Gå til innhold

B28e - B6304 (Motorbytte)

Ranger emnet

_AndreasH_

Anbefalte innlegg

Ønsker å skifte motor og gir i min Volvo 760 GLE 1985. Motoren er heilt grei, men litt sløv. Og har eit dårlig rykte.

Vurderte ei stond ein 2,3 TIC av eit eller anna slag. Men har meir løst på ein B6304 fra 960. 3,0 r6 med 204 hk.

Men er det store problemer å skifte motor og gir(medfølgande automat) på denne bilen?

Ka må gjerast for å få det til?

eksos?

Ledningsnett?

Motorfesta?

Girkassefeste?

Mellomaksling? (drivverket?)

Radiator?

Noen som har gjort dette skifte i ein 760 GLE? Eller har erfaring med motorbytte i desse bilane eller med denne motoren?

Og ka burde prisen på ein slik motor og girkasse ligge på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. I min forrige bil ,en 745 tic fra 1986 ,monterte jeg en slik motor. den passer som hånd i hanske , samme fester på travers. Det største problemet er at ledningsnettet må "syes" om til din bil ,og du bør helst skaffe dashbordet til 940 slik at instrumentpanelet passer. Da kan girkassen få riktige signaler slik at motoren går plettfritt. Ellers er det ganske enkelt, har du ledningsnett klart ( fra annen 740/760 sydd sammen med 960) så klarer du det på en helg.

Noe annet du lurer på med ombygging av 700 til B6304 så bare spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

desverre har jeg ikke lest så mye om 900 serien men har 960 rekke sekser i stedenfor v6. kult hvordan er det å sette den i 240 å må det gjøre mye med den for at den skal tåle stor turbo. er litt forelska i rekke sekser med turbo.

V6 lager ikke like fet lyd.

1995 modell Insane 200SX S14

Har Fått en liten front skade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange innspel so langt.

Men den 960 ambulansen var solgt...

Men var svært innteresangt, da der mest sannsyneleg var allt eg trengte... Må eg og skifte radiatoren? Eller kan den som står der brukast? Er dessverre ikkje den som har mest peiling på motor. Men har ein onkel og to kompisser som er bilmekanikkere, og jobber ved Rolls-Royce Marine, og har da tilgang til det meste av verktøy.

Noen andre delebiler som er til salgs, med motor og gir. Samt ledningsnett?

Du som har R6 i ein 740, og festa passa rett på. Er vel forskjellige fester på ein 760 med 2,8 PRV motor? Eller? Noen som veit?

Hei DaButcher, har lest om bilen din, kva er ditt inntrykk av motoren? Stabil og tryggt valg av motor?

Noen som veit om eit høggeri på svenske-grensa? (Gjerne som bruker E-post)

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå føler jeg at jeg er litt dum.

hva er tonehjul?

Det er giverhjulet på diffen.

960 har 48 "tenner" og blikkhjul, mens 240 feks. har 12 eller 24 "tenner" og metallhjul.

Tror 740 også har 12 eller 24 (avhenger av abs/non abs).

Men var svært innteresangt, da der mest sannsyneleg var allt eg trengte... Må eg og skifte radiatoren? Eller kan den som står der brukast?

***klipp***

Hei DaButcher, har lest om bilen din, kva er ditt inntrykk av motoren? Stabil og tryggt valg av motor?

***klipp***

Mvh Andreas

Radiatoren din kan du bruke.

Men du trenger oljekjøler for automaten.

Ergo bruekr du enten 740 automatradiator, 960 automatradiator, 940 automatradiator eller monterer en ekstra oljekjøler til automaten.

Det du trenger:

960 tonehjul

960 speedometer

960 motor

960 automaten

960 ledningsnett, hjerner, relèer til bensinpumper, tenning, etc.

Jeg tror bensinpumpene dine er like som 960 sine, det kan vel noen med vadis slå opp.

Jeg tror det kan lønne seg å kjøpe en litt stygg 960 fra sverige og hugge den.

har sett de for ca. 15.000kr på http://www.blocket.se

Sjekk denne feks:

http://www.blocket.se/view/5694661.htm?caller=nbl_s&l=0&c=1&city=0

en litt skadet bil:

http://www.blocket.se/view/5954234.htm?caller=nbl_s&l=0&c=1&city=0

Jeg tror slik ny type 960 front selges for 12-15.000 i Norge.

Så er det en del verdi i dører, seter, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

giver hjulet er det den jeg kobler melomakslingen på.

nå føler jeg meg litt dum jeg. så da spørr jeg litt dumt.

men siden det er så mye flinke folk her.

TONEHJUL inni bakaksel (1031, volvo 240). Min bil, min nye truetrac LSD og mitt nye 960 tonehjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider