Gå til innhold

Kommunikasjon mellom verksteder ved Eu kontroll?

Ranger emnet

Golf2

Anbefalte innlegg

Rent hypotetisk la oss si at du har vært på eukontroll hos biltilsynet. De finner en toerfei på ett eller annet, og sender resultatet om anbefalt ikke godkjent til statens vegvesen. Blir denne feilen da lagret i et felles register som alle verkstedene kan få tak i slik at verkstedene kan se hvorfor bilen ikke ble godkjent. Eller aner ikke verkstedne noe om slikt, og en kan ta eukontrollen på et helt annet verksted, og håpe i det lengste at de overser ett eller annet og godkjenner bilen der?

Forkortet og enklere spørmsål:) Vet verkstedene om bilen har vært prøvd godkjent tidligere på et annet verksted, og vet de eventuelt om hvorfor bilen ikke ble godkjent der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...tror nok at alle verksteder er individuelle...hmm...sendte bilen til eu på ett verksted...der fant dem dritmange feil...hjullagre,foringer,lys,sentrallås (!?!) og slikt...visste at det ikke var så mange feil på bilen...ikke godkjent mld ble sendt til biltilsynet...men leverte bilen til eu uka etter på ett annet sted og der fant dem ut at alt dette var i orden..MEN...bremsene på høyre side foran fungerte ikke...hehe...bytta kalipper og alt var i skjønneste orden...

✔Mercedes C220cdi 2009

✔Mercedes E220cdi 2007

✔Mercedes S320 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...tror nok at alle verksteder er individuelle...hmm...sendte bilen til eu på ett verksted...der fant dem dritmange feil...hjullagre,foringer,lys,sentrallås (!?!) og slikt...visste at det ikke var så mange feil på bilen...ikke godkjent mld ble sendt til biltilsynet...men leverte bilen til eu uka etter på ett annet sted og der fant dem ut at alt dette var i orden..MEN...bremsene på høyre side foran fungerte ikke...hehe...bytta kalipper og alt var i skjønneste orden...

trukke dem har noe felles nei...bilen min vart fikk en drøss me småfeil en plass å kunne ikke gokjennes mens en annen plass sklei den fint igjennom ei uke etterpå...

Nissan Sunny GTI 16v

NCCN.no(Nissan Car Club Norway)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det sjekka opp med en erfaren mekaniker. Dei sende inn skjemaet ved hjelp av data, og det skal være hoss biltilsynet 5 minutt etter at det er sendt.

Men viss du viser bilen en anna plass uten å si at den nettopp er vist kan det være dei ikkje finner feila, men dei ligger inne i systemet til at det er sendt inn at det er reparert.

Jævelen eg snakka med var på bilmessa i Frankfurt betalt av jobben :aug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg jobber med hehe...

Du kan ta så mange eu kontroller du vil.... på hvor mange forskjellige verksteder du vil... for så å velge ut hvilken av kontrollene du ønsker å bruke/ utbedre.

Alle skjemaer blir registrert hos biltilsynet, og det er kun bileier og det aktuelle verkstedet som har utført den aktuelle kontrollen som har tilgang til kontrollseddelen.

Asim... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller i samme bås som Wicky124 og Spiffy. Den bilen jeg kjøpte nå sist hadde en del feil fra sist EU-godkjenning. Fikk kvitteringen hvor det sto at melding var sendt til biltilsynet med anbefaling om å ikke godkjenne bilen.

Det første jeg gjorde med den nye bilen var å kjøpe nye fordekk og bytte klossene foran. Kjørte så på et annet verksted og får den godkjent med null feil. De sender melding til biltilsynet om anbefaling om godkjenning av bilen. Vips. Jeg får skilter i minst to år :)

UTSOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har et liggnende problem med min bil

har en golf 1 caddy som er senket.. Dvs senkefjærer foran og snudd bakaksling. hadde bilen på Eu og fikk 2'er feil på punkt 9

Der står det at bilen må vises på biltilsynet for å få senkingen i vognkortet.

Kan jeg sende bilen på ny Eu et annet sted og se om de ikke merker dette med senking og godkjenner bilen?? Eller fylle planet med tunge ting og skylde senkingen på det ? :D

I like big butz and I can not lie!

Low and slow, Plowing snow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestill ny EU-kontroll på annet verksted. Tror ikke verkstedene skal ha noen form for kommunikasjon mellom hverandre, men all info ligger hos Statens Vegvesen elns. Hvis du bestiller helt ny EU-kontroll skal bilen bli gjennomgått på nytt av en ny person som ikke skal ha kjenskap til tidligere EU-kontroller.

Et annet eksempel er også hvis man tar etterkontroll så tror jeg de faktisk ikke har lov til å kommentere andre punkter enn akkurat de som de skal kontrollere, men her er jeg ikke 100% sikker.

En ting jeg hvertfall vet 100% sikkert (med mindre det har skjedd endringer siste året) er at man kan ta 2 EU-kontroller (hvor man da får forskjellige mangler) og velge hvilken av kontrollene man vil ha etterkontroll på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider