Gå til innhold

Godkjent lite skilt likevel ikke lovlig?

Ranger emnet


Yahn

Anbefalte innlegg

Jeg ble her om dagen stoppet i teknisk kontroll av politiet, og fikk besked om at mitt GODKJENTE lille skilt foran ikke er lovlig. Jeg fikk tidlig min Mazda miata/MX-5 godkjent med lite skilt foran og bak, og dette er bemerket i vognkortet med "LS/LH" (lite smalt/lite høyt). Jeg fikk likevel beskjed av politiet om at dette var en feil gjort av trafikkstasjonen, fikk mangel-lapp for å kjøre med lite skilt foran, og 14 dager til å utbedre "feilen".

 

Da jeg var innom biltilsynet i Kristiansand for å få ordnet opp i det jeg trodde var en misforståelse, ble jeg ganske overrasket. Det hadde blitt gjort så mange feil med tildeling av små skilter, at alle med små skilt foran fikk nå mangellapp for at de skulle komme inn til trafikkstasjonene for ny vurdering. Jeg må derfor nå bestille time for ny vurdering, og med tanke på tidligere diskusjoner om temaet "lite skilt foran", ser jeg det som høyst sannsynlig at opprinnelig vurdering vil bli tilbaketrukket, og jeg ender opp med stort skilt foran igjen.

 

 

Er det andre med lite skilt foran som har vært gjennom dette?

 

Har noen der ute erfaring med eller kjenskap til vesenet's rett til å omgjøre noe som allerede er godkjent?

 

 

(PS: Dette er ikke en ny runde på diskusjonen om "hvordan man FÅR lite skilt", men hvordan man får BEHOLDE det...)

"Du kan tro at du kan, og du kan tro at du ikke kan.

I begge tilfeller har du rett."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom din bil er typegodkjent med stort, skal du ikke kunne få lite....

etter hva jeg vet, spiller ikke noen rolle om du har en monster IC som må ha luft, har det vært plass, betyr det at det er din feil at du har modda...

man får sikker ulikt svar ettersom hvem BT du spør..

 

vet ikke om de kan ta fra deg de små, kan ikke skjønne at endringer som er gjort i senere tid skal ha tilbakevirkede kraft..men er jo tross alt BT vi snakker om her da...

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke helt, men du skulle ha dette på en edit: mx5? Min bil er jo ikke lagd for og ha skilt forran, da burde jeg vel få midt godkjent med lite? Fungerer jo helt greit med skiltet jeg har nå, men det er så ripa opp og sånn så da er det like greit at hvis jeg skal ha nytt skilt så kan jeg forsøke og søke om lite..

 

her er et lite bilde av skiltet mitt, hva tror dere? Sånn type som blir godkjent?

 

probe_gt_small.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mx5 (miata) sjøl en gang i tida, der fikk jeg først lite foran og bak, så ble det trekt tilbake. Fikk og lite bak og stooort foran, jævli pent :fire: . endte med at jeg kjørte uten skilt foran...hehe

 

Det som gjelder: har du plass til stort skilt foran SKAL men ha dette, uansett luftinntak, utseende ol. hurra for BT

Mercedes slk 230 kompressor

focal,2x audiosound, cadence 15" the beast,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OKAY. Jeg har nå søkt litt rund på diverse forum, og oppsummerer som følger:

 

Lite skilt bak:

 

1) Du kan få lite skilt bak dersom FABRIKANTENS avsatte plass ikke er stor nok til vanlig skilt.

 

Her nytter det altså ikke å ettermontere annen styling osv. for å krympe plassen.

 

2) Alle biler som typegodkjennes i Norge SKAL ha plass til stort skilt. Det vil derfor i teorien (noen klarer alltid å lure det til) ikke være mulig å få lite skilt bak på en bil som er typegodkjent i Norge, selv om den er bruktimportert.

 

Eksempel 1: Jeg har en amerikansk utgave av MX-5'en, som blir solgt under navnet "miata" i USA, og denne har noen mindre avvik fra den europeiske MX-5'en, og er derfor ikke typegodkjent i Norge. Lite skilt bak er derfor ikke noe problem, da plassen er for liten... Tilsvarende vil gjelder for noen MR2 med turbo fra USA, en del amerikanere +++.

 

Eksempel 2: Jeg har en amerikaner som er solgt ny i norge, men plassen er for liten til vanlig skilt. Jeg får IKKE lite skilt, da bilen er typegodkjent, og pr defenisjon har plass til vanlig skilt. Hvis dette ikke er fysik mulig, har leverandøren ikke levert med "ombyggingsdetaljer" som ble benyttet da bilen ble typegodkjent...

 

Eksempel 3: Ved import av biltype som allerede er typegodkjent, vil det IKKE bli aktuelt med lite skilt bak. Som eksempel 2, men du må selv stå for "ombygging" så det blir plass til vanlig skilt. (Her vil det nok være mye ulik praksis)

 

Lite skilt foran:

 

1) Det er fra 31.mai 2005 HELT SLUTT på å tildele små skilter foran.

 

2) De som har fått lite skilt før 31.mai 2005 kan fortsette å benytte dette for "bil som originalt ikke har plass nok for stort kjennemerke på det stedet fabrikanten har avsatt for dette" (sitat fra forskriften).

 

Det betyr at det er mange som har "lurt til seg" lite skilt på estetisk grunnlag (av typen "det ser jo ikke ut med det store skiltet", eller "jeg har ikke plass i den nye stylingen min") eller funksjonelt grunnlag (av typen "jeg får ikke nok kjøling med det store skiltet i grillen") må levere tilbake.

 

3) Biler som er typegodkjent i Norge har pr defininsjon plass til vanlig skilt, uansett hvor ille det måtte se ut (ref. alfa-romeo).

 

En interrestant ting som er verdt å merke seg for de der ute som har fått lite skilt foran, er at det spiller ingen rolle om det er plass til vanlig skilt ANNEN plass. Det skal KUN vurderes om bilen's AVSATTE plass fra fabrikken er stor nok!

 

Eksempel 1: Jeg har en importert diger amerikansk pick-up (som ikke er typegodkjent i Norge) med innfelt plass foran til skiltet, og fikk derfor lite skilt i 2002. Her er den avsatte plassen fra produsenten for liten, og jeg skal kunne beholde mitt lille skilt, selv om det er god plass andre steder...

 

Eksempel 2: Jeg har en bil kjøpt ny i Norge, altså typegodkjent, eller en importert bil lik en som er typegodkjent i Norge, men fikk med en eller annen lur forklaring overbevist BT om at jeg måtte ha lite skilt foran. SORRY, men jeg må levere tilbake :-(

 

Eksempel 3: Jeg har en bil i amerikansk utgave som ikke er typegodkjent i Norge (f.eks. miata, turbo-MR2) hvor det IKKE ER AVSATT plass til skilt foran. SORRY, men her kan det ikke si at den avsatte plassen er for liten, da det ikke er avsatt noe plass, og vanlig skilt kan montere "hvor som helst" foran... Utfordringen blir å overbevise BT om at det ER en avsatt plass og at den ER FOR LITEN, og på den måten beholde det lille skiltet. (Har noen en amerikansk/japansk skiltmonteringsbrankett med forsenking?)

 

 

Jeg er fortsatt i tvil om BT faktiskt har anledning til å omgjøre en godkjenning på bakgrunn av en forskrift med tilbakevirkende kraft... Men det er nå uansett det de gjør, og alle med lite skilt foran blir derfor nå sendt til BT for ny vurdering som må gjøres etter noe strengere retningslinjer og mindre skjønn fra det enkelt BT...

"Du kan tro at du kan, og du kan tro at du ikke kan.

I begge tilfeller har du rett."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår