Gå til innhold

Generelt om Bytting av motor

Ranger emnet

ekdal

Anbefalte innlegg

hvordan er det å bytte motor på hvem som helst bil?

har lite greie på bil og spør derfor:

- er det vanskelig å bytte en motor og sette inn en motor av annet slag og eller fra annet bilmarke?

-hvordan er det med motor fester og slikt da?

-for eksempel, og ta ut en motor fra en primera, og sette inn en... bmw motor for eksempel da.

- finnes det noe tabell over hva slags motorer man kan ha en en spesifikk bil?

- eller kan man ha alt mulig i en bil bare man rigger til så det fungerer?

Riding the Bullet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke prøvd meg på å kryssbytte merker siden både motorfester, drivverk, elektriske, eksos, radiator er forskjellig. Klart alt går, men ta eksemplet ditt Nissan med BMW motor, ville jeg nok fått tak i hele BMW'en og et godt sveisepparat siden det kan bli drastiske ombygginger i karosseriet.

Siden du i tillegg sier du har lite peiling på bil, vil jeg bare komme med et rungende NEI!

Jeg har selv byttet motorer i båter fra f.eks Volvo Penta til Yanmar, og det er ingen liten jobb. Det er forresten lettere å bytte motor i båter enn på bil.

'98 Vectra STV 1.8i 16v (i bruk)

'92 Vectra 1.8i (motoroverhaling)

'95 Astra 1.8i 16v stv. (til salgs)

'86 Scorpio 2.0iCL (solgt)

'86 Sierra 2.0L stv (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar. men et annet spørsmål da:

- jeg har en primera slx 16v 2.0 liter. er det samme motor fester og elektrisk og det der på en primera gt motor? eller er det helt forskjellig der også?

- hva med renovrering av motor? krever det mye kunnskap dersom jeg skal ta ut motoren plukke ut hver del og rense hele greia, for så å sette hele motoren sammen igjen, og skifte ut slitte/ødelagte deler?

- er alle delene i en motor spesial laget til akuratt den motoren? eller finnes det deler jeg kan ta fra en annen motor og sette i min motor, for eksempel reimer, kamdrev, stempler og slikt?

Riding the Bullet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaumann skrev:
Overhaling av motorer overlates til profesjonelle!

For no tull.... Hvis man har litt mot og litt basic kunskaper så går det helt fint.

Kjøp en bok om motoroverhaling og sett deg litt inn i åssen ting fungerer og hva man må passe på.

Det hjelper selvfølgelig med noen som kan hjelpe deg litt og da.

66 Chevrolet El Camino

Lenke til kommentar
Del på andre sider