Gå til innhold

How-to: "Hvordan måle fysisk kapasiteten på eksosanlegget ditt."

Ranger emnet


Skody

Anbefalte innlegg

Detta har je ærlig og redelig stjålet fra Dan Ove Moberget på http://home.online.no/~dan-ove/land-rover/teknisk.htm

 

Å modifisere eksosanlegget kan være en av de rimeligste alternativer for å skaffe flere hestekrefter i en bensinmotor. Effekten du mister i eksosanlegget kan i mange tilfeller være betydelig. Tenk deg selv du puster lett inn så mye luft du måtte ønske, men utåndingen går tregere enn normalt. Da kan det bli tungt å jogge. Motoren virker på akkurat samme måte. La oss først avlive en myte. Du har sikkert hørt at bensinmotor skal ha en viss motstand i eksosanlegget for å yte maksimalt. Virkeligheten er at motoren/forgasseren er innstilt for det spesifikke eksosanlegget som bilen er beregnet for. Når du da fjerner anlegget og du ikke for bilen til å gå som normalt, skyldes innstillinger av forgasser. Hvorfor tror du at det brukes grenrør og grovere rør for eksosen når en skal oppnå høyre effekt? Bilfabrikantene tenker også økonomi når et anlegg settes i produksjon, og derfor er det ikke sikkert at dette vil gi maksimalt utbytte av effekt fra motor. Det kan også tenkes at deler av anlegget har blitt tett gjennom årenes løp. "Rake rør" vil gi lite effekttap, men støynivået kan vi ikke akseptere. Første trinn er å finne ut om eksosanlegget er bra eller ikke.

 

Med en liten investering i diverse testutstyr kan du komme langt på egen hånd. Resultatene vil gi en god pekepinn på hvordan det står til med eksosanlegget. Du vil trenge en trykkmåler (10-15psi) helst med slange så du kan lese av instrumentet, eventuelt med enveisventil så du kan lese av resultatet etter test. Instrumentet må monteres på eksosanlegget. Dette kan gjøres ved å bore et lite hull, og lodde/sveise på et røruttak for instrumentet. Hvor du skal måle er neste spørsmål. Er du kun ute etter totalresultat borer du i starten av eksosanlegget. Avhengig av måleresultatet, må du kanskje bevege deg bakover for å finne kilden til motstanden i anlegget. Eksempel: Totalmotstanden er 6 psi og du vil finne ut hvor problemet ligger. Mest sannsynlig ligger feilen i lydpotta. Hvis du måler 6 psi før potta og 3 psi etter, da har du funnet årsaken, potta. Er resultatet det samme foran og etter potta er sannsynlig hele anlegget underdimensjonert.

 

Før du starter bør du sjekke at bend, potter og rør ikke er skadet. Utfør målingene med forskjellig turtall. På tomgang bør målingen vise 0. Hvis ikke har du noe som er tett. Du vil få høyere avlesninger ved høyere turtall.

 

0-2 psi: Alt i orden.

 

2-4 psi: Du kan forbedre anlegget, men det er lite å hente.

 

4-6 psi: Du bør gjøre noe for å forbedre anlegget.

 

6 + psi: Eksosanlegget er tett! Har du katalysator kan dette være årsaken.

 

LYDDEMPEREN

 

Lydpotta er oftest hovedårsaken til motstand i anlegget. Her er det mange typer å velge mellom. Det kan være mye å hente på å bytte den avhengig av tilstanden på den gamle. Modifiserer du motoren din til å yte mer bør du i hvertfall bytte lyddemper.

 

RØR

 

Diameteren er ofte et problem. Stor motor trenger grovere rør enn liten motor. Ved valg av dimeter kan følgende tommelregel brukes: Opp til 3 liters motorer: 1 3/4 tommers rør 3-4 liters motorer: 2 tommers rør. Unntak med V motorer. Bruk 2" fra motor til "Y", og 2 1/2" videre.

 

MANIFOLD

 

Det hjelper ikke hvor godt resten av anlegget er hvis manifolden ikke er god. Inntaket på manifolden må være minst like stort som uttaket fra topplokket. Større er å foretrekke. Serie 2A og seinere er ikke verst, men tidlige RR manifolder er dårlige på dette. EFI og SD1 skal være bra. Etter modifisering av eksossystemet kan det bli nødvendig å kalibrere forgasseren igjen. Siden mere eksos kommer ut må det nødvendigvis mere frisk luft inn. Også dieselmotorer er følsomme på eksosanlegget. Jeg kjenner ikke eksakt tallene, men det skal ikke mye til for å øke ytelsen på dieselmotoren. Kunnskapen er hentet fra bøker og samtaler med motorfolk. Ikke alt er like enkelt å beskrive i ord. Men har du kommentarer og tips hører jeg gjerne fra deg.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt.

Jeg har tenkt litt på å gjøre en slik test i håp om at jeg kan komme unna med et resonanskammer som bakerste potte uten at det lager mer mottrykk enn den torshov brøleren som står der nå.

Den samme testen kan gjøres for å finne ut om man vil få noen effekt av annet innsug/luftfilter på NA motorer, bare at da er det vakum ved spjeldet (trykkfall i forhold til 1 atmosfære) som måles.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår