Gå til innhold

brokobling

Ranger emnet


Zievert

Anbefalte innlegg

En annen ting er at hvis du brokobler så må du tenke på at hvis du paralellkobler to suber på den da - så blir det 1 ohm for forst.... Dette har jeg gjort på den gode gamle alpine forst min - og funker som bare det - får enormt med effekt - men forst blir varm. Har to stinger kjølevifter på den jeg ...

Golf 4 gti 99 mod

 

 

x - en del golf 2 er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Sonick var inne på må du være klar over at du utsetter forsterkeren for ekstreme belastninger om du brokobler den mot 4ohms høytalere du evt. allerede har i parallell.

 

Brokobling er i prinsippet det samme som parallell kobling, bare i utgangs kretsløpet til forsterkeren. Benytter man derfor brokobling og parallell kobling av f.eks to 4 ohm høytalere er man nede i vanvittige 1ohm som i praksis nærmest er kortslutting.

 

Gjør man dette, uannsett forsterker og hva som står i manualen til forsterkeren er det ekstremt viktig at forsterkeren får nok strøm. Problemet kommer i det det elektriske systemet til bilen din ikke klarer å gi nok strøm. Bruk derfor et godt batteri, gode kabler og kondensator.

 

Myte

Mange tror brokobling er det samme som å tvinne sammen + med + og - med -. Dette anbefales ikke...;)

 

Ohm i parallell regner du ut med formelen:

(R1*R2*R3...)/(R1+R2+R3...)

ChrisLia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ChrisLia

Ohm i parallell regner du ut med formelen:

(R1*R2*R3...)/(R1+R2+R3...)

 

Den formelen er ikke riktig... I følge din formel vil 3stk 4ohms elementer parallellkoblet bli:

 

(4*4*4)/(4+4+4) -> 64/12=5,33ohm!!!???

 

Riktig formel er (1/R1)+(1/R2)+(1/R3)=(1/?)

1/4 + 1/4 + 1/4 = 1/?

0.25 + 0,25 + 0,25 =1/0.75 = 1,3333Ohm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bisarre

 

Den formelen er ikke riktig... I følge din formel vil 3stk 4ohms elementer parallellkoblet bli:

 

(4*4*4)/(4+4+4) -> 64/12=5,33ohm!!!???

 

Riktig formel er (1/R1)+(1/R2)+(1/R3)=(1/?)

1/4 + 1/4 + 1/4 = 1/?

0.25 + 0,25 + 0,25 =1/0.75 = 1,3333Ohm

 

 

Du har selvsagt helt rett :)

Beklager

 

Min formel gjelder kun for R1 og R2. Skal man ha inn flere

enn to elementer er din regne metode enklest.

 

Utgagspunktet i medtoden din er imidlertid litt feil,

(1/(1/R1)+(1/R2)+(1/R3))

 

Dette ville bli korrekt.

ChrisLia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår