise hensyn for lastebilene for vi TRENGER PLASS! så enkelt er det!

 

Det er mye lettere for en slik liten plastikk fis som deg på 1tonn å stoppe i 5 sec å sleppe en en lastebil på 50 tonn forran deg enn at vi skla ha 500m lang bremsestrekke for å sleppe deg forbi!

 

Jeg kjører stadig med en liten luke forran meg og slepper inn alt mulig helvete forran meg når jeg vet at de kan komme seg ut men når det er slike sinker som ikke skjønner tegninga når jeg lyser febrilsk og at du SKAL AXELERERE for å komme i gang slik at jeg unødvendig må stoppe for deg så lar jeg heller være...!

 

du kan gjerne få bli med meg en dag på jobben skal du få se hvordan det er å ferdes med lastebil i oslos tetteste gater! :hammer :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Alternativ B er det riktige når det gjelder en slik rundkjøring med 4 avkjøringer.

Hadde man fjernet veien som går til venstre så skal man kjøre alternativ A.

Her er det jævlig mange som slurver!!!!!

Har sett at det er veldig mange yngre folk som også sliter der.......

Det sier jo egentlig seg selv da......

Nissan 200SX RS13 med trivelige mods.

www.sandvik-bros.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det gjelder rundkjøringer så BØR bilister vise hensyn for lastebilene for vi TRENGER PLASS! så enkelt er det!

 

du kan gjerne få bli med meg en dag på jobben skal du få se hvordan det er å ferdes med lastebil i oslos tetteste gater! :hammer :hammer

 

jeg tror egentlig at det er det folk trenger å få blitt med på. så de kan se nøyaktig hvor mye plass som skal til.

 

jeg kan gjerne ha med folk jeg og hvis noen vil se hvordan det er. bare gi meg en PM det.. hellothere

 

bare vær forberedt på å ta i et tak.. :thumb

with no power, comes no responsibillity

* volvo 740 '86 (bruksbil)

* porsche 944 '86 (prosjekt)

* suzuki GSX-R 750 '92

* nissan 200 S14 '95 (driftebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. detta er en del av lovteksten. burde jo være greit å forstå? selv om utkjøringen som er "rett frem" ikke nødvendigvis går rett frem fysisk så regnes den som rett frem. dette er da i 4 armede rundkjøringer. Ergo vil kjøremønster B være det korrekte valget. det er derimot ikke ulovlig å kjøre som i eksempel A, men da vil man ha vikeplikt for den som kjører som i eksempel B.

 

og angående Lastebil.. folk som kjører personbil her inviteres til å bli med meg på jobb en dag. så kan dere få se hvordan trafikkbildet oppleves fra en bil noe større enn en nissan micra, det er skremmende hvordan folk oppfører seg. i rundkjøringer HIVER folk seg ut foran deg, samme på E6/E18 folk kommer kjørende i akselerasjonsfeltet i 10km/h UNDER fatrsgrensa, noe som medfører at jeg må bremse. Siden jeg kjører en bil som har vesentlig flere kilo pr HK medfører dette at jeg bruker lang tid på å nå rett hastighet igjen.. noe som medfører kø, som igjen medfører at bilistene bak meg blir forbanna på meg som kjører lastebilen fordi jeg lager kø. så folkens.. det ER lov å ta litt hensyn til større kjøretøyer.. :)

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere lastebilsjafører.

 

Ja, vi skal ta hensyn, dersom det kan vurderes til fornuftig i den aktuelle situasjon. Men dersom vi ikke gjør det, så skal ikke dere presse oss av veien fordet ;)

 

Nikk og smil pent hvis vi tar hensyn, og hvis vi ikke gjør det? Nei, da får du tenke inni deg at det var dumt. Som sagt, det er de samme vikepliktreglene for oss begge.

Hilsen Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liknende rundkjøring her i byen.

På oppkjøringa kjørte jeg kjøremønster B. Fikk en 2-er feil.

Sensoren sa at hvis utgangen av rundkøringa var over halvveis rundt så skulle en ligge i venstre felt

Så jeg antar at A er riktig

Om jeg kjører i venstre felt får være en annen sak

 

Hvordan kan du få feil på det? Hvis utgangen var MER enn halvveis rundt skal du ligge i A. Hvis rundkjøringen har tre armer skal du ligge på høyresiden av veibanen om du skal til høyre og rett frem, å til venstre i veibanen om du skal til venstre.. As simple as that..

 

Har ikke lest hele topicen, men måtte bare si det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt ann på størrelsen av rundkjøringa, men hvis du titter på skiltet som er satt opp før rundkjøringa ser man ofte et kjørekart, for hvilke felt du kan og skal ligge i.

 

Ikke helt sikker hva du vil fram med på tegninga di. Er det ett eller to kjørefelt mot rundkjøringa? Hvis det er ett kjørefelt mot rundkjøringa, to kjørefelt i rundkjøringa, er det ganske logiskt å forstå at man skal kjøre B-ruta.

 

Dersom det er to kjørefelt mot rundkjøringa, to felt i rundkjøringa, ett felt ut av rundkjøringa, ville jeg valgt B da og.

 

Men dersom det er to kjørefelt mot rundkjøringa, to felt i rundkjøringa og to felt ut av rundkjøringa blir det jo litt morsommere. Er det lite trafikk rundt skuta kjører jeg gjerne A dersom jeg ligger i venstre feltet fra før og har planer om å kjøre det feltet videre. Er det mye trafikk, legger jeg heller en plan å kommer meg over i høyrefeltet, og kjører B-ruta. Sjekker alltid om det kommer biler bak og på siden hvis jeg kjører A-feltet i en slik situasjon. Bedre å ta en ekstra runde enn å støte borti som kommer på høyresiden din. Bruk blinklys!

 

Når det gjelder plassforbruk til tyngre kjøretøy syns jeg det er helt fint at dem legger seg midt mellom begge feltene så lenge dem bruker blinkelysene skikkelig.

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du få feil på det? Hvis utgangen var MER enn halvveis rundt skal du ligge i A. Hvis rundkjøringen har tre armer skal du ligge på høyresiden av veibanen om du skal til høyre og rett frem, å til venstre i veibanen om du skal til venstre.. As simple as that..

 

Har ikke lest hele topicen, men måtte bare si det..

Jeg lå i høyre felt. Siden jeg skulle over halvveis så ble dette feil.

Var den eneste feilen jeg hadde så jeg orket ikke å plage sensoren med spørsmål. Jeg ville heller ha det fine midlertidige kjørebeviset og komme meg hjem til bilen.

- Ford Escort XR3i '86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Klokka: Jeg blir forbanna på idioter som skal presse seg forbi lastebiler og busser i rundkjøring. Endel har ikke tekniske kunnskaper om svingradius og størrelse, og skjønner derfor ikke at lastebiler og busser har vanskelig for å holde seg innenfor stiplede linjer i rundkjøringer. Forstår man ikke det, fortjener man å få et lasteplan i siden.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår