Gå til innhold

Vectra 4x4 oljeutslipp

Ranger emnet


Vectra 4x4

Anbefalte innlegg

Det er noe galt med min vectra A 89 4x4 2.0i.

Påfyllingsslangen til 4x4 kassa pumper ut oljen igjen.

Hva er galt? og hvordan kan det fikses?

 

(holder det med å skifte bare trykkakkumulatoren...?)

(eller er det selve kassen som er ødelagt...?)

 

Ønsker gjerne også respons på priser på reperasjon og hvor dette kan gjøres.

 

Håper på svar.

Vectra eier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann.

 

det som har skjedd når olja kommer ut lufteslangen på fordelingskassa og opp i motorrommet,

er at packboksen nedi fordelingskassa har røket.

 

dette har mest sannsynlig skjedd fordi en ikke har vært påpasselig nok med og bytte akkumulator, for når denne blir slitt/defekt, sender den høyere trykk på servoolja ned til fordelingskassa enn den packboksen tåler.

 

tror ikke det går og kjøpe løse packbokser,

så det billigste blir kanske og kjøpe en brukt fordelingskasse,

men det sikreste er så klart og overhale den.

 

http://www.schanche.com/ har avtale med Dorbrunnen Garage i Sveits som har kjøpt opp Opels restlager på deler til disse fordelingskassene.

De overhaler og forsterker.

 

Lykke til.

 

EDIT:

 

leste inlegget ditt litt bedre nå...

 

Hvor er det du prøver og fylle på olje hen?

 

den slangen er en lufteslange.

 

hvordan olje er det du skal fylle?

(gir- eller servoolje?)

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann classic. Takker først og fremst for et fint svar.

 

Den lufteslangen du snakker om er den jeg refererer til som påfyllingsslange...

Jeg prøvde å fylle på olje til fordelingskassen gjennom denne lufteslangen, og det gikk tydeligvis, fordi det rant olje ut nivåpluggen på kassa under bilen. Det er servoolje det er snakk om som skal være på kassen jeg prøver å fylle på.

 

Har vært i kontakt med schanche og han tilbyr en overhalt kasse med 2 års garanti til 14 000.

Lurer på om dette er et bra tilbud eller om prisen er litt stiv... noen som vet?

Da må man skru ut selve kassen selv, trengs det mye spesialverktøy til denne jobben?

Enn hva med akkumulatoren, den må jo også skiftes, er det vanskelig for en som ikke har gjort det før?

 

Har også tenkt til å skifte lameller, trykkplate og lager. Hvordan lar det seg gjøre med tanke på fordelingskassen? Må den ut eller kan disse skiftes uten å ta den ut? Da trenger man kanskje spesialverktøy...

 

Håper på svar, på forhånd takk.

Vectra eier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann classic. Takker først og fremst for et fint svar.

 

Den lufteslangen du snakker om er den jeg refererer til som påfyllingsslange...

Jeg prøvde å fylle på olje til fordelingskassen gjennom denne lufteslangen, og det gikk tydeligvis, fordi det rant olje ut nivåpluggen på kassa under bilen. Det er servoolje det er snakk om som skal være på kassen jeg prøver å fylle på.

 

Da har du nok misforstått litt,

og om fordelingskassa di ikke allerede har røket,

er den nok på god vei!

 

Servoolja har bare EN oppgave.

Det er og styre stempelet nedi kassa som skrur av/på 4x4'n.

Det er egen olje for smørning av kassa, og disse to skal ikke blandes.

Servoolja går i egen lukket krets og skal BARE fylles på igjennom servobeholdern.

Ingen ting skal fylles på lufteslangen.

 

Det som skjer når den spytter olje ut av lufteslangen

(selv om en ikke har fylt på noe i slagen),

er at pakningen rundt stempelt som servoolja styrer, også kjent som "pakkboksen" har gått.

Da blander servoolja seg med "girolja" og spruter ut lufteslangen.

Servoolja skal ha et trykk på ca. 50bar ned til fordelingskassa.

Øvrig trykk på servosystemet er vel noen og hundre bar,

og det er akkumulatorn's oppgave og senke trykket før det når kassa.

Når denne akkumulatorn er slitt/defekt så blir det sendt for høyt trykk ned til kassa, noe som resulterer i at den nevnte pakninga ryker og olja blander seg med servoolja.

Henger du med?

Det er defor det er viktig og overholde skifteintervall på nettop akkumulatorn,

tror det er hver 60.000 km/ 3år den skal byttes.

Er også viktig og lufte systemet etter denne er byttet.

 

Desverre er det meg bekjent ingen som selger denne pakkbosen/pakninga løst,

og hadde det vært det, har jeg hørt at den ikke er noe særlig og bytte uansett.

I fall den ikke har røket i ditt tilfelle, har du nå kjørt med servoolje som smørning på kassa, hvilket heller ikke er veldig idéelt.

 

 

Har vært i kontakt med schanche og han tilbyr en overhalt kasse med 2 års garanti til 14 000.

Lurer på om dette er et bra tilbud eller om prisen er litt stiv... noen som vet?

Da må man skru ut selve kassen selv, trengs det mye spesialverktøy til denne jobben?

Enn hva med akkumulatoren, den må jo også skiftes, er det vanskelig for en som ikke har gjort det før?

 

Har også tenkt til å skifte lameller, trykkplate og lager. Hvordan lar det seg gjøre med tanke på fordelingskassen? Må den ut eller kan disse skiftes uten å ta den ut? Da trenger man kanskje spesialverktøy...

 

Håper på svar, på forhånd takk.

 

Schanke er norsk levrandør for dorbrunnen garage i sveits,

det er de som har kjøpt opp alle opels reservedeler til og tatt fram hvisse forsterkninger til fordelingskassa.

 

De overhaler hele kassa, uansett hva som har røket,

så lenge ikke selve huset er sprukket.

De modifiserer også selve "viskoseclutchen" så den kan overføre mer kraft bakover om det er ønskelig.

 

 

Det er også en del privatpersoner som har tatt fram forskjellige løsninger på fordelingskasseproblemet som kan være billigere.

Men disse overhaler ikke ødelagte kasser meg bekjent.

De "forsterker" bare kasser som er i orden.

(kommer nok litt ann på hva som er ødelagt og)

 

Finnes folk som modifierer kassa og gjør så 4x4'n alltid er inne,

og eliminerer helt bruk av servoolje/hyraulikk til og styre dette.

Men det er kjent at bilen kan få en noe annerledes karaker ved kraftig nedbremsing med "låst" kasse.

 

 

Skulle du bestemme deg for og ikke overhale fordelingskassa,

eller bytte den ut med en brukt,

kan jeg være intressert i og kjøpe din defekte for litt forskning.

Ta eventuelt kontakt om det blir aktuelt.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker dypt for all den informasjon jeg får og har fått, innleggene dine (classic) har vært spennende og lærerike å lese. Du kan tydeligvis mer enn de jeg har vært i kontakt med. Det gjelder også opels merkeverkstedsansatte. Jeg har veldig lyst til å fikse 4x4 systemet, så jeg må nok begi meg ut på å skifte fordelingskassen og akkumulatoren. Vet ikke helt hvordan disse delene skrus ut og har aldri gjort noe slikt før så dette blir en utfordring... (takk for bildet og info stein t. skal ta det i betrakning)

Vectra eier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig ny på Opels 4x4 system selv,

så info'n jeg har skrevet her er mest hentet fra samtaler med andre kyndige,

litt egen forskning, og litt henta fra div plasser på nett.

 

Kan jo gi deg et på linker om du er intressert?

 

http://www.dorfbrunnen-garage.ch/

Vedlig mange informative PDF'r

 

http://www.cav16.co.uk/

 

http://www.schanche.com/

 

http://www.gema-motorsport.de/

Disse har visst også tatt fram sin egen forsterkning på fordelingskassa.

Står ikke noe på siden deres om det, og jeg har tatt kontakt pr. mail,

men der sto det at det var så inviklet at jeg helst burde ringe.

(Må bare manne meg litt opp først :D )

 

 

samt denne tråden om en svensk kar som tar fram egne løsninger

(er veldig spent på denne)

 

http://www.opelsportclub.com/forums/showthread.php?threadid=28438&goto=newpost

 

 

 

Har ikke tatt ned fordelingskassa selv,

men skal få gjort det i løpet av et par mnd.

Min fungerer, men har en ulyd jeg tror kan komme av et slitt lager et sted.

Sitter visst litt klønete festa med mange små bolter har jeg hørt!

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig ny på Opels 4x4 system selv,

så info'n jeg har skrevet her er mest hentet fra samtaler med andre kyndige,

litt egen forskning, og litt henta fra div plasser på nett.

 

Kan jo gi deg et på linker om du er intressert?

 

http://www.dorfbrunnen-garage.ch/

Vedlig mange informative PDF'r

 

http://www.cav16.co.uk/

 

http://www.schanche.com/

 

http://www.gema-motorsport.de/

Disse har visst også tatt fram sin egen forsterkning på fordelingskassa.

Står ikke noe på siden deres om det, og jeg har tatt kontakt pr. mail,

men der sto det at det var så inviklet at jeg helst burde ringe.

(Må bare manne meg litt opp først :D )

 

 

samt denne tråden om en svensk kar som tar fram egne løsninger

(er veldig spent på denne)

 

http://www.opelsportclub.com/forums/showthread.php?threadid=28438&goto=newpost

 

 

 

Har ikke tatt ned fordelingskassa selv,

men skal få gjort det i løpet av et par mnd.

Min fungerer, men har en ulyd jeg tror kan komme av et slitt lager et sted.

Sitter visst litt klønete festa med mange små bolter har jeg hørt!

 

 

 

det er ganske trangt ja ,,ivertfall de skruene som sitter imot girkassa:-(

opel zafira opc 2007

opel vectra stv 20 DTH 1997

opel calibra 20 i 16v 1991

http://www.calibra.no/showcase.aspx?id=533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår