Gå til innhold

Volvo 340-360, girkasse bak?

Ranger emnet


JChE

Anbefalte innlegg

Clutchen sitter i et eget hus skrudd fast i blokka på motoren. Fra huset går en tunell som akslingen går gjennom. Akslingen går så til girkassen som befinner seg bak i bilen.

 

Forøverig er dette et helt lukke system og jeg synes det er ganske genialt ;)

 

Vektfordelingen suger likevell da, spinne på flat mark som ingenting.

 

En artig detalj er at akslingen som går i tunellen er ca 2cm i diameter, utrolig hva den holder.........

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke så mye moment på den akselen som en vanlig mellomaksel siden momentet fra motoren ikke har blitt ganget opp igjennom en girkasse først.

 

Likevell så er det utrolig synes jeg da, tenker bare på alle de gangene jeg revet løs i en burnout med den tynne akselen.

 

Volvo motorer er ikke akkurat momentløse ;)

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevell så er det utrolig synes jeg da, tenker bare på alle de gangene jeg revet løs i en burnout med den tynne akselen.

 

Volvo motorer er ikke akkurat momentløse ;)

 

Hehe, er sant det. Husker jeg var litt nærvøs for at den tynne akselen som gikk rundt med 6500rpm rett ved meg skulle ryke når jeg herja med 360'en min. :drive2

- Honda CB750K 1977mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, er sant det. Husker jeg var litt nærvøs for at den tynne akselen som gikk rundt med 6500rpm rett ved meg skulle ryke når jeg herja med 360'en min. :drive2

 

Savner lyden av kjølevifta som blåste så fælt når jeg trøkte gassen i bånn. Hørtes ut som et lite propellfly......

 

mimre, mimre........

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkkabil på vinterføre!

 

Hadde en som satte seg fast på flatmark (helt slett parkeringsplass med is og litt vann oppå) hadde bil med nye piggdekk.

 

Kjørte pent inn på plassen, stoppet pent, skulle kjøre igang igjen, men da måtte jeg ha hjelp til å komme igang!

 

Har mange eksempler på dårlig fremkommelighet med disse bilene!

 

Helt ålreit bil (etter 86) sålenge det er noenlunde tørr asfalt

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektfordelingen på 340/360 er egentlig ganske bra, men de har stiv bakaksel (men løse stikkaksler ut fra girkasse) samt det håpløst gammeldagse torsjonsfjæringssystemet!

 

 

Kombinert gir dette elendig veigrep på alt annet enn tørt føre! Det er mitt inntrykk

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår