Gå til innhold

Vurderer kjøpe av en Volvo 264GL

Ranger emnet


Zemeckis

Anbefalte innlegg

Denne bilen hadde jeg vinteren 2001/2002. Jeg så den først til salgs Sommeren 2001 da dattera til eieren skulle selge den. Han hadde hentet den fra USA for en god del år siden. Jeg kjøpde den ikke da, men da den kom til salgs igjen på vinteren slo jeg til.

 

Den hadde da en god del rust i hjulbuene bak og de vanlige plassene, i tillegg til noe i kanalene. Spørs om han ha fiksa det før han satte på krom-lister i hjulbuene.

 

AC-anlegget besto av gammel freongass og trengte litt påfylling, sjekk om det fungerer, evt. om det er bygd om til ny R134a-gass

 

Motoren er en amerikansk versjon av B27E. Den har lavere komp. for å kunne kjøre på lavoktan-bensin og lambdasond. Dette var vel for å fylle de strenge utslippskravene som var i California på 80-tallet. Den var veldig slapp og dau, og brukte 1.4 på mila.

 

Ser nå han har bytta til manuell, hadde automat før. Det bør jo hjelpe en del.

 

Syns det er en veldig tøff bil, slå til på den hvis han har fixa rusta ;)

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bilen hadde jeg vinteren 2001/2002. Jeg så den først til salgs Sommeren 2001 da dattera til eieren skulle selge den. Han hadde hentet den fra USA for en god del år siden. Jeg kjøpde den ikke da, men da den kom til salgs igjen på vinteren slo jeg til.

 

Den hadde da en god del rust i hjulbuene bak og de vanlige plassene, i tillegg til noe i kanalene. Spørs om han ha fiksa det før han satte på krom-lister i hjulbuene.

 

AC-anlegget besto av gammel freongass og trengte litt påfylling, sjekk om det fungerer, evt. om det er bygd om til ny R134a-gass

 

Motoren er en amerikansk versjon av B27E. Den har lavere komp. for å kunne kjøre på lavoktan-bensin og lambdasond. Dette var vel for å fylle de strenge utslippskravene som var i California på 80-tallet. Den var veldig slapp og dau, og brukte 1.4 på mila.

 

Ser nå han har bytta til manuell, hadde automat før. Det bør jo hjelpe en del.

 

Syns det er en veldig tøff bil, slå til på den hvis han har fixa rusta ;)

 

Aslak, du skulle beholdt den... :fire:

[x] 2 x 1984 Volvo 240GL [x] 1987 Toyota Camry 2,0 XLi [x] 1980 Volvo 245 L [x] 1994 Ford Scorpio CLX

[x] 1995 Honda Accord 2,0iLS [o] 1991 Volvo 740 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk stefaren min til å sjekke bilen og den har noe på anmerkninger som er følgende:

 

"At bilen ikke må omregistreres utentollvesenets mellomkomst før det er gått to år fra registrering i Norge. Bilen er flyttegods. Det står ikke dato for når dette skal opphøre å gjelde. Jeg villa ha unngått mer befatning med denne bilde for å slippe tollvesenet kommer med regninger i etterkant av et kjøp."

 

Førstegangsregistrert i Norge i 1985, så det der blir neppe noe problem.

 

Er vel bare en av klausulene i den gamle flyttegodsregelen. Slik at man måtte eie bilen i to år etter innførsel.

 

Erik

95 Volvo 855

96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3)

85 Massey Ferguson 675 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bilen hadde jeg vinteren 2001/2002. Jeg så den først til salgs Sommeren 2001 da dattera til eieren skulle selge den. Han hadde hentet den fra USA for en god del år siden. Jeg kjøpde den ikke da, men da den kom til salgs igjen på vinteren slo jeg til.

 

Den hadde da en god del rust i hjulbuene bak og de vanlige plassene, i tillegg til noe i kanalene. Spørs om han ha fiksa det før han satte på krom-lister i hjulbuene.

 

Ble tatt ei økt på den første sommeren jeg hadde den. Er noen rustbobler, men ingen hull .

 

AC-anlegget besto av gammel freongass og trengte litt påfylling, sjekk om det fungerer, evt. om det er bygd om til ny R134a-gass

 

Ble sjekket/etterfylt med god gammeldags R12 gass sommeren 2002. Virker bra

 

Motoren er en amerikansk versjon av B27E. Den har lavere komp. for å kunne kjøre på lavoktan-bensin og lambdasond. Dette var vel for å fylle de strenge utslippskravene som var i California på 80-tallet. Den var veldig slapp og dau, og brukte 1.4 på mila.

Har gått over motoren, byttet noen deler, og justert opp. Er alt annet enn dau nå.

Går bedre enn samtlige andre Volvoer jeg har hatt uten turbo. :)

Bruker 1,1-1,2 på mila.

 

Ser nå han har bytta til manuell, hadde automat før. Det bør jo hjelpe en del.

Hjelper mye. m'm

 

 

Syns det er en veldig tøff bil, slå til på den hvis han har fixa rusta ;)

 

Har mest lyst å beholde den selv, har blitt spurt om å selge den tidligere, men jeg har alltid sagt nei. Behovet for en stasjonsvogn til i bilparken , er hovedårsaken til at jeg nå vurderer å selge gullet mitt.

 

 

Erik

95 Volvo 855

96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3)

85 Massey Ferguson 675 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
Jeg har hørt at det skal visst gå an å holde en B27/B28 gående, men man må være EKSTREMT nøye med oljeskift.

B27 i min. 27år gammel, 200000 på telleren, sviver plettfritt.

Starter lettere enn den nye BMWen vår.

 

Dagens olje er så rein og fin at det kan ikke sammenliknes med de gamle seige oljene som var på 70-80 tallet.

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, så en B27 som har overlevd så lenge, er kanskje over det verste. Og dessuten må man kunne si at den er verneverdig nå. Det er ikke mange 264/265 å se i det hele tatt, og jeg mistenker at flertallet av dem ikke lenger har original motor.

Begynner å bli mangelvare langs veiene ja, spesiellt med V6eren.

Og at så mange 260er er bygd om til 4er motor syntes jeg er dumt. Finnes så mange 240 man kan dille slikt med :P

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig, selv om det er forståelig at mange V6ere har blitt erstattet med firer - ut fra det som er "opplest og vedtatt" om B27/B28.

 

Men det finnes akseptable "kompromissløsninger" i form av andre sekssylindrede motorer hvis man må bytte ut en B27/B28. Senere utviklingstrinn av samme motor skal visstnok være bedre: Volvo B280 (760 87-90) og V6ere fra enkelte franske modeller av enda senere årganger. Jeg vet ikke om jeg har hørt om at det har blitt prøvd ennå.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig, selv om det er forståelig at mange V6ere har blitt erstattet med firer - ut fra det som er "opplest og vedtatt" om B27/B28.

 

Men det finnes akseptable "kompromissløsninger" i form av andre sekssylindrede motorer hvis man må bytte ut en B27/B28. Senere utviklingstrinn av samme motor skal visstnok være bedre: Volvo B280 (760 87-90) og V6ere fra enkelte franske modeller av enda senere årganger. Jeg vet ikke om jeg har hørt om at det har blitt prøvd ennå.

Er B27-28 som hadde problemer.

Skulle ikke være noe problemer med B280.

Men franskmennene har jo videreutviklet mye på denne maskinen.

På 70 tallet var denne maskinen utrolig modern og det var den i mange år.Renault Alpina hadde denne motoren i både turbo utgave og som 24ventiler. Gikk visst veldig bra. Hadde vært moro å hatt en slik.

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da passer det å ta litt historie her: Det er i grunnen litt merkelig at Volvo erstattet sin tidligere toppmodell 164 med en ny modell (264) som hadde mindre motor. Grunnen skal visstnok være at V6eren opprinnelig var tenkt å være en V8er. Men på grunn av oljekrisen (ca 1973) ble den i løpet av utviklingsarbeidet redusert med 25%. 164 skulle altså ha blitt erstattet av en 284!

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår