Gå til innhold

Trenger hjelp det ryker fra forsterkeren

Ranger emnet


GalantV6

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har Kicker KX1200.1

Kobbla til forsterkeren for å prøve subbene, da begynte det å ryke fra forsterkeren. Åpna forsterkeren for å se om det kunne ha kommet mye støv men det var faktisk brent/svidd. Jeg har ingen mening om årsaken til dette det som er brent/svidd er noen svarte flate saker med 3 bein så står det IRF3205 ??? 8A noe er svidd bort så jeg ser ikke alt.

 

Måten jeg har kobbla dette på er følgende.

 

Strøm fra bat til sikring fra sikring til kondis, fra kondis til forsterker.

Jord fra setefeste til kondis og fra setefeste til forsterker.

 

Målte strøm før jeg satte i sikringen.

 

Uten motor i gang.

På batt målte jeg 12.9 V

På jord og strøm ved sikring målte jeg 12.7V samme ved kondis.

 

Med motor i gang.

På batt målte jeg 15V

På jord og strøm ved sikring målte jeg 14.9

 

Er det noen som har noen ideer om hva som er galt.

Hva skjer om jeg kobbler subbene feil, har det noen innvirkninger på forsterkeren med tanke på hva som har skjedd.

 

Mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får vel omtrent ikke koblet en subb "feil". + og - indikerer bare fasen på elementet, men det er ingenting feil i å bytte om fasen ettersom hva som er riktig kommer an på montering av element og installasjon.

 

den brikken med de 3 beinene på er en mosfet transistor. i dette tilfellet er det denne. http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irf3205.pdf

 

det er en lett reparasjon, men så var det det at du må finne årsaken til at den røyk da. for den vil mest sannsynelig bare ryke igjen om du setter inn en ny en.

 

var det bare den som røk, ingenting annet? om du ikke har garanti på dne kan du sende en melding til matador her på forumet, han fikser den nok lett for deg.

 

årsaken til at den brant opp kan jo være at utgangene på forsterkeren var kortsluttet, siden dette skjedde med en gang. men mener da den forsterkeren er sikret mot det... burde ikke brenne opp, men bare gå i protection. er vanskelig å si hva som egentlig har skjedd, men som regel er det pga overbelastning, noe som skjer ved kortslutting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var trasig Tore.... men det er switch trtansistorene til power suply... det er nok flere en 6 stk -håper jeg- men enten har du vart uheldig og fått noe metal partikler inne i forsterkeken eller har du hatt så lav impedans at strømsforsynyngen har prøvd å levere nok strøm til forsterker delen og grensa si og i tilleg et av utgangene eller begge har også blitt kortsluttet, mest snasynlig det siste, derfor prøver PWM å levere mye strøm inntil den når grensa men da skulle beksytelses kretsene slå av kontrol ic til PWM når impedansen er nærmere 0 ohm... så... ellers at du hadde for lav spenning i batteriet også... men er et transistor brent så må du skifte alle + noen andre komponenter.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var trasig Tore.... men det er switch trtansistorene til power suply... det er nok flere en 6 stk -håper jeg- men enten har du vart uheldig og fått noe metal partikler inne i forsterkeken eller har du hatt så lav impedans at strømsforsynyngen har prøvd å levere nok strøm til forsterker delen og grensa si og i tilleg et av utgangene eller begge har også blitt kortsluttet, mest snasynlig det siste, derfor prøver PWM å levere mye strøm inntil den når grensa men da skulle beksytelses kretsene slå av kontrol ic til PWM når impedansen er nærmere 0 ohm... så... ellers at du hadde for lav spenning i batteriet også... men er et transistor brent så må du skifte alle + noen andre komponenter.

 

 

Hei Matador

 

Av IRF3205 så ser det ut som om jeg har 4 på hver side, det er bare 4 stk som er brent på samme side. Men det er mange som ligner på de som er brent.

Forsterkeren var helt fin på forige installasjonen min. Jeg spillte bare bass når jeg så det starta å ryke, da slo jeg av alt sammen. Jeg har ikke hatt noe problemer med strøm så lav impedanse er jeg usikker på.

 

Er det dyrt å fikse noe sånt.

 

Mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Matador

 

Av IRF3205 så ser det ut som om jeg har 4 på hver side, det er bare 4 stk som er brent på samme side. Men det er mange som ligner på de som er brent.

Forsterkeren var helt fin på forige installasjonen min. Jeg spillte bare bass når jeg så det starta å ryke, da slo jeg av alt sammen. Jeg har ikke hatt noe problemer med strøm så lav impedanse er jeg usikker på.

 

Er det dyrt å fikse noe sånt.

 

Mvh

Tore

 

4 stk bare?? hmmm... det på andre siden kan bare likeretterne + spenningstabilizator eller andre "halv delen" til PWM.... men uansett så har du nok vært ganske så uheldig Tore....

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 stk bare?? hmmm... det på andre siden kan bare likeretterne + spenningstabilizator eller andre "halv delen" til PWM.... men uansett så har du nok vært ganske så uheldig Tore....

 

Hei

 

Jeg kan ikke se at det er noen andre som er brent så jeg tror det bare er de 4 som må byttes.

Vet du hvor jeg kan få kjøpt noe sånt, eller om det er dyrt å reparere. Jeg kan lodde så jeg tror jeg skulle klart å bytte, men er det noe annet som er feil så har jeg ikke peiling på dette. Jeg skulle gjerne ha fått fiksa forsterkeren så fort som mulig. Hvor holder du til Matador, jeg kjører gjerne et par timer for å fikse forsterkeren.

 

Mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han holder til ved horten om jeg husker riktig.

 

problemet er ikke å bytte komponentene, det klarer omtrent alle. problemet er å finne ut hvorfor dte skjedde og forhindre at det skjer igjen neste gang du skrur den på.

 

Hei

 

Har du noen forslag til hvor jeg bør starte letingen. Det eneste jeg kan komme på er viss noen tråder fra + eller - har kommet bort til hverandre. Eller så er dette en ting som jeg har prøvd å være nøye på, jeg har brukt krympeplast på alle kobblingene for å unngå dette problemet. Kansje kobblingene på kondisen er feil?. Jeg har 2 hull på + og 2 hull på - , jeg har kobbla den øverste til forsterkeren og den nederste fra sikringen, kansje det er feilen? strømmen skulle kansje vært øverst inn og nederst ut.

 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

desvere Tore, hvis du hadde koblet feil polaritet så går sikringen med det samme pga en diode etter ingangen som er i lederretning for omvendt polaritet, så det var nok ikke. Som min gode JEJ sier er ikke det største problemet å bytte ut de komponentene men å finne årsaken til det og eventuelt forhindre at sånt skjer igjen.... Vile ikke anbefalt deg å prøve på det selv hvis du ikke har kunskaper om elektronikk da du kan faktisk gjøre det verre.... jeg holder til i Horten. Men jeg må på jobb hele søndag... det er blitt llllaaannnngeee arbeidsdager i det siste...

 

har du målt motstanden til elementene som er koblet til den forstekeren? du skal ikke måle mindre en den totale impedansen i elementen(ene). Måler du mindre så har du noe kortslutning noe sted imellom. har du noen bilder? apropos, når sånt rykker så er best å bytte ut likereterne pga overbelastningen som den er blitt utsatt for, muligens fungere en periode men svikter plutselig og brener transistorene igjen.... blir dyrere men samtidig sikrere drift ved overbelastning.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

desvere Tore, hvis du hadde koblet feil polaritet så går sikringen med det samme pga en diode etter ingangen som er i lederretning for omvendt polaritet, så det var nok ikke. Som min gode JEJ sier er ikke det største problemet å bytte ut de komponentene men å finne årsaken til det og eventuelt forhindre at sånt skjer igjen.... Vile ikke anbefalt deg å prøve på det selv hvis du ikke har kunskaper om elektronikk da du kan faktisk gjøre det verre.... jeg holder til i Horten. Men jeg må på jobb hele søndag... det er blitt llllaaannnngeee arbeidsdager i det siste...

 

har du målt motstanden til elementene som er koblet til den forstekeren? du skal ikke måle mindre en den totale impedansen i elementen(ene). Måler du mindre så har du noe kortslutning noe sted imellom. har du noen bilder? apropos, når sånt rykker så er best å bytte ut likereterne pga overbelastningen som den er blitt utsatt for, muligens fungere en periode men svikter plutselig og brener transistorene igjen.... blir dyrere men samtidig sikrere drift ved overbelastning.

 

Hei

Når du sier elementene mener du da subbene, hvordan måler jeg de i så fall. Jeg har ikke noen bilder, dessverre. Har du noen mulighet til å hjelpe meg og eventuelt blir det dyrt. Jeg kan sende forsterkeren til deg.

 

Mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du måler impedansen til elementet med et multimeter. du bare setter den på ohm (det hestesko-tegnet), og måler over + og - på subben. vær obs på at subben må være frakoblet når du måler.

 

du måler egentlig ikke impedansen på denne måten, da impedansen er vekselsstrøm-motstand, mens det du måler med et vanlig multimeter er likestrøms-motstand.

de fleste elementer har en DC-resistanse på litt under den nominelle impedansen, så om du måler for eks 3-3.8 ohm er dette normalt for et 4 ohm element. dersom det er flere spoler/elementer det er snakk om som er koblet sammen kan det variere enda mer. for eks pioneer TS-W121SPL er dual 4 ohm spolet, men hver spole har DC-resistans på ca 3 ohm (i følge databladet som fulgte med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du måler impedansen til elementet med et multimeter. du bare setter den på ohm (det hestesko-tegnet), og måler over + og - på subben. vær obs på at subben må være frakoblet når du måler.

 

du måler egentlig ikke impedansen på denne måten, da impedansen er vekselsstrøm-motstand, mens det du måler med et vanlig multimeter er likestrøms-motstand.

de fleste elementer har en DC-resistanse på litt under den nominelle impedansen, så om du måler for eks 3-3.8 ohm er dette normalt for et 4 ohm element. dersom det er flere spoler/elementer det er snakk om som er koblet sammen kan det variere enda mer. for eks pioneer TS-W121SPL er dual 4 ohm spolet, men hver spole har DC-resistans på ca 3 ohm (i følge databladet som fulgte med).

 

 

Hei

 

Jeg har kobbla 2 d4 subber sammen, kobbla til 1 ohm kansje det er kobbla feil. Går det ann å bare måle via ledningene.

 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår