Gå til innhold

Åssen funker en kløtsj?

Ranger emnet


quack

Anbefalte innlegg

Skulle skifte kløtsj for første gang på en Transit i helga, men skjønte ikke helt åssen sakene fungerte. Det sitter ei metallskive på svinghjulet, og ut fra girkassa kommer en aksling. På denne akslingen sitter ei lamellplate inni et slags hus med ei metallskive til. Viktig at lamellplata er sentrert i dette huset fant jeg ut :)

 

Er det friksjonen mellom denne lamellplata og metallskivene som driver akslingen inn i girkassa? Det så veldig sånn ut, men det må jo være aldeles jævli bra friksjon mellom de platene for at det skal gå bra. Så vidt jeg kan skjønne.

 

Den lamellplata som satt der hadde ingen spor igjen, og det var en ting til jeg ikke skjønte. Hvorfor kaller man de kakedelene plata er delt opp i for lameller? Hvorfor er det viktig at det er spor i dem? Åssen funksjon har de såkalte naglene som sitter rundt hele lamellplata?

Det eneste jeg har vært borti av lameller før er lamellpumper og en artig kløtsj til en elektrisk motor med skikkelig lameller som gikk i mekanisk inngrep, men det ligner ikke et fnugg på den såkalte lamellplata i kløtsjen.

 

Og en siste ting: det satt fire fjærer midt inni lamellplata. Men de lå sidenlengs liksom. De har sikkert en viktig funksjon, men jeg fant aldri ut hva det kunne være heller.

 

Men tro det eller ei, kløtsjen funker jævli bra nå! Sjøl om jeg ikke skjønte så mye av åssen delene fungerte på hverandre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Er friksjonen mellom lamelplaten og svinghjulet som driver akslingen i girkasse ja. Disse går mot hverandre med stort trykk, akkurat som bremsene på bilen din funker.. ;)

 

2. Sporene fjerner slitebelegg og gasser som oppstår når man slurer clutchen, hindrer glassering til en viss grad. "Skraper" av på en måte og gir høyere effektivitet.

 

3. Naglene holder slitebelegget på plass til metallrammen i clutchen. Billig og holdbar metode.

 

4. De fjærene du ser gir koblingen mellom motor og girkasse en viss fleksibilitet. Hvis motor og girkasse har forskjellig turtall og du legger raskt inn clutchen, så oppstår store torsjons krefter. Disse fjærene hindrer til en viss grad at det kommer et stort rykk ( moment ) som sliter hardt på drivverket. Blir mer behagelig å gire/kjøre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår