Gå til innhold

Klunkelyd foran på Golf 4

Ranger emnet

asimon

Anbefalte innlegg

Mange har skrevet om problemer med klunke/dunke-lyder både foran og bak når de kjører over småhumper. Jeg har også dette problemet (den har gått bare 63000 km), og føler derfor at jeg skriver på vegne av mange. Det sies at man er ikke nødt til å gjøre noe med det, men lyden er forferdelig irriterende, og så er det flaut når andre sitter på. Problemet dukker opp etter ca. 20000 km på de fleste bilene. Har lest om forskjellige diagnoser som; slitte fjærbenslager og diverse foringer. :bump

Kan noen som er ganske sikker på dette fortelle hva som er mest sansynlig årsak (siden mange har problemet må det være god erfaring på dette området?), og fortelle hva som må gjøres. Om mulig, ønsker jeg en steppvis forklaring på hvordan det utføres. Gjerne med bilder.

Jeg ønsker nødig at VW-verksted skal tjene penger på dette.

Storforlangende? :wave Neida.

Forresten: Skulle tro VW tok ansvar og rettet opp feilene på alle bilene en gang for alle siden det er et så vanlig problem? :hammer I det minste burde de gi alvorlig rabatt på utførelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men siden dette visstnok skjer med nesten alle WV og Audi`er så må det vel være noe helt spesielt som er årsaken?

Jeg har liksom vanskelig for å tro at hele opphengssystemet og støtdemperene er bare noe rakkelverk. Har forståelsen for at biler som har gått 2 - 300000 km har slitte foringer og diverse, men ikke biler som har gått 20000 km.

Jeg går ikke med på at det kan være en masse forskjellige årsaker til dette. Hvis det skulle vise seg å være det, så må vi begynne å slakte det gode ryktet til VW og Audi. Jeg har jo en Golf, som er den mest populære bilen av alle...? Jeg har hatt ca. 10 biler, og mange har gått mye mer enn denne Golfen. Har aldri opplevd dette problemet før. Men så er det også min første VW. Begynner å angre...

Jeg aksepterer ikke å få denne utgiften og jobben hver 20000 km :fire:

Jeg gjentar altså spørsmålet til noen som vet dette med sikkerhet, og ikke noen som bare tror:

Hva er den mest sansynlige (vanligste) årsaken, og hvordan fikser man det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest igjennom alle postene her.. men har du senket bilen?

Når du eventuellt monteret det, løste du på alle foringene da etter at bilen var slept ned, for så å etterstramme på nytt?

Dersom du har kjørt en bil orginal en stund, så "setter" foringene seg i den "posisjonen" når du så senker den, så forandrer du totalt på dette, og dersom du ikke løsner på boltene som holder disse, slik at foringene har mulighet for å vri seg på plass ihht den nye høyden på bilen, så vil du isteden kun vri gummi'en i foringene og denne vil ganske fort ryke.

Hadde selv klunke-lyder på golf'en min etter ca 10000 kjørte kilometer med KW variant 2 senkesett. hørtes ut som hele motoren eller heler opphenget var løst. Visste seg at det var et lite kule-ledd på de ende-armene til stabilisator-staget som hadde tatt kvelden. Ble helt stille etter at jeg byttet disse.. kan egentlig ikke skjønne at dette lille kule-leddet (Ser ut som ei styrekule) kunne lage så masse bråk.

Om bilen din er orginal, så vil jeg tro det er foringene som i innlegget over her som er gåen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har det regnet.

Klonkelyden var der fortsatt, altså har det ingenting med fuktighet i luften å gjøre.

Det høres ut som noe som slår svakt oppi ett eller annet. Gummi mot metall? Bare når jeg kjører over småhumper i veien i lav fart. Vanlige fartsdumper høres ikke.

Det er også noe gnisselyd - gummi mot metall, men det er ikke den jeg snakker om.

Kanskje det da kan være "gummiputen" øverst i støtdemperen?

Hva vet jeg... helpme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var jeg på VW verksted og fikk en diagnose:

Bærekule på høyre side må byttes blah

Mekanikeren tippet i utgangspunktet på at det var bakre stabstagforing som måtte byttes, men det var det altså ikke.

Når bærekulen er byttet (den 20.10.) så får dere vite om lyden også er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider