Gå til innhold

trimming av motor??!??

Ranger emnet


ice_man

Anbefalte innlegg

jeg lurer på hva jeg skal gjøre m mine to motorer...

jeg har jo som kjent kjøpt meg en :chevy monte calo,og den motoren som sto i bilen(en ogrinal ss 305 motor) brukte litt olje,og den skal angivelig være 250+ hk

men på samme tid så fikk jeg men en "vanlig" v8´r, også en 305,som ikke bruker olje eller noe, å den skal være 160-180hk(skjekket av folk som har god peil på det der)

så kommer d store spm'et mitt....:

har tenkt på å overhale ss motoren å kansje skifte kam i den, men så kom d en glup ideè fra en kompis av meg som jobber me disse bilene å sa, kan du ikke bare skifte insug å kam på den gode motoren så slipper du å overhale den som ikke fult så god.....hmm tenkte jeg jo seff... men fant ut at jeg måtte forhøre meg litt rundt...uanz hva jeg skal gjøre så betaler jeg bare for delene å ikke for jobben...jeg har en mekaniker som skal hjelpe meg.

 

å det er vell egentlig her at jeg spør....hva merer dere jeg skal gjøre??

skal jeg overhale og skifte kam i motor 1 eller bare skifte innsug å kam på motor 2??

Sign: ice_man :naaaws

The Line Belove Is False

The Line Above Is True :driving

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei fauske, rognan her...

 

er det du som gasser rundt i den hvite montyen??

bruker den LITT olje?? :D :D :hello: hehe

 

RPV: HELT normalt å legge på 50hk her oppe...:) cheers cheers

 

ice-man:BRUK DEN BESTE MOTOREN!den som bruker olje, kan være slitte ventilstyringer eller ventiltettinger...

hør her: jeg kan porte toppene for deg! så kjøper du en ny kam, innsug og hedders! så får du 300ekte hk. har du penger kjøper du en litt bedre converter også! jeg skal porte billig fordi jeg vil ha mer biler med krutt i her oppe!

 

Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er så enkelt! men du må vite hvilket innsug,forgasser og kam som passer sammen! samt, du må ikke ha mere kam enn f.eks. toppene kan klare... alt handler om å ha deler som jobber sammen! den rette kombinasjon.

f.eks. nytt singelplane-innsug og stooor forgasser på ellers original motor,er bortkastet penger! :drive2

 

som en hovedregel: .(kan du si til alle og vite selv) -1hk pr. kubikktomme er ikke noe problem! det får alle som bygger motor til! hvis ikke, kan de det ikke!

 

1hk/cui er heller ikke en dyr affære! da kan man somregel bruke original bunndel, og std. topper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant.

 

Her er mitt foreløpbige utgangspunkt:

En stk Chevrolet 350 1992 modell TBI som skal bygges om til forgasser.

Motoren har gått 130000km.

Har kjøpt Petronix flamethrower fordeler og Airgap 2-plan innsug.

Planlegger med en Demon 625 eller 650 cfm forgasser, STORT luftfilter og full-lengde headers men det er ikke kjøpt ennå.

 

Hva mener du kan gjøres for å få 350 EKTE hkr i denne?

Annen kam? Har hørt at TBI motorene har annen kam enn ellers like forgassermotorer?

Etpar brukte/overhalte Vortec topper direkte fra USA er kanskje billigere enn å maskinere de toppene som sitter på?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei fauske, rognan her...

 

er det du som gasser rundt i den hvite montyen??

bruker den LITT olje?? :D :D :hello: hehe

 

RPV: HELT normalt å legge på 50hk her oppe...:) cheers cheers

 

ice-man:BRUK DEN BESTE MOTOREN!den som bruker olje, kan være slitte ventilstyringer eller ventiltettinger...

hør her: jeg kan porte toppene for deg! så kjøper du en ny kam, innsug og hedders! så får du 300ekte hk. har du penger kjøper du en litt bedre converter også! jeg skal porte billig fordi jeg vil ha mer biler med krutt i her oppe!

 

Daniel

 

 

hei rognan.... cheers

joda d er nåkk jeg som ratter rundt i den hvite montyen:drive2 :)

ja....den bruker LITT olje...hehe

ja d var det jeg tenkte jeg skulle gjøre...men var ikke sikker...

men hva skal du ha for å porte de da? har ikke alverden m $....men d skal vi fikse. d er han som har byggd den orange malibuen på fauske som skal handle deler og hjelpe meg m å fikse så d er ikke noe prob å finne rette deler for den motoren....men d hadde jo ikke skadet å få porta litt oxo:)hehe cheers

 

men hvorfor skal jeg kjøpe en ny conwerter?? jeg skal overhale kassa i den oxo, å få den preppa litt...tror du ikke d er nåkk?? (føler meg dum....første bilen :chevy jeg har....så....må jo spørre...litt dumt:))

Sign: ice_man :naaaws

The Line Belove Is False

The Line Above Is True :driving

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvorfor skal jeg kjøpe en ny conwerter?? jeg skal overhale kassa i den oxo, å få den preppa litt...tror du ikke d er nåkk?? (føler meg dum....første bilen :chevy jeg har....så....må jo spørre...litt dumt:))

 

Regner med at han vil anbefale deg en converter med litt høyere stall speed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

trimming er et interesant tema:) :bump

 

ice-man:ja, som rpv sier, du bør ha litt mere stallspeed!

grunn: når man trimmer motoren ,flytter man effektkurven opp i turtallsregisteret! converteren bør stalle der kammen begynner å virke!

skal vi få 300HK ut av 305,en noe som er ganske mye effekt for en så liten motor,må vi ha en converter med mere stall, ellers blir bilen veldig død i starten!

montyen er jo i tillegg en litt tung bil:)

MÅ IKKE,men anbefales STERKT!

jeg kan porte toppene for 200,- pr. sylinder?

billigere,men da blir det ikke like bra...

 

HOTROD:det er jo samme blokka, så tror ikke kammen ser anderledes ut fysisk!

BESTEM KAM FØR DU KJØPER RESTEN AV MOTOREN!

du kan ikke hente 350hk ut av en 350 med std. kam....

 

tips: spar penger,så kjøper du edelbrokk-settet! kam,topp,forg. :)

 

vil du selge tpi-innsuget? billig? har du ledningsnettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hotrod:

jeg har et tips på kam...nye serien til lunati...voodoo-kammene... gode kammer! god effekt, og bred effektkurve! du bør få kompresjonen opp til 9.5:1 - 9.8:1,

den har 227/233' @ .050, 489i,504e i løft. da bør du nå 350hk...

gå for minst en 650 forgasser!

 

orignal bunndel

original topper,bytte ventilfjærer

denne kammen

airgap innsuget

650cfm fuggis

headers + dobbelt 2.5" anlegg,gjerne med x-pipe

plane toppene opp til 9.6:1 komp. (vil nok gå med 95okt. da!)

 

når du vil ha mer effekt, kan du bytte topper,så følger hvassere kam, så nytt innsug, så større forgasser osv..en evig OND sirkel, som koster MYE penger! men ÅJÅJÅJ hvor gøy!

 

har du innsug og fordeler nå, må du sikkert ut med 6-8tusen til vil jeg tro før du har komplett motor..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iceman:

 

kam:samme som jeg anbefaler til hotrod, eller hakket mindre. 2000?

innsug: har du dette? ikke?-kjøp et 2plans innsug. gjerne edelbrock 1500?

performer...rpm?

forgasser: det har du? må være 4-porter!

topper: det har du! plan opp til 9.5:1-9.8:1 kompresjon, og portes litt eller mye... 1500-3000?

headers!!!!! 2000?

dobbelt 2" eller 2.5" eksos 500?

converter med 2400-2600stall 2000

 

pris: 8-10K

 

spar penger i vinter, så har du en dobbelt så sprek bil til neste sesong!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fysisk!

BESTEM KAM FØR DU KJØPER RESTEN AV MOTOREN!

du kan ikke hente 350hk ut av en 350 med std. kam....

 

tips: spar penger,så kjøper du edelbrokk-settet! kam,topp,forg. :)

 

vil du selge tpi-innsuget? billig? har du ledningsnettet?

 

Har fortsatt TBI innsuget (NB! Ikke TPI!).

Throttle bodyen har gått på søpla sammen med ledningsnettet som uansett var delvis ødelagt, manglet hjerne osv.

 

Når det er snakk om topper har jeg skjønt at lett modifiserte Vortec topper skal være mye "bang for the buck's". Disse går ferdig modifiserte og overhalte på Ebay for ganske greie priser.

Etpar sånne, pluss passende kam hadde vært hiven!

I utgangspunktet har jeg imidlertid tenkt å kjøre med original oppsett pga økonomien, men med innsug og forgasser som også vil passe overnenvte modifikasjoner. (Ok jeg vet at jeg må ha nytt innsug pga annet boltmønster på Vortec topper...)

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har en ford 351 windsor motor som det skal være 250 orginale hk i, så har jeg skaffet meg kam med nesten 500 i løft, edelbrock performer innsug og edelbrock performer 600cfm forgasser, noen som kan si meg ca hvor mange gamp jeg har nå?? gjærne NM og?

Lurer også ca hvor mye den er vært i pris?

Motor er 78 mod og totaloverhalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår