Gå til innhold

boble felger

Ranger emnet

Zievert

Anbefalte innlegg

Hake kors felger har jeg ikke hørt om, men har sett at det finnes Jernkors felger med 5-bolt mønster til VWT1 (boble). Dette er ikke lett å få tak i orginalt ettersom han som har produsert disse kunn laget få sett (mener å huske å ha hørt at det kunn ble med ett sett). Men masse repro utgaver finnes av dette som alt annet til type1. Skjønner godt at folk har sterke meninger om dette, men dere må ikke glemme bakrunen til byggingen av VWT1. Mye som hører til fortiden som ikke altid er like lett å svelge idag nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BugStar
Originally posted by Riisern

Hake kors felger har jeg ikke hørt om, men har sett at det finnes Jernkors felger med 5-bolt mønster til VWT1 (boble). Dette er ikke lett å få tak i orginalt ettersom han som har produsert disse kunn laget få sett (mener å huske å ha hørt at det kunn ble med ett sett). Men masse repro utgaver finnes av dette som alt annet til type1. Skjønner godt at folk har sterke meninger om dette, men dere må ikke glemme bakrunen til byggingen av VWT1. Mye som hører til fortiden som ikke altid er like lett å svelge idag nei.

Vel, spørs om ikke unge Riis blander litt også. Det finnes ikke noen felg med hakekorsdesign, bare så det er sagt. Det kan selvsagt hende at et eller annet nazisvin har laget noe hjemme i garasjen, men det har så vidt meg bekjent aldri vært lagt noe slikt ut til salg. Det som derimot finnes er en felg som kalles "Der Steiner Rad". Dette er visstnok en reproduksjon av en gammel prototype på den som vi nå kjenner som Rader. Designet kan minne om et jernkors, men som dere kan se har det fem eiker.

Der Steiner Rad:

2001_Volksworld_11.jpg

Sears Rader:

whlRader_02.jpg

I tillegg har det nå dukket opp en customfelg på markedet som er basert på jernkorset (som forøvrig ikke er et nazisymbol, men et internasjonalt symbol som tyskerne i alle år har brukt til militære utmerkelser). Denne finnes imidlertid kun i 17" - 24" og er ikke beregnet på bobler eller andre gamle folkevogner.

Post-3-14038-kross.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja mulig jeg tok feil mellom hakekors og jernkors, jeg er ikke noe spesialist på området akkurat.

som jeg akkurat skrev er jeg ikke noe spesialst på området, men jeg har jo sett bilder og slikt av symboler fra krigen, og jeg syns ike de felgene på bildene ligner noe særlig av det jeg husker, kanskje litt den hvor det står california med røs skrift.

og nei jeg har ikke planer om og kjøpe sånne hakekorsfelger, jeg har derimot planer om og kjøre med vinduer en stund til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BugStar
Originally posted by Otto von Bismarck

VW Boble er mer et produkt av nazi-Tyskland enn hakekorset.

Hakekorset er et indisk symbol.

Shhh... har du tenkt til å sette skuddpremie på meg eller :D

Men det er sant som du sier at Bobla er et produkt av Hitlers syke hode. Imidlertid var tanken om å lage en bil med unik driftssikkerhet, praktisk konstruksjon og som alle kan ha råd til, en av de bedre idéene til "lille halvballe"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider