Gå til innhold

Selvantenning på 98

Ranger emnet


knet

Anbefalte innlegg

Ja, er vel mange variabler som spiller inn for detonasjon.

Eneste måten er vel å prøve seg fram?

Eller så må jeg vel måle squishband på toppen, borring, og slag, husker ikke helt formelen for utregning av komp.

 

Komp er forholdet mellom total volum og volumet under kompresjon.

 

Feks. komp er 9 ganger mindre enn total volum.

Wankel så klart!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mer problemer i å beregne dette pga dynamisk komp.forhold (som påvirkes hovedsaklig av kammen og fløde i kanalene). Bør nesten høre med en motorbygger hvis man vet kam spec's osv, eller la de anbefalle kam ut fra dine kriterier.

 

Formen på ventilene har vel noe å si også, men dette er til en 2-takter så det er ikke noe problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er vel mange variabler som spiller inn for detonasjon.

Eneste måten er vel å prøve seg fram?

Ding ding! Vi har en vinner! Det er ekstremt vanskelig å prøve å beregne når detonasjon eller pre-igntion oppstår; det eneste man kan gjøre er å ha trygge AFR-nivåer og avansére tenningen på en loading dyno (Mustang, Dynapack, Rototest) til man treffer på Mean Best Torque, eller man stopper der man føler seg komfortabel. (PS: En liten fugl hvisket til meg at man kan kjøre mye tynnere blanding og tidligere tenning ved å sprøyte inn vann sammen med luftmassa motoren super i seg. Dermed -> mere hester; i tilfelle det var tvil om resultatet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår