Gå til innhold

Audi skryter for mye av seiere

Ranger emnet


Kebab gud

Anbefalte innlegg

Alle vet at Audi skryter litt vel mye av seierene de har i div motorsport..

men har de "rett" til det?

eks la oss se på Litt av demmes consept biler ...

Audi "Pikes Peak" det var konseptbilen som nå har blitt Audi Q7..

så la oss ta en titt på audi i pikes Peak..

 

Audi kjørte Pikes peak for første gang i 1985 med en Sport quattro som satte en ny rekord på 11minutter og 25.39sekunder.

føreren da var Michele Mouton.. altså en kvinne.. noe som gjorde seieren ekstra sur for Amcar gutta der..

i 1986 kom de tilbake med Bobby Unser Sr bak rattet og satte en ny rekord.. 16 sekunder raskere enn Michele klarte året før

 

Så langt så bra

MEN!

i 1987 kom Peugeot på banen .. (også resten av gruppeB gutta og noen nye.. bla en 4wd RX7 :P)

det året vant Walter Rohrl i en Audi.. med ny rekord på 10:47.85.. men det var ekstremt flaks.. for Peugeot kjørt av Ari Vatanen var rett bak..

 

Så gikk det galt for Audi

i 1988 kjørte Ari Vatanen sin lille pugg til en ny rekord på 10:47.22..

slik sto det..

 

helt til 1994 når en rally fører fra new zealand bestmte seg for å ta en Toyota Celica GT4 (ST205) og modifisere litt..

han endte opp med å sette en ny rekord på 10:04.06.. en rekord som står den dag i dag..

så hvem fortjener å skryte av Pikes Peak.. jo... Toyota..

 

La oss ta en titt på en annen av audi sine Konsept biler...

Audi Lemans..

ganske fornuftig navn.. men igjen.. de fortjener det ikke

ja de har noen seiere i Lemans.. men hvor mange ganger har de egentlig vunnet?

7? 8? .. prøv heller 5.. og bare 3 av de var på rad..

de vant i 2000, 2001 og 2002.. så et tap derretter 2004 og 2005..

hvor får audi folket tallet 7 fra da tro? .. joda.. det har noe med 1 av førerene i vinner bilene..

Tom Kristensen.. dansken som har vunnet Le mans 7 på .. 6 av de på rad..

(Porsche, Audi og Bentley)

 

men hvem fortjener egentlig å kunne skryte av Le mans?

er mange det .. men Porsche er de som har vunnet flest ganger på rad.. jo hele 7 ganger på rad.. og det var på 80-tallet

totalt har de vunnet 14 ganger..

 

så hvem fortjener å kunne skryte av lemans? .. Porsche (de fortjener også bank.. er demmes feil at 5 liter klassen er ulovlig :P)

 

Såååå.. hva er neste? .. joda de skryter FÆLT av rally.. spesielt gruppeB

Såå la oss ta en titt!

 

Året er 1983 og gruppe B blir først... Audi vinner..

Året er 1984 og gruppeB fortsetter.. Audi vinner.. såvidt.. Året Peugeot satset frisk med Ari bak rattet..

Peugeot kom inn midt i sesongen og tokk mange seiere fra audi.. så mye at en ulykke var alt som skilte Peugeot og audi i poeng..

men slik er rally.. ulykker er en del av gamet

Året er 1985 og gruppeB lever enda.. Peugeot Dominerer som faen..

selv om Audi fikk en SWB S1 så hjelper det ikke Peugeot sin 205 T16 med Ari bak rattet er overlegen...

Året er 1986 og GruppeB slutter.... men før Lagene trakk seg etter dødsulykken til Henri Toivonen.. så ble Audi latterligjort av både Lancia og Pug..

(faktisk ledet Henri Toivonen (lancia) mesterskapet da han døde)

jeg vil også her og nå drepe en myte.. nei Ford RS200 vant ALDRI et gruppeB løp.. faktisk skuffet den stort .. og drepte noen tilskuere.. pga sterk understyring..

 

Så .. joda .. audi vant flest GruppeB løp.. greit..

men hadde du spurt hvem som helst som ikke var fan av et spesielt lag i starten av 1986 hvem som var den mest legendariske GruppeB bilen .. ville alle svart Peugot sin.. den var bare så overlegen etter den kom forsent i 1984 og etter den vant i 1985..

selvsagt.. Lancia sin S4 ledet i 86.. :P

 

 

Jeg synes Audi skryter for mye av seiere.. spesielt når det er andre som har prestert MYE bedre..

 

PS: ... hvorfor skryter de ikke av DTM? .. kan noen svare på det?

har enda ikke sett noe klip i reklame eller noe fra DTM..

åå joda.. det er vel fordi de bare har vunnet 2 av sesongene .. mens mercedes har vunnet 3 :P (Nye DTM..)

(kan vel nå legge til at DTM neste år blir kjedelig.. MG måtte trekke seg før de fikk kjøre pga konkursen:P.. og Opel skal ikke kjøre neste år.. så da blir det Audi vs Merce..altså.. :P bare de 2 som deltar:P er jo Audi VS merce uansett :P opel har bare 1 andre plass sesongs lista :P)

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

at de skryter litt av Lemans synes jeg er helt greit.

 

'99 var tross alt første året de var med, og har deretter dominert:

 

'99 - 3 og 4 plass

'00 - 1 , 2 , 3 plass

'01 - 1 , 2 plass og Bentley på 3, som er en Audi R8 med annet skall.

'02 - 1 , 2 , 3 , 7 og Bently på 4 plass

'03 - Bentley på 1. og 2. , Audi 3. og 4.

'04 - 1 , 2 , 3 plass

'05 - 1 og 3 plass

 

skryter litt av DTM også, har jo laget spesialversjon av A4 blandt annet for å feire at de vant ifjord.

 

Må jo tenke på at Audi ikke har drevet noe serlig med motorsport før tidlig på 80'tallet, og etter det har de jo fått til en god del. Fått 4wd til å bli forbudt i Btcc blandt annet:D

- '01 SEAT Leon 4 20VT

X '96 VW Polo Colour Concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har vi en som er misunnelig fordi han ikke kjører Audi ;) hehehe

hadde jeg vert det hadde jeg mest sansynlig kjørt audi .. hadde jeg ikke?

 

nei faktisk er jeg stolt over å ha overtalt totalt 4 personet til å ta noe annet enn audi..

mitt største nederlag er at jeg aldri klarte å overtale min bror .. :(

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi er en av bilverdenens absolutt beste på merkevarebygging, det er egentlig hele forklaringen. Enkelt og greit. Det er salgsfremmende tiltak - ikke skryt. Kundene føler at de ved å kjøpe bilene tar del i indentiteten til en av motorsportens store revolusjonerende bilprodusenter. De lever av å selge peronbiler, ofte med et langt sportligere preg enn gjennosnittsbilen og iallefall langt sportsligere enn Toyota og Peugeot som nevnes her. Peugeot leverer jo ikke engang turbo og 4-hjulstrekk på 206 og 307 som de har herjet WRC-løypene med de siste årene. Hva har de å reklamere for da ?

 

Bruk bilene som var utgangspunkt for Pikes Peak seirene som nevnes som eksempel. Gateversjonen Urquattro (for ikke å snakke om SportQuatttroen) er fortsatt svært populære og har for lengst inntatt samlerverdi-stigen over hele verden. Kan du si det samme med Peugeot 405 som Vatanen kjørte ? Neppe...

 

2005 er i tillegg 25 års jubileum for merkenavnet Quattro og selvsagt gjør de de de kan for å dra nytte av det så godt de kan i år.

 

Å hevde at Audi har lite å vise til sier vel mer om din manglende historiske kunnskap fra moderne motorsport, enn at det er skryt fra Audi's side.

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi er en av bilverdenens absolutt beste på merkevarebygging, det er egentlig hele forklaringen. Enkelt og greit. Det er salgsfremmende tiltak - ikke skryt. Kundene føler at de ved å kjøpe bilene tar del i indentiteten til en av motorsportens store revolusjonerende bilprodusenter. De lever av å selge peronbiler, ofte med et langt sportligere preg enn gjennosnittsbilen og iallefall langt sportsligere enn Toyota og Peugeot som nevnes her. Peugeot leverer jo ikke engang turbo og 4-hjulstrekk på 206 og 307 som de har herjet WRC-løypene med de siste årene. Hva har de å reklamere for da ?

 

Bruk bilene som var utgangspunkt for Pikes Peak seirene som nevnes som eksempel. Gateversjonen Urquattro (for ikke å snakke om SportQuatttroen) er fortsatt svært populære og har for lengst inntatt samlerverdi-stigen over hele verden. Kan du si det samme med Peugeot 405 som Vatanen kjørte ? Neppe...

 

2005 er i tillegg 25 års jubileum for merkenavnet Quattro og selvsagt gjør de de de kan for å dra nytte av det så godt de kan i år.

 

Å hevde at Audi har lite å vise til sier vel mer om din manglende historiske kunnskap fra moderne motorsport, enn at det er skryt fra Audi's side.

Veldig enig! Men er den 405 i live fortsatt? Har et parr dvder med den bilen og det går noe helt jævlig.

Har vel noe med at audi og har blitt veldig hypa opp.

90 Bmw 318is

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden fatter jeg ikke, er det sånn at du, Kebab Gud har avesjon mot andre bilmerker å prøver å rakke ned dem mest mulig?

 

Hva er pointet egentlig, er mange bilmerker som har hevdet seg mer eller mindre innen motorsport og alle fabrikkene bruker jo dette for alt det er verdt ikke sant? Det er jo derfor de satser på slikt...

 

Kan jo friske opp dine påstander om Hafsengens Escort:

 

"så aldri hva som var så spesielt med den bilen uansett ...

ohhh en gammel WRC bil som er trimmet ...

skal bare penger til for å kjøpe en WRC bil og trimme den da...

alle med nok penger kan gjøre det ...

 

Her snakker vi om en av Norges mest velbygde biler uansett merke? Jeg er ikke noe Ford-fan jeg heller, men jeg rakker ikke ned på folk som legger sjela si ned i sin bil, uansett om det er Volvo, Ford, BMW eller Nissan...

 

Jeg respekterer at andre har annen smak en meg, om jeg liker det eller ikke spiller mindre rolle, men du mener vel at vi alle skal kjøpe oss en BMW 318 og sitte på hjørnet å spise Kebab istedet, hvor spennende hadde det blitt da...??

 

Bare spør jeg... hellothere

 

Å du glemte å ta med at Audi Quattro ble kåret til Verdens beste rallybil gjennom alle tider... Ekke det kjipt da... cheers

Parts and Retards - Størst på senk i Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hadde du spurt hvem som helst som ikke var fan av et spesielt lag i starten av 1986 hvem som var den mest legendariske GruppeB bilen .. ville alle svart Peugot sin.. den var bare så overlegen etter den kom forsent i 1984 og etter den vant i 1985..

Spør du discovery så kåret de vel audi til den mest legendariske gruppe B bilen så jeg det virker som når du sier "hvemsomhelst" så er det vel kanskje deg selv du tenker på?

Og hvilken bilprodusent eller produsent av andre ting er det som ikke skryter litt ekstra/pynter litt på ting for å fremstå bedre?

De skal jo markedsføre seg selv og selge produktene sine.

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde jeg vert det hadde jeg mest sansynlig kjørt audi .. hadde jeg ikke?

 

nei faktisk er jeg stolt over å ha overtalt totalt 4 personet til å ta noe annet enn audi..

mitt største nederlag er at jeg aldri klarte å overtale min bror .. :(

 

Stakkars menneske... du må ha lite å bedrive tiden med, eller ble du overkjørt av en Audi i barndommen?

 

At V.A.G konsernet har flinke markedsførere som benytter sine meritter for å markedsføre merket ser ut som å tynge deg stort.

 

PS. Har ingenting imot BMW, bare enkelte av de som kjører det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet at Audi skryter litt vel mye av seierene de har i div motorsport..

men har de "rett" til det?

eks la oss se på Litt av demmes consept biler ...

Audi "Pikes Peak" det var konseptbilen som nå har blitt Audi Q7..

så la oss ta en titt på audi i pikes Peak..

 

Audi kjørte Pikes peak for første gang i 1985 med en Sport quattro som satte en ny rekord på 11minutter og 25.39sekunder.

føreren da var Michele Mouton.. altså en kvinne.. noe som gjorde seieren ekstra sur for Amcar gutta der..

i 1986 kom de tilbake med Bobby Unser Sr bak rattet og satte en ny rekord.. 16 sekunder raskere enn Michele klarte året før

 

Så langt så bra

MEN!

i 1987 kom Peugeot på banen .. (også resten av gruppeB gutta og noen nye.. bla en 4wd RX7 :P)

det året vant Walter Rohrl i en Audi.. med ny rekord på 10:47.85.. men det var ekstremt flaks.. for Peugeot kjørt av Ari Vatanen var rett bak..

 

Så gikk det galt for Audi

i 1988 kjørte Ari Vatanen sin lille pugg til en ny rekord på 10:47.22..

slik sto det..

 

helt til 1994 når en rally fører fra new zealand bestmte seg for å ta en Toyota Celica GT4 (ST205) og modifisere litt..

han endte opp med å sette en ny rekord på 10:04.06.. en rekord som står den dag i dag..

så hvem fortjener å skryte av Pikes Peak.. jo... Toyota..

 

La oss ta en titt på en annen av audi sine Konsept biler...

Audi Lemans..

ganske fornuftig navn.. men igjen.. de fortjener det ikke

ja de har noen seiere i Lemans.. men hvor mange ganger har de egentlig vunnet?

7? 8? .. prøv heller 5.. og bare 3 av de var på rad..

de vant i 2000, 2001 og 2002.. så et tap derretter 2004 og 2005..

hvor får audi folket tallet 7 fra da tro? .. joda.. det har noe med 1 av førerene i vinner bilene..

Tom Kristensen.. dansken som har vunnet Le mans 7 på .. 6 av de på rad..

(Porsche, Audi og Bentley)

 

men hvem fortjener egentlig å kunne skryte av Le mans?

er mange det .. men Porsche er de som har vunnet flest ganger på rad.. jo hele 7 ganger på rad.. og det var på 80-tallet

totalt har de vunnet 14 ganger..

 

så hvem fortjener å kunne skryte av lemans? .. Porsche (de fortjener også bank.. er demmes feil at 5 liter klassen er ulovlig :P)

 

Såååå.. hva er neste? .. joda de skryter FÆLT av rally.. spesielt gruppeB

Såå la oss ta en titt!

 

Året er 1983 og gruppe B blir først... Audi vinner..

Året er 1984 og gruppeB fortsetter.. Audi vinner.. såvidt.. Året Peugeot satset frisk med Ari bak rattet..

Peugeot kom inn midt i sesongen og tokk mange seiere fra audi.. så mye at en ulykke var alt som skilte Peugeot og audi i poeng..

men slik er rally.. ulykker er en del av gamet

Året er 1985 og gruppeB lever enda.. Peugeot Dominerer som faen..

selv om Audi fikk en SWB S1 så hjelper det ikke Peugeot sin 205 T16 med Ari bak rattet er overlegen...

Året er 1986 og GruppeB slutter.... men før Lagene trakk seg etter dødsulykken til Henri Toivonen.. så ble Audi latterligjort av både Lancia og Pug..

(faktisk ledet Henri Toivonen (lancia) mesterskapet da han døde)

jeg vil også her og nå drepe en myte.. nei Ford RS200 vant ALDRI et gruppeB løp.. faktisk skuffet den stort .. og drepte noen tilskuere.. pga sterk understyring..

 

Så .. joda .. audi vant flest GruppeB løp.. greit..

men hadde du spurt hvem som helst som ikke var fan av et spesielt lag i starten av 1986 hvem som var den mest legendariske GruppeB bilen .. ville alle svart Peugot sin.. den var bare så overlegen etter den kom forsent i 1984 og etter den vant i 1985..

selvsagt.. Lancia sin S4 ledet i 86.. :P

 

 

Jeg synes Audi skryter for mye av seiere.. spesielt når det er andre som har prestert MYE bedre..

 

PS: ... hvorfor skryter de ikke av DTM? .. kan noen svare på det?

har enda ikke sett noe klip i reklame eller noe fra DTM..

åå joda.. det er vel fordi de bare har vunnet 2 av sesongene .. mens mercedes har vunnet 3 :P (Nye DTM..)

(kan vel nå legge til at DTM neste år blir kjedelig.. MG måtte trekke seg før de fikk kjøre pga konkursen:P.. og Opel skal ikke kjøre neste år.. så da blir det Audi vs Merce..altså.. :P bare de 2 som deltar:P er jo Audi VS merce uansett :P opel har bare 1 andre plass sesongs lista :P)

 

Er halvveis enig med deg. Men Audi har dominert heftig i motorsport siden 80-tallet. Eller, vent. De lagde jo en 500 hk Le Mans-bil eller noe i 1936... 500!

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yay .. enda mer personangrep .. dette forumet er noe for seg selv...

 

 

nitewlkr: jeg skrev da tydlig at hadde du spørt noen i 1986.. senere ble den audien som forvant med all æren..

Det blir for dumt og si hadde du spurt noen i 86,hvordan kan du vite det?

Med peugot som vinner året før ville sikkert endel si det men når du sier den mest legendariske så tror jeg de vill sagt audi da de vant 2 sesonger før peugot og var den første med 4 hjulstrekk.

Og si at de forsvant med all æren.... æren for å ha vunnet 2 sesonger og brakt 4wd inn i rallysporten synes jeg da de faktisk fortjener :wave

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden fatter jeg ikke, er det sånn at du, Kebab Gud har avesjon mot andre bilmerker å prøver å rakke ned dem mest mulig?

 

Hva er pointet egentlig, er mange bilmerker som har hevdet seg mer eller mindre innen motorsport og alle fabrikkene bruker jo dette for alt det er verdt ikke sant? Det er jo derfor de satser på slikt...

 

Kan jo friske opp dine påstander om Hafsengens Escort:

 

 

 

Her snakker vi om en av Norges mest velbygde biler uansett merke? Jeg er ikke noe Ford-fan jeg heller, men jeg rakker ikke ned på folk som legger sjela si ned i sin bil, uansett om det er Volvo, Ford, BMW eller Nissan...

 

Jeg respekterer at andre har annen smak en meg, om jeg liker det eller ikke spiller mindre rolle, men du mener vel at vi alle skal kjøpe oss en BMW 318 og sitte på hjørnet å spise Kebab istedet, hvor spennende hadde det blitt da...??

 

Bare spør jeg... hellothere

 

Å du glemte å ta med at Audi Quattro ble kåret til Verdens beste rallybil gjennom alle tider... Ekke det kjipt da... cheers

du jeg er litt uenig med deg, det virker som at alle skal mene at den wrc escortn er akkurat slik du mener den er !

det er en RÅ bil det er min meining, men andre kan godt få lov til å ha motsatt meining fordiom! lev med det!

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår