Gå til innhold

Alternativt drivstoff på wankel?

Ranger emnet


opel freak

Anbefalte innlegg

Har vært laget en 4-rotor (eller 3-rotor) som ble brukt til å drive en heis i forbindelse med gruvedrift, enten i England eller Sør-Afrika - med glødeplugger fordi 15:1 i kompresjon er inte bra for en wankel. Tidligere brukte de en diesel-åtter, med wankelen oppnådde de bortimot dobling av Nm og halvering av drivstoff-forbruket. Reagerte på tallene da jeg leste det, men etter litt fintenking er det faen meg ikke umulig. Selvfølgelig har jeg ingen link å vise til.

 

Forøvrig er det ikke så mange måneder siden et Trondheimsbasert wankel-firma fikk en forespørsel fra Sintef om datasprutoppsett på wankel-diesel.

 

Så kan jo alle de som tror diesel og wankel ikke har noe for seg, ta seg en laaaang tur på trehjulssykkelen sin :)

 

Forøvrig er visstnok wankelmotorer bedre egnet til hydrogen enn stempelmotorer, fordi forbrenningsprosessen tar lang tid, og det matcher godt med at hydrogen antenner saktere enn feks bensin.

 

Da er det vel bare et tidsspørsmål før en eller annen luring lager seg en Hybrid TD/Hydrogen 13B med metanol-, propan-, NO- og vanninsprøytning og klasker det inn i motorsykkelen sin? Si fra hvis dere finner et adapter/girkasse som passer i en R-sykkel, jeg er med =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært laget en 4-rotor (eller 3-rotor) som ble brukt til å drive en heis i forbindelse med gruvedrift, enten i England eller Sør-Afrika - med glødeplugger fordi 15:1 i kompresjon er inte bra for en wankel. Tidligere brukte de en diesel-åtter, med wankelen oppnådde de bortimot dobling av Nm og halvering av drivstoff-forbruket. Reagerte på tallene da jeg leste det, men etter litt fintenking er det faen meg ikke umulig. Selvfølgelig har jeg ingen link å vise til.

 

Forøvrig er det ikke så mange måneder siden et Trondheimsbasert wankel-firma fikk en forespørsel fra Sintef om datasprutoppsett på wankel-diesel.

 

Så kan jo alle de som tror diesel og wankel ikke har noe for seg, ta seg en laaaang tur på trehjulssykkelen sin :)

 

Forøvrig er visstnok wankelmotorer bedre egnet til hydrogen enn stempelmotorer, fordi forbrenningsprosessen tar lang tid, og det matcher godt med at hydrogen antenner saktere enn feks bensin.

 

Da er det vel bare et tidsspørsmål før en eller annen luring lager seg en Hybrid TD/Hydrogen 13B med metanol-, propan-, NO- og vanninsprøytning og klasker det inn i motorsykkelen sin? Si fra hvis dere finner et adapter/girkasse som passer i en R-sykkel, jeg er med =)

 

Fint å høre at det er flere som kunne tenkt seg å sett en diesel wankel i produksjon... :)

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår