Gå til innhold

volvo 440 1.7 i starter ikke, innsprøytningsfeil?

Ranger emnet

Stig-Arne

Anbefalte innlegg

Har en volvo 440 som i dag sviktet meg litt.

Opplevde først ett skikkelig nykk i bilen når jeg kjørte, forsvant for så å komme tilbake rett etterpå. En svakk bakke som jeg normalt kommer meg opp i 5 giret uten noe særlig gass klarte jeg såvidt på 3 giret.

Dette ble bare verre og verre så jeg stoppet og sjekket hva det kunne være fornoe, ikke at jeg ble klokere av den grunn.

Sjekket tennpluggene, fordeler uten å oppdage noe lurt.

Fikk så tak i nye tennplugger bare for å være på den sikre siden, selv om de gamle knapt hadde gådd 2000 km.

Jeg kunne se en liten gnist, men siden jeg var alene så var det vanskelig å få jordet pluggen skikkelig samtidig som jeg kjørte startmotoren. Så min konklusjon der ble at tenningen er iorden.

Men, når jeg så skal prøve å starte så starter den ikke,. men det rare er at pluggene er helt tørre. Og bensinpumpen går og det kommer bensin frem til dyserøret hvor injektorene er montert.

Da kan det vel tyde på at styringsenheten til innsprøytningen har tatt kvelden?

Men om tenningen hadde kveldet, så skulle vel bensinen ha kommet frem i sylinderen fordet?

Eller kan det være andre feilkilder ?

Har jeg konkludert rett eller?

Skal nemmlig få sendt ny enhet fra opphøgger i morgen til 1500 kr sammens med en tenningsenhet til 400 kr.

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, virker på meg som ikke det skal ha noe å si da.

Har nå tatt av strømmen for å kanskje håpe på at hjernen "resetter" seg på en eller annen måte.

Noen som vet om en guide til feilsøking på Bosch Jetronic systemet?

Eller noen som helst dokumentasjon på det innsprøytnings systemet..?

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter hva jeg kan finne ut er det en LH Jetronic som sitter på denne bilen.

Har funne noe, men der står det om at jeg skal ha en diagnose lampe, eller en lampe med check engine.. noe jeg neppe har.

Bruker du bilen ofte? Gammelbensin? Prøv å start, ta så ut en plugg og kjenn etter bensinlukt. Er du innom bensinstasjonen sjelden kan bensinen være dårlig evt fullt med kondensvatn. Det kan jo være lambdasonden kanskje.... tett bensinfilter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker bilen ganske mye ja. blir vel ca 1000 km pr mnd.

bensinfilteret har vel stått på nå i vel 15 k km.. men bensinen er klar og fin i det den går inn i dyserøret til injektorene.

Pluggene blir ikke bløt når jeg prøver å starte, så etter hva jeg kan forstå så ligger det noe feil med innsprøytningen.

Blir mest sansynlig å levere bilen inn på ett volvo verksted for å diagnose.. så får jeg se hva jeg gjør etter det.

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider