Gå til innhold

nesten null bremser!!!

Ranger emnet

Borg

Anbefalte innlegg

Hei har ettips til deg.

Caliperen foran har 2 bremsekretser men 3 luftenippler. 2 av de står nede, en på hver side. Disse må luftes samtidig, ellers flytter du bare luften mellom de 2 luftenipplene. Den øvre kan luftes for seg selv. Dette er noe jeg har erfart selv ettersom det har rullet noen 240 gjennom tunet her. På 740 og 940 er det bare en luftenippel. Uansett skal du begynne med bremsekretsene lengst borte ,dvs høyrebak ,venstre bak høyre foran og venstre foran. Du trenger ikke en halv meter med gjennomsiktig slange ,bare så mye at du ikke må krølle den rundt bilen.

Ta slangen ned i en colaflaske som du fyller litt vann i og så fyller du væske i beholderen og har åpen nippel mens noen pumper. Når du ser på væsken i flasken at det ikke kommer luftbobler, så bytter du hjul. Du må sikkert tømme flasken en gang i mellom, men fyll på kun ny bremsevæske. når du bruker vann i "kontrollflasken" så kan du ikke bruke om igjen bremsevæsken. Uansett alltid ny væske på. Det er ikke lurt å bruke bremsevæsken du lufter ut om igjen pga vann som har kommet i over tidens løp samt at kokepunktet på bremsevæske synker ved alderen ,noe som kan føre til koking av bremsevæske og fading/manglende bremsekraft.

Du kan hvis du ikke har hjelp bruke et spesialvertøy biltema har som man kopler mot dekkventilen for å lufte. På min jobb har vi trykkluftutsyr til dette.

Lykke til

Hilsen Børge ( Gaia Verksted AS - Bergen - Buss - Last - Minibuss - Personbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vist pedalen glir sakte i bunn er nok hoved sylingderen gåen. det skjedde vertfall på min.

den står på utsiden av bremsekraft forsterkeren og er lett å bytte.

selges billig på biltema tror jeg.

Må bare si at det er greit volvo og biltema er svenskt begge to, men............biltema stinker.

Du får jo delene nesten til samme pris hos mekonomen.

og nå er delene hos merkeforhandler stort sett samme leverandør som til mekonomen og hella.

Sjekk priser litt rundt. Biltema stinker på slitedeler og sånt. men værktøy og forbruks materiell er bra til prisen............

Det er kjedelig og vite alt, men ikke vite hvorfor!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider